Home VestiBiznis & Finansije Vlasnici električnih automobila u Nemačkoj imaju prednost na parkinzima

Vlasnici električnih automobila u Nemačkoj imaju prednost na parkinzima

by bifadmin

Nemačka vlada usvojila je novi zakon kojim se, pored ostalog, predviđaju beneficije za vozače električnih automobila, poput privilegija u parkiranju ili dozvole da koriste žute trake. Novi zakon lokalnim samoupravama daje ovlašćenja da podstiču korišćenje električnih automobila u skladu sa svojim mogućnostima i potrebama. Ponuda električnih modela na nemačkom tržištu inače je dobra. Autoindustrija je zadovoljna predviđenim odredbama i zalaže se da se električna vozila nađu u voznom parku kompanija i javnih službi. „Zeleni“ pak nisu zadovoljni i posebno ukazuju na problem biciklista koji su u nekim gradovima prinuđeni da dele žute trake sa autobusima a sada će morati i sa električnim automobilima.

Novi zakon o „elektromobilnosti“, odnosno o električnim automobilima u saobraćaju, nemačka vlada usvojila je krajem septembra. Očekuje se da zakon stupi na snagu početkom 2015. i da važi do 30. juna 2030.

elektricna kola

Zakon se odnosi na vozila koja idu na baterije, kao i na po životnu okolinu bolje od klasičnih hibridne automobile i vozila na gorive ćelije. Kod plug-in hibrida emisija ugljen dioksida ograničena je na 50 grama po kilometru i imaju minimum 30 kilometara (od 2018. godine 40 kilometara) vožnje na struju, što se smatra dovoljnim za svakodnevna putovanja.

Prema novom zakonu, električna vozila čija je upotreba odobrena u Nemačkoj imaće posebne oznake na registarskim tablicama. Električna kola koja su dozvoljena u drugim zemljama, pošto ne mogu da imaju nemačke tablice, biće označena posebnim nalepnicama i prepoznatljiva saobraćajnoj policiji i ostalim učesnicima u saobraćaju.

Besplatan parking

Zakon će lokalnim samoupravama dati mogućnost da rezervišu parking mesta na stanicama za punjenje električnih vozila, kao i besplatan parking za ta kola.

Lokalne vlasti takođe će moći da odobre vozačima električnih automobila pristup mestima na kojima je saobraćaj ograničen, zbog zagađenja ili buke, kao i da, kada to uslovi dozvoljavaju, otvaraju autobuske trake za vozače električnih kola. Konačna odluka biće međutim u rukama relevantne službe za kontrolu saobraćaja.

„Opštine će u budućnosti moći da biraju kako da lokalno podstaknu korišćenje električnih automobila, npr. da im ponude besplatan parking. Pored toga, električna vozila će biti prepoznatljiva. Zahvaljujući većem izboru električnih modela na tržištu, kao i rastućem broju električnih kola na putevima, prodaja će nastaviti da raste“, prokomentarisao je novi zakon nemački ministar transporta Aleksander Dobrint (Alexander Dobrindt).

 

Ministarka za životnu sredinu Barbara Hendriks (Hendricks) istakla je da se novim zakonom lokalnim samoupravama daje mogućnost da podstiču vožnju električnim kolima na način koji je najbolji za njihovu zajednicu.

Autoindustrija zadovoljna

Udruženje automobilske industrije (VDA) pozdravilo je nove mere od kojih očekuje da podstaknu „elektromobilnost“.

„Inicijative moraju da se sprovode širom Nemačke kako bi se ubedili potencijalni potrošači“, rekao je predsednik Udruženja Matijas Visman (Matthias Wissmann) ukazujući na značaj koordinacije između savezne vlade, regiona, gradova i opština.

Visman je izrazio očekivanje da zakon stupi na snagu što je pre moguće istakavši da predstavlja „prvi korak u dobrom pravcu koji treba da slede drugi (koraci)“. On je naglasio i da je Nemačka dobro pozicionirana kada je reč o „elektromobilnosti“.

„U nijednoj drugoj zemlji prodavci kola nemaju tako veliki izbor električnih modela. Međunarodne procene pokazuju da je u poređenju sa drugim zemljama koje nude električne automobile Nemačka na vodećoj poziciji“, kazao je Visman, preneo je EurActiv.com.

Putnički automobili odgovorni su za 12% ukupne emisije ugljen dioksida (CO2) u Evropskoj uniji. CO2 je glavni izazivač efekata staklene bašte.

EU je 2007. predložila zakon kojim se ograničava emisija CO2 za nova kola koju su 2009. usvojili Evropski parlament i Savet ministara.

Tim zakonom predviđeno je da prosečna emisija CO2 iz novih automobila do 2015. bude smanjena na 130 grama po kilometru.

Do kraja godine na tržištu će biti 17 modela proizvedenih u Nemačkoj a 2015. će stići još 12 modela električnih kola.

Direktor Nemačkog foruma za transport (DVF) Tomas Hajler (Thomas Hailer) istakao je da je sada važno da se električna vozila nađu u voznom parku kompanija i javnih službi, što će pozitivno delovati na tržište i korišćenje električnih kola postaće znatno jevtinije privatnim korisnicima.

„Međutim, da bi se to uradilo, mora biti inicijativa za javne nabavke na svim nivoima. Potrebne su i posebne poreske olakšice za komercijalnu upotrebu električnih kola, kao i kreditni programi sa nižim kamatama za njihovu kupovinu“, istakao je Hajler.

Zeleni kritikuju

Poslanik u Bundestagu iz partije Zelenih Stefan Kin (Stephan Kühn) nije zadovoljan novim zakonom i ocenjuje da je ministar Dobrint „uradio premalo i na pogrešan način“.

„Kao prioritet on (ministar) promoviše sportska vozila sa nemačkim električnim motorima. To nije put za smanjenje korišćenja goriva koje zagađuje čovekovu sredinu. Potreban nam je univerzalan pristup za sve modele transporta uz ekspanziju obnovljivih izvora“, istakao je Kin.

Nove mere kritikuju i u Uniji za prirodu i očuvanje biodiverziteta (NABU) gde kažu da otvaranje žutih traka za električne automobile i hibride ukazuje na nepoznavanje pravog stanja mobilnosti u gradovima.

„Sve veći broj biciklista već je primoran da deli uske žute trake sa autobusima. Sudeći prema namerama vlade, ‘porše kajen’ sa električnim motorom moći će da vozi autobuskom trakom“, kaže direktor NABU Lajf Miler (Leif Miller) dodajući da to neće doprineti većem prihvatanju „elektromobilnosti“ u gradovima.

Izvor: EurActiv.rs

Pročitajte i ovo...