Close
/ Fokus / Mladi u Srbiji: Alisa u zemlji čuda
BiF Analize Čitajte B&F online

Mladi u Srbiji: Alisa u zemlji čuda

Redakcija BIF on 01/12/2008 - 00:00 in Fokus

This post has already been read 3037 times!

U zemlji u kojoj petina stanovništva su adolescenti koji sporo sazrevaju, a ostali brzo stare jer se penzionišu pre svih stanovnika EU, mladi fatalistički veruju da će uskoro biti bolje, ali neće da se potrude da im bude bolje.

Iako je obećala, Vlada Srbije nije do kraja septembra formulisala akcioni plan za sprovođenje Nacionalne strategije za mlade, koju je prethodna vlada usvojila radno i svečano 9. maja, na Dan Evrope. Javnost očekuje da se sada angažuje Rodoljub Šabić, poverenik za informacije od javnog značaja, jer je kraj septembra i Međunarodni dan prava javnosti da zna.

Nacionalna strategija u “mlade” ubraja uzrast od 15 do 30 godina. Tako su zahtevali “mladi”, njih oko 16.000, koliko ih je doprinelo izradi Strategije. Mladi u EU brže sazrevaju jer sa 24 godine nisu više mladunčad. Osim u Italiji, gde im, mamma mia, gledaju kroz prste do 26. godine. Statistički, u Srbiji petina stanovništva su adolescenti koji sporo sazrevaju, a ostali brzo stare, jer se penzionišu pre svih stanovnika EU. Vlada je u januaru usvojila i Strategiju podsticanja rađanja, pa je demografska politika kompletno podržavljena.

Strategija za mlade garantuje mladima isto što preambula Ustava Srbije garantuje svima. Novo su zanimanje ,,omladinski radnik”, kategorije “volonterskog rada”, “doživotnog učenja”, “međugeneracijske solidarnosti” i “pravo na učešće u izgradnji demokratskog građanstva”.

strategijaA sad, realnost
Prema istraživanjima na koje se oslanjala Strategija, većina mladih sebe unapređuje u zainteresovane i sposobne (76 odsto) da rešavaju probleme, ali se samo 32 odsto upustilo da reši makar i lokalni problem. Više od 90 odsto ispitanika nisu članovi političke stranke, a 87 odsto beži i od kulturno-umetničkih društava. Neki drugi klinci su se mobilisali u studentskim protestima 1992, 1996/97, petooktobarskim promenama, ukratko “izgradnji demokratskog građanstva”.

Svega 11 odsto mladih je spremno da učestvuje u promenama. Fatalistički veruju da će uskoro biti bolje, ali neće da se potrude da im bude bolje. U poređenju sa čitavom populacijom, mladi su zadovoljniji svojim životom i stanjem u društvu. Kako stare, raste nezadovoljstvo.

Društveno je aktivno samo šest odsto mladih. Dosadašnji volonteri-srednjoškolci su sakupljali novac i odeću za one kojima je potrebna, a mnogo manje dobrovoljaca je čistilo školsko dvorište, okolinu u kojoj živi, sakupljalo stari papir, brinulo o životinjama ili dalo krv.

Slobodno vreme čak 80 odsto provodi pred televizorom, a njih 73 odsto to čini od jednog do pet sati dnevno. Pošto polovina gledalaca nema kablovsku TV, osuđeni su na grand produkcije domaćih javnih servisa i komercijalnih emitera. Čak 57,3 odsto mladih ne interesuju vesti. Kompjuter ima 85 odsto srednjoškolaca, a 66 odsto ga koristi za igrice, muziku ili filmove.

Najmanje su popularni sadržaji visoke kulture (pozorišta, bioskopi, muzeji, galerije, koncerti klasične muzike). Prema istraživanju beogradskog Instituta za psihologiju polovina srednjoškolaca u Srbiji nikad nije bila u pozorištu i muzeju. Više od trećine srednjoškolaca nisu članovi biblioteke.

