Close
IN2 Dynamics
/ Analize / Trendovi u prehrambenoj maloprodaji u Srbiji
BiF Analize Čitajte B&F online

Trendovi u prehrambenoj maloprodaji u Srbiji

prodavnica
Redakcija BIF on 03/04/2014 - 11:40 in Analize, B&F Plus, Biznis

This post has already been read 2084 times!

Maloprodaja u Srbiji razlikuje se u odnosu na maloprodaju iz regiona Zapadne Evrope, ali i prema proseku Istočne Evrope; ova situacija je očigledna i stručnjacima i laicima. Na primer, prema podacima Euromonitor International, tradicionalni bakaluci i prodavnice pića i duvana čine 11% maloprodaje u Zapadnoj Evropi, što je pad u odnosu na 2008, kada su činili 12%. U Istočnoj Evropi, ovakve prodavnice su zauzele 19% u 2013, naspram 23% u 2008. U Srbiji, međutim, ovaj kanal prodaje je smanjen sa 41% u 2008. na 33% u 2013.

prodavnica
U istom vremenskom periodu, udeo modernih kanala prodaje (diskonti, supermarketi, hipermartketi) skočio je sa 35% na 37% u Zapadnoj Evropi, sa 27% na 33% u Istočnoj Evropi, i sa 19% na samo 28% u Srbiji. Performanse tradicionalnih prehrambenih trgovaca i modernih prehrambenih maloprodavaca se svakako mogu uzeti kao jedan od boljih indikatora o nerazvijenosti maloprodaje u Srbiji. Međutim, ne može se poreći da ona polako sustiže i prati trendove maloprodaje u razvijenijim ekonomijama.
Postoji nekoliko trendova koji oblikuju razvoj maloprodaje namirnica u Srbiji i među najvažnijima su sigurno praktičnost i konsolidacija tržišta. Pogodnost je delimično odgovorna za konstantnu popularnost tradicionalnih prehrambenih trgovaca u Srbiji zbog činjenice da su oni u neposrednoj blizini i često imaju produženo radno vreme, a da ne pominjemo ljudsku toplinu pošto su u takvim prodavnicama obično jedini zaposleni vlasnik i članovi njegove porodice i svi kupci ih znaju veoma dobro.

tabela euromonitor

Iako to može izgledati paradoksalno na prvi pogled, trend pogodnosti takođe radi u korist povećanja udela modernih prehrambenih trgovaca. Naime, sve više se otvara malih praktičnih prodavnica “na ćošku” koje pripadaju većim trgovinskim lancima (convenience store) u centrima gusto naseljenih srpskih gradova i njihovo tržišno učešće u srpskoj maloprodaji poraslo je sa 4% u 2008. na 5% u 2013. Pogodnost takođe pokreće razvoj manjih supermarketa koji se brzo povećavaju u broju i njihovo učešće u Srbiji je od 9% u 2009. poraslo na 12% u 2013.
Još jedan važan trend u slici srpske maloprodaje je konsolidacija na tržištu. Bili smo svedoci nekoliko velikih dešavanja u ovoj oblasti u poslednjih nekoliko godina. Prvo je Delhaize grupa preuzela Delta Maxi doo, zatim je Merkator kupio Familija Grupu a Agrokor preuzeo Tuš. Konačno, dugo očekivano spajanje Merkatora i Agrokora koja se dogodila u junu 2013. dovelo je do duopola na srpskom tržištu.

bakalnica

U sledećih pet godina očekujemo da vidimo ulazak više međunarodnih lanaca. U kojoj meri konsolidacija preoblikuje tržište maloprodaje i ugrožava tradicionalne prehrambene prodavce vidi se i po tome što je 2010. osnovano Udruženje trgovaca Srbije (UTS) sa ciljem da bolje zaštiti i zastupa interese malih trgovaca. Međutim, to verovatno neće značajno usporiti modernizaciju srpske maloprodaje. Euromonitor International očekuje da broj i tržišni udeo modernih prehrambenih trgovaca, posebno velikih formata, kao što su supermarketi i hipermarketi, raste zajedno sa novim trendovima kupovine među srpskim potrošačima, kao što je kupovina namirnica jednom nedeljno ili čak jednom mesečno u velikim maloprodajnim centrima.

Milan Cakić, analitičar Euromonitor International

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *