Home VestiEkonomija Evo kako se najčešće nenamenski troši novac na lokalu

Evo kako se najčešće nenamenski troši novac na lokalu

by bifadmin

Jedinice lokalne samouprave i teritorijalne autonomije uglavnom neefikasno upravljaju javnim sredstvima: plaćanja često vrše bez pravnog osnova ili bez verodostojne dokumentacije, rentiraju poslovni prostor što otvara mesta za korupciju i loše upravljaju imovinom, zaključak je Analize revizorskih izveštaja DRI, koju su uradili Nebojša Lazarević, direktor Centra za evropske politike i Duško Pejović, vrhovni državni revizor za lokalne vlasti.

Analiza koju su sproveli eksperti DRI i Centra za evropske politike obuhvatila je subjekte revizije u periodu od 2010-2014. godine, i pokazala je da često dolazi do nenamenskog korišćenja budžetskih sredstava, pa se preporučuje povećanje zaprećene kazne za to krivično delo (član 362a KZS). Trenutna maksimalna zaprećena kazna je do godinu dana zatvora ili novčana, i njom se ne postiže svrha kažnjavanja. Takođe, zastarelost ovog krivičnog dela nastupa u roku od dve godine, što predstavlja dodatni ozbiljan problem, imajući u vidu prirodu revizije koja se preduzima naredne budžetske godine za prethodnu, pa ovako kratak rok zastarelosti obesmišljava revizorsku kontrolu.

Posebno problematičan i potencijalno koruptivan vid upravljanja javnim sredstvima je taj što jedinice lokalne samouprave daju poslovni prostor u zakup, navodi se u Analizi. Rentiranje poslovnog prostora stvara uslove za korupciju, kao i nelojalnu konkurenciju na tržištu nepokretnosti, i država treba što pre da se posveti rešavanju ovog problema. Jedna od mogućih opcija je prodaja, odnosno privatizacija tog prostora, ali i njoj treba pristupiti oprezno i u fazama, i uvezati taj proces sa procesom restitucije koji je u toku.

istrazivacko novinarstvo

Uočen je i problem lošeg upravljanja imovinom, pa se Vladi, odnosno Ministarstvu finansija preporučuje da sastavi uputstvo za procenu imovine, kako bi se standardizovao način procenjivanja nefinansijske imovine. Ovo uputstvo bilo bi korisno posebno imajući u vidu buduće aktivnosti države na sanaciji štete od nedavnih poplava.

Eksperti navode da bi država trebalo više pažnje da obrati na činjenicu da se veliki broj javnih prihoda naplaćuje po drugim osnovama i time se izbegava njihovo budžetsko trošenje, a najilustrativniji primer je naplata „usluge parkiranja“ javnom preduzeću, umesto da se ti prihodi tretiraju kao prihodi od korišćenja javne svojine (zemljišta).

Pored toga, DRI predlaže donošenje novih zakonskih propisa kao što su: donošenje Zakona o radnim odnosima u jedinicama lokalne samouprave i Zakona o platama u jedinicama lokalne samouprave, donošenje Zakona o subvencijama, kao i usaglašavanje brojnih propisa.

Analizu je sproveo Program Ujedinjenih nacija za razvoj u saradnji sa SKGO, a program je finansijski podržala Švedska agencija za međunarodni razvoj – SIDA. Cilj programa je unapređenje vertikalnih i horizontalnih mehanizama odgovornosti na centralnom i lokalnom nivou u cilju boljeg finansijskog upravljanja.

Pročitajte i ovo...