Ambiciozan je i cilj o “doživotnom učenju”. Nakon 60 godina zagarantovanog obaveznog i besplatnog osnovnog obrazovanja za sve, u Srbiji među mladima ima 0,6 odsto nepismenih, a bez potpune osnovne škole ih je 4,7 odsto. Lane je u Srbiji za obrazovanje izdvojeno 3,5 odsto BDP-a. Zemlje OECD-a izdvajale su šest odsto.

Mladi u Srbiji nezadovoljstvo rešavaju linijom manjeg otpora. Većina mladih želi da pobegne iz malih sredina. Od svih begunaca, 52 odsto mašta o inostranstvu.

Odrastanje “na odloženo”
Prema podacima Nacionalne službe za zapošljavanje, 30 odsto nezaposlenih mladih su nekvalifikovani ili polukvalifikovani, dok za 8,6 odsto mladih sa višim i visokim obrazovanjem, zbog neodgovarajućeg obrazovnog profila, nema potražnje na tržištu rada. Džabe su studirali, u proseku duže od pet godina.

Četvrtina tinejdžera nema tri obroka dnevno. Samo 34 odsto se kupa ili tušira više od tri puta nedeljno. Samo 3,4 odsto devojaka ide kod ginekologa radi kontracepcije.

Stopa zaposlenosti mladih u Srbiji je 30,1 odsto, a čitavog radno sposobnog stanovništva 49,9 odsto. U EU radi 48 odsto omladinaca do 25 godina starosti.

Četvrtina anketiranih želi posao u stranoj firmi. Za platu kod poslodavca radi 79 odsto mladih, a 11 odsto se opredelilo za samozapošljavanje. Preduzetnički duh je privilegija studenata i onih koji su diplomirali.

Postizborna kampanja
Rad na vladinoj strategiji za mlade počeo je u julu 2007. a trebalo je da bude završen do kraja 2007. Premijer je tada bio Vojislav Koštunica, a resorna ministarka ista. Kada je na čelu Fonda za mlade talente bio Koštunica, podeljeno je 2007. samo 19 stipendija. Ove godine bi do 1.000 najboljih studenata završne godine osnovnih studija samo onih univerziteta čiji je osnivač država moglo konkurisati za stipendije. “Dete je otac čoveka”, pevao je romantičar Vilijem Vordsvort u 18. veku. I glasača, dodala je DSS i preuzela monopol nad resorom prosvete. U septembru je Ministarstvo omladine i sporta ponudilo mladima kredite u iznosu do 15.000 evra kako bi započeli sopstveni biznis. Prijave za kredite se šalju Ministarstvu ekonomije. Na čelu ovog resora je Mlađan Dinkić, predsednik stranke G17 plus. Samardžić-Marković je potpredsednica Političkog saveta G17 plus.

Na pitanje da li više vole siguran posao bez obzira kolika je plata, ili posao u kome može da se zaradi, trećina mladih su avanturisti. Prema istraživanju agencije Medija Galup toliko je i onih koji su se, kada su našli posao, napustili ušuškani roditeljski dom. U Studentskoj uniji Srbije tvrde da 77 odsto mladih ljudi živi sa roditeljima, a samo sedam odsto smatra da svojim radom može da se osamostali. U Srbiji je pet odsto mladih ljudi iskusilo samostalan život pre nego što je zasnovalo porodicu.

Prema saznanju Studentske unije, 75 odsto studenata nema pasoš. Najpokretljiviji deo omladine ni ne planira da putuje, iako više od polovine mašta o inostranstvu.

U manifestu javnosti uoči formulisanja strategije, mladi građani i građanke “uvereni da predstavljaju vitalan resurs društva, osnovu bez koje naše društvo nema budućnost”, traže “sistemsku brigu države”; “izradu zakona o mladima i ostale legislative koja se tiče mladih”; a očekuju promenu “kulture življenja kroz veće uključivanje mladih ljudi i brigu o njihovim potrebama i pravima”.

Nastava fizičkog vaspitanja za studente je ukinuta pre deset godina. U zemlji je vidljiv trend sve ranije „profesionalizacije” sporta – sve mlađa deca su članovi sportskih klubova. Sport je dostupan samo odabranima, onima probranog porodičnog statusa.

