Home Posle 5 Akram Kan na Beogradskom festivalu igre: snovi umetnika su njegova sloboda

Akram Kan na Beogradskom festivalu igre: snovi umetnika su njegova sloboda

by bifadmin

Danas, šeste večeri ovogodišnjeg Beogradskog festivala igre publika će imati prilike da uživa u najnovijoj koreografiji koju je za Engleski nacionalni balet postavio jedan od najvećih koreografa današnjice, Akram Kan. Neobičan naziv plesnog komada ‘iTMOi’ jeste akronim od „In the mind of Igor“(U Igorovim mislima), a posvećen je stogodišnjici praizvedbe baleta ‘Posvećenje proleća’, kojeg je 1913. za Ruski balet u Parizu komponovao Igor Stravinski. Iako je Kan bio inspirisan muzikom Stravinskog, iTMOi je „autentično englesko delo sa originalnom muzikom i koreografijom“, kako ga je na konferenciji za štampu opisao Kanov glavni balet-majstor i njegov saradnik već više od 20 godina, Mejvin Ku. Ova globalno popularna plesna predstava će u narednih nekoliko godina putovati svetom, a Kan će se sa svojom baletskom trupom, u tom periodu, sa svoje velike međunarodne turneje povremeno vraćati u matični teatar Sedlers Vels, čiji je trenutno stalni saradnik.

akram 02

Plesna kompanija Akrama Kana koju su 2000. godine osnovali Akram Kan i producent Faruk Šaudri, potvrdila se kao jedna od najistaknutijih inovativnih plesnih grupa, za čije predstave vlada ogromno interesovanje vodećih svetskih festivala i teatara. Sledeći načela poštovanja tradicije i modernog, ali i istovremenog pomeranja njihovih granica, ova trupa je slavu stekla i zbog svojih interkulturalnih i interdisciplinarnih saradnji. Trupa Akrama Kana dobila je nekoliko prestižnih priznanja, uključujući Nagradu Lorens Olivije za “Nula stepeni” (2006), Nagradu Sautbenk za “bahok” (2009) i “Gnosis” (2010),  Nagradu kritike u kategoriji najbolje nove predstave za “Vertikalni put” (2010). Predstava koju će večeras imati prilike da pogleda u Sava centru je “iTMOi” njegova najnovija produkcija.

Povodom beogradskog nastupa, Kanova dugogodišnja prijateljica i glumica Katrin Šaub Abkarijan izjavila je juče na konferenciji za štampu u Sava Centru da je „kao i u slučaju Stravinskog, i ovaj komad imao za inspiraciju život, prekid i smrt. Ipak, muzika, izuzev intenzivnog ritma, nema direktne veze sa njegovim ‘Posvećenjem proleća’, već su savremeni kompozitori pisali muziku za ovaj balet, praveći jednu nadasve interesantnu mešavinu ritmova i melodija čiji su koreni u indijskoj, balijskoj i afričkoj tradicionalnoj muzici“. Šaub je na sceni naratorka, koja centralne likove vodi kroz ovu Kanovu kompleksnu predstavu. „Radi se o putovanju od rođenja ka smrti, o putovanju kroz mit i putovanju kroz ritam. Pokret, telo, i pokret tela, kao i pokušaj prodiranja u nečiji mentalni svet. Tri su kompozitora pisala muziku za ovaj komad. Dug je put prevaljen do nastanka ovog komada, a i sama predstava na sceni prelazi dug put. Ovo je uvek novo putovanje za sve igrače koji u njoj učestvuju, i sve vreme učimo“.

Kan je, kao i uvek, i ovom koreografijom nastojao da iscrta ‘novi rečnik plesnih pokreta’ rekao je Mejvin Ku predstavljajući novinarima ovaj komad. „U delu ‘iTMOi’ se mogu prepoznati i ostali baleti Stravinskog, ‘Petruška’, ali  i ‘Žar ptica’. Radi se, zapravo, o jednom veoma slojevitom i dubokom delu“, kaže on.

akram 04

Kuov zadatak se, po njegovim rečima, sastoji u tome da „na sceni održi strukturu komada, kao i njegov kvalitet, upravljajući procesom izvođenja“. On je, uz to, zajedno Sa Akramom Kanom zadužen za dalji kreativni razvoj ovog plesnog komada. „Samo delo dozvoljava plesačima, ali i gledaocima, da ga uvek drugačije interpretiraju; potka dela je san i sloboda da se ovaj san uvek iznova i drugačije odsanja“, kaže Ku.

Toni O’Brajen, direktor Britanskog Saveta u Beogradu rekao je da o „Akramu Kanu ne treba trošiti suviše reči. On je već dugi niz godina umetnik čije stvaralaštvo ima globalni uticaj. Setimo se Olimpijade 2012. godine i njegove nezaboravne koreografije koju je posebno za tu priliku uradio. Akram Kan i njegova trupa jesu ono najbolje što britanska umetnost danas ima. Svojim radom, on i njegovi igrači povezuju moderni umetnički izraz sa tradicionalnim formama. Beogradska publika će imati prilike da vidi vrhunske plesače. Kanovi komadi kreiraju jedan jedinstveni narativni diskurs. Upravo zato, Britanski savet pre svega neguje umetničku inovaciju i multikulturalnost, u želji da Kanov rad i nadalje promoviše širom sveta“, izjavio je O’Brajen na konferenciji za štampu. „Nove teritorije koje Kan otkriva svojom igrom upravo je ono što Britanija s najvećim ponosom želi da pokaže svima“.

akram 06

Opisujući ovaj komad jednom prilikom, Akram Kan je rekao da se njegova interesovanja vezuju za dinamiku kojom je Stravinski transformisao svet klasične muzike prizivajući emocije kroz simbole, više nego kroz samu izražajnost, dok su obrasci potekli iz okvira koji predstavlja ženu koja igra do smrti. „Ovaj pristup je za mene izuzetno interesantan.  Pre svega kao početna stanica novog i verujem uspešnog istraživanja koje se ne bavi isključivo korišćenjem simbola i načina na koji je Stravinski stvarao, već i razotkrivanjem ljudskih karaktera. Pukotina u umu, smrt u telu, rođenje u duši, sve nas to podseća koliko su misao i mašta divlji i spontani. Pored toga, kreacija ovog dela uz tri različita kompozitora, otvara pred nama niz različitih zvučnih svetova, gde je Stravinski ključ, vodič, mapa“, rekao je Kan.

Londonski Gardijan je, povodom komada iTMOi, napisao da „smo kroz šokantno izmaštani haos Akrama Kana uvučeni u kreativni vrtlog iz kojeg se rađa umetnost“.

Tajms piše da je iTMOi „Blistavo putovanje u kreativnu imaginaciju jednog od naših najistaknutijih plesnih umetnika…. iTMOi nosi fantastičan naboj i uzbuđenje; na momente to je sanjiva meditacija, a nekada povratak animalističkim fundamentima…“

Komad iTMOi počinje večeras u 20 sati na velikoj sceni Sava Centra.

(M.L.)

Pročitajte i ovo...