Home VestiEkonomija Prihodi od turizma trostruko manji od proseka zemalja EU

Prihodi od turizma trostruko manji od proseka zemalja EU

by bifadmin

U Srbiji su prihodi od turizma u 2013. godini (3% bruto domaćeg proizvoda) bili trostruko manji od proseka EU (9% BDP Evropske unije). Razvoj receptivnog (prijemnog ili dolaznog) turizma je velika šansa za brži oporavak značajnog dela privrede i povećanje deviznih prihoda zemlje, zbog čega je neophodno da receptivni turizam bude tretiran kao izvozna privredna grana, napominje u današnjem izveštaju tim Mreže za poslovnu podršku.

seoski turizam 03

Kada se Srbija, prema podacima Svetske turističke organizacije (WTO), uporedi sa sličnim zemljama u EU kao što su Slovačka i Mađarska (države unutar kontinenta koje nemaju mogućnost za razvoj primorskog turizma) vidi se da je broj noćenja stranih turista u Srbiji (1,8 miliona u 2012.) daleko manji od ovih zemalja (Mađarska 11,4 miliona noćenja u 2012, Slovačka 4 miliona noćenja u 2012. godini), dok je prosek noćenja u zemljama EU čak 33,9 miliona noćenja godišnje (18 puta veći od Srbije). Manji broj noćenja stranih turista u Evropi od Srbije imaju jedino Makedonija i državica Lihtenštajn.

Prosečno trajanje noćenja stranih turista u Srbiji je 2,53 dana, a manje od 4% ukupno registrovanih turističkih agencija se bavi dovođenjem stranih gostiju u Srbiju. Pritom je i ukupan broj registrovanih turističkih agencija sa 1286 u 2008. godini opao na svega 814 u 2012. godini.

Jedan od uzroka ovako „mršavih” rezultata je što domaće turističke agencije, poput svojih kolega u zemljama u okruženju i EU, nemaju stimulaciju za dovođenje stranih turista i kreiranje dužih (petodnevnih, sedmodnevnih, itd) tura po Srbiji, tako da se najveći broj agencija bavi odvođenjem domaćeg stanovništva u inostranstvo. U zemljama EU, pa i u najbližem okruženju Srbije, turističke agencije po jednom dovedenom stranom gostu za boravak duži od 3 ili 4 dana imaju stimulaciju između 25 i 40 evra.

Na ovaj način se povećava dolazak stranih gostiju, agencije stimulišu da prave višednevne ture i programe za strance u matičnoj državi, što je dragoceno za budžete tih zemalja, jer što je inostrani gost duže u nekoj zemlji on troši svoj novac na robu i usluge i time se više sredstava (kroz PDV, akcize i druge poreske oblike) sliva u budžet zemlje. Takođe, država od povećanog priliva od PDV na hotelske i ugostiteljske usluge zbog dužeg boravka stranog gosta, vraća stimulaciju za dovođenje stranog gosta koju daje turističkoj agenciji, kaže se u saopštenju Mreže za poslovnu podršku.
Trenutno grana turizma i ugostiteljstva (podaci WTO) zahvaljujući stalnom rastu broja turističkih putovanja posle 2010. godine obuhvata 6% svetskog uvoza i izvoza roba i usluga, a u 2013. godini je zabeležila rast od čak 5%, tako da se ova grana nalazi na petom mestu po prometu na globalnom nivou, posle naftne i hemijske industrije, poljoprivrede i automobilske industrije.

Srbija ima šansu da razvojem svojih potencijala planinskog, rečnog i banjskog turizma i još efektnijom promocijom svojih gradova i sela višestruko uveća prihode od turizma koji su sada na nivou od milijardu dolara godišnje, ali je za to potrebna nova politika u razvoju receptivnog (prijemnog) turizma i daleko bolja promocija zemlje u Evropi i svetu, kao i više kvalitetnih lokalnih tura i programa za preko 3 miliona ljudi u našoj dijaspori kao prvoj ciljnoj grupi za dolazak i boravak u matici.

Povećanje broja stranih turista direktno bi se odrazilo na povećanje broja zaposlenih u turističkim agencijama, hotelima i drugim smeštajnim objektima, a značajno bi porasli prihodi i ugostiteljstvu i granama saobraćaja i građevinarstva angažovanog na izgradnji, renoviranju i održavanju turističko-ugostiteljskih objekata širom zemlje i uređivanju turističkih centara.

Nažalost, ne postoji spremnost nadležnih da se slična politika primeni i kod nas, čime bi država uvećala devizne prilive od boravka stranih gostiju i tradicionalnu srpsku gostoljubivost iskoristila za razvoj zemlje.

Pročitajte i ovo...