Ministarstvo za omladinu i sport ima budžet od dva miliona evra. Snežana Samardžić-Marković, u dvostrukoj ulozi ministarke za omladinu i za sport je izjavila da su Srbiju pripreme olimpijaca koštale tri miliona evra. Iz Pekinga su se vratila tri lovorova venca od po milion evra. Osim toga, zaslužni sportisti u pet disciplina su 11. septembra podelili više od pola miliona vladinih evra. Osamdesetak nevladinih organizacija je za primenu Strategije dobilo 1,76 miliona evra.

Prosečna starost stanovništva, indeks starenja i očekivana dužina života živorođenih u Republici Srbiji

align=”center” lang=”en-US”>Godina

align=”center”>Prosečna starost stanovništva

align=”center”>Indeks starenja stanovništva

align=”center”>Očekivana dužina života

align=”center” lang=”en-US”>ukupno

align=”center” lang=”en-US”>muško

align=”center” lang=”en-US”>žensko

align=”center” lang=”en-US”>ukupno

align=”center” lang=”en-US”>muško

align=”center” lang=”en-US”>žensko

align=”center”>muške dece

align=”center”>ženske dece

lang=”en-US”>1953

align=”right” lang=”en-US”>29.4

align=”right” lang=”en-US”>28.4

align=”right” lang=”en-US”>29.9

align=”right” lang=”en-US”>24.1

align=”right” lang=”en-US”>19.7

align=”right” lang=”en-US”>28.4

align=”right” lang=”en-US”>58.7

align=”right” lang=”en-US”>60.4

lang=”en-US”>1961

align=”right” lang=”en-US”>30.5

align=”right” lang=”en-US”>29.6

align=”right” lang=”en-US”>31.4

align=”right” lang=”en-US”>28.7

align=”right” lang=”en-US”>24.4

align=”right” lang=”en-US”>33.3

align=”right” lang=”en-US”>62.4

align=”right” lang=”en-US”>64.9

lang=”en-US”>1971

align=”right” lang=”en-US”>32.4

align=”right” lang=”en-US”>31.5

align=”right” lang=”en-US”>33.3

align=”right” lang=”en-US”>37.9

align=”right” lang=”en-US”>33.7

align=”right” lang=”en-US”>42.3

align=”right” lang=”en-US”>66.2

align=”right” lang=”en-US”>70.0

lang=”en-US”>1981

align=”right” lang=”en-US”>33.7

align=”right” lang=”en-US”>32.8

align=”right” lang=”en-US”>34.6

align=”right” lang=”en-US”>39.7

align=”right” lang=”en-US”>34.3

align=”right” lang=”en-US”>45.4

align=”right” lang=”en-US”>67.8

align=”right” lang=”en-US”>72.6

lang=”en-US”>1991

align=”right” lang=”en-US”>34.9

align=”right” lang=”en-US”>33.9

align=”right” lang=”en-US”>36.0

align=”right” lang=”en-US”>51.5

align=”right” lang=”en-US”>43.9

align=”right” lang=”en-US”>59.5

align=”right” lang=”en-US”>68.8

align=”right” lang=”en-US”>74.4

lang=”en-US”>1991

align=”right” lang=”en-US”>37.5

align=”right” lang=”en-US”>36.4

align=”right” lang=”en-US”>38.4

align=”right” lang=”en-US”>69.0

align=”right” lang=”en-US”>58.5

align=”right” lang=”en-US”>80.2

align=”right” lang=”en-US”>69.0

align=”right” lang=”en-US”>74.1

lang=”en-US”>2001

align=”right” lang=”en-US”>39.9

align=”right” lang=”en-US”>38.8

align=”right” lang=”en-US”>41.0

align=”right” lang=”en-US”>97.1

align=”right” lang=”en-US”>84.1

align=”right” lang=”en-US”>109.1

align=”right” lang=”en-US”>69.6

align=”right” lang=”en-US”>74.9

lang=”en-US”>2002

align=”right” lang=”en-US”>40.2

align=”right” lang=”en-US”>39.0

align=”right” lang=”en-US”>41.5

align=”right” lang=”en-US”>99.1

align=”right” lang=”en-US”>84.2

align=”right” lang=”en-US”>114.8

align=”right” lang=”en-US”>69.7

align=”right” lang=”en-US”>75.0

lang=”en-US”>2003

align=”right” lang=”en-US”>40.3

align=”right” lang=”en-US”>39.0

align=”right” lang=”en-US”>41.5

align=”right” lang=”en-US”>99.5

align=”right” lang=”en-US”>84.4

align=”right” lang=”en-US”>115.3

align=”right” lang=”en-US”>69.9

align=”right” lang=”en-US”>75.1

lang=”en-US”>2004

align=”right” lang=”en-US”>40.4

align=”right” lang=”en-US”>39.1

align=”right” lang=”en-US”>41.7

align=”right” lang=”en-US”>100.4

align=”right” lang=”en-US”>84.9

align=”right” lang=”en-US”>116.6

align=”right” lang=”en-US”>69.9

align=”right” lang=”en-US”>75.4

lang=”en-US”>2005

align=”right” lang=”en-US”>40.6

align=”right” lang=”en-US”>39.3

align=”right” lang=”en-US”>41.8

align=”right” lang=”en-US”>100.6

align=”right” lang=”en-US”>84.9

align=”right” lang=”en-US”>117.2

align=”right” lang=”en-US”>69.9

align=”right” lang=”en-US”>75.4

lang=”en-US”>2006

align=”right” lang=”en-US”>40.7

align=”right” lang=”en-US”>39.4

align=”right” lang=”en-US”>42.0

align=”right” lang=”en-US”>101.4

align=”right” lang=”en-US”>85.4

align=”right” lang=”en-US”>118.2

align=”right” lang=”en-US”>70.6

align=”right” lang=”en-US”>75.9

lang=”en-US”>2007

align=”right” lang=”en-US”>40.9

align=”right” lang=”en-US”>39.6

align=”right” lang=”en-US”>42.2

align=”right” lang=”en-US”>103.2

align=”right” lang=”en-US”>86.9

align=”right” lang=”en-US”>120.3

align=”right” lang=”en-US”>70.7

align=”right” lang=”en-US”>76.2

align=”center”>Prosečna starost

align=”center” lang=”en-US”> 1997. 2007.

Majke pri rođenju sve dece

align=”right” lang=”en-US”>26.4

align=”right” lang=”en-US”>27.7

Majke pri rođenju prvog deteta

align=”right” lang=”en-US”>24.7

align=”right” lang=”en-US”>26.2

Umrlog lica

lang=”en-US”>

lang=”en-US”>

Muško

align=”right” lang=”en-US”>67.1

align=”right” lang=”en-US”>69.6

Žensko

align=”right” lang=”en-US”>72.1

align=”right” lang=”en-US”>74.9

lang=”en-US”>Mladoženje

align=”right” lang=”en-US”>30.6

align=”right” lang=”en-US”>32.5

lang=”en-US”>Neveste

align=”right” lang=”en-US”>26.8

align=”right” lang=”en-US”>28.7

lang=”de-DE”>Mladoženje pri sklapanju prvog braka

align=”right” lang=”en-US”>27.7

align=”right” lang=”en-US”>29.6

lang=”de-DE”>Neveste pri sklapanju prvog braka

align=”right” lang=”en-US”>24.3

align=”right” lang=”en-US”>26.3

lang=”en-US”>

align=”center”>Očekivano trajanje života

Republika Srbija

lang=”en-US”>Muškarci

align=”right” lang=”en-US”>69.6

align=”right” lang=”en-US”>70.7

Žene

align=”right” lang=”en-US”>74.6

align=”right” lang=”en-US”>76.2

Centralna Srbija

lang=”en-US”>Muškarci

align=”right” lang=”en-US”>69.9

align=”right” lang=”en-US”>71.3

lang=”en-US”>Žene

align=”right” lang=”en-US”>75.0

align=”right” lang=”en-US”>76.4

Vojvodina

lang=”en-US”>Muškarci

align=”right” lang=”en-US”>67.7

align=”right” lang=”en-US”>69.1

lang=”en-US”>Žene

align=”right” lang=”en-US”>73.2

align=”right” lang=”en-US”>75.5

Tamara Kaliterna

broj 48, oktobar 2008.

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *