Home TekstoviB&F Plus Šta za poslovanje sajtova znači Google-ov novi kriterijum za rangiranje u pretrazi?

Šta za poslovanje sajtova znači Google-ov novi kriterijum za rangiranje u pretrazi?

by bifadmin

Od kako je „Google“ saopštio da će od 21. aprila 2015. prilagođenost sajta mobilnim uređajima imati uticaj na rangiranje u pretrazi, ne prestaju polemike kako će ta novina uticati na posetu i pretragu veb sajtova, njihovo poslovanje, da li će to biti dan D kada će mnogi od njih nestati ili će na kraju to biti samo „mnogo buke ni oko čega“.

Kako za „eKapiju“ objašnajva Nenad Pantelić, konsultant u oblasti internet marketinga, „Google“ toga dana pušta nadogradnju svog algoritma mobilne pretrage koji će na upit korisnika davati rezultate koji favorizuju „mobile-friendly“ stranice.

– Vlasnicima sajtova će verovatno biti od koristi podatak da nije samo „mobile responsive“ metod koji obezbeđuje sigurnost kada je budućnost sajta na mobilnoj pretrazi u pitanju. „Google“ dozvoljava i dinamičko serviranje sadržaja kao i serviranje zasebnog URL-a. Ono što je prednost responsivnog sajta je činjenica da i za desktop i mobilni uređaj korisnik dobija isti URL i isti HTML kod. Od 21. aprila sajtovi koji nisu označeni kao „mobile-friendly“ imaće manju vidljivost na mobilnoj pretrazi – objašnjava stručnjak.

Zbog velike polemike koje je izazvala najava internet pretraživača, sagovornik našeg portala samtra da je neophodno razbiti neke mitove.

– Predstavnici „Google“-a su više puta napomenuli da algoritam neće imati uticaj na desktop pretragu. Bez obzira da li imate ili nemate „mobile-friendly“ oznaku, vaše pozicije za desktop pretragu se neće menjati. „Google“ ne favorizuje responsive dizajn. Dinamičko serviranje, responsive dizajn i serviranje zasebnog URL-a imaju istu jačinu i vrednost. Takođe, nije dovoljno da vam je samo nekoliko strana „mobile-friendly“. Algoritam ne kategoriše sajtove, nego svaku pojedinačnu stranicu vašeg sajta. Nadogradnja koja dolazi 21. aprila nije ograničena samo na engleski jezik, bogate države ili konkurentna tržišta, već na ceo internet.

 

Šta znači kada je sajt „mobile friendly“?

Osnovni kriterijumi koji pokazuju da sajt ima „Google“-ov status „mobile friendly“ se mogu predstaviti kroz tri kategorije.

– Prva je čitkost sadržaja u odnosu na veličinu ekrana gde misli na prilagođavanje razmere fonta prema dijagonali i rezoluciji ekrana. Zatim korisničko iskustvo na mobilnom uređaju. To se, pre svega, ogleda u lakoći interakcije dodirom. Potrebno je obezbediti da linkovi imaju dovoljnu veličinu tako da se lako mogu pritisnuti kažiprstom, da linkovi imaju zadovoljavajući razmak, da su svi sadržaji vidljivi korisnicima (bez Flash-a ili Javaskripta). Najzad kritertijum je i brzina učitavanja sajta. Većina korisnika želi brz sajt koji ne troši puno resursa tako da „Google“ insistira na optimizaciji brzine. Obratite pažnju na količinu podataka koju stranica saopštava (u kilobajtima), na brzinu ispisa (renderovanja) stranice, ali i na serverska podešavanja (vreme odziva, vreme do prvog bajta) – savetuje sagovornik „eKapije“.

Ne postoji određena sredina između toga da li je stranica prilagođena mobilnim uređajima ili to nije, jer algoritam prihvata samo dva stanja jest ili nije „mobile-friendly“, dodaje Pantelić.

– Važna napomena je da vlasnici sajtova ne blokiraju pristup „Google“-u kada pretraživač prolazi kroz CSS i JavaScript sajta. Ovi fajlovi pomažu algoritmu da ustanovi da li je sajt prilagođen mobilim uređajima tako da je savet da ne blokirate CSS i JS fajlove u vašem robots.txt fajlu – poručuje Pantelić.

 

Koga će najviše pogoditi promena?

Na pitanje koje kategorije sajtova će biti najviše pogođene ovom promenom, Miloš Petrović, osnivač agencije MWEB, odgovara da će biti pogođeni „svi oni koji se sporo prilagođavaju promenama na internetu“.

– Ovime će se dodatno razdvojiti ozbiljni od neozbiljnih sajtova. U pitanju je promena HTML i CSS koda, ili za one koji koriste kupljani dizajn, praktično kupovina novog dizajna koji je prilagođen mobilnim uređajima. Poželjno je da se promeni do navedenog datuma, ali ne znači da će sajt biti obrisan ako to ne učini – kaže Petrović.

U pitanju je globalna nadogradnja algoritma, tako da ne postoje veće ili manje preferencije prema nekim industrijama ili kategorijama sajtova, dodaje Pantelić.

– Svi će biti jednako pogođeni ili nagrađeni. Statistički gledano najviše će trpeti kategorije koje imaju veliku količinu pretraga sa mobilnih uređaja. U domaćem okviru to je turizam (travel), lepota i zdravlje (health & beauty), kategorije koje se bave prodajom (retail), sajtovi koji objavljuju vesti (news) kao i sajtovi koji nude zabavni sadržaji (fun & games).

 

„Mobile friendly“ sajtovi će potisnuti ostale

Ukoliko prilagođenost mobilnim uređajima postane važan faktor rangiranja, svi sajtovi koji nisu „mobile responsive“ će izgubiti svoje pozicije u „Google“ pretrazi se može svrstati u još jedan mit, napominje Pantelić, jer „Google“ neće potpuno izbrisati sa pretrage sajtove koji nisu „mobile-friendly“, ali će verovatno biti potisnuti sajtovima koji to jesu.

– „Mobile-friendly“ će biti jak signal, ali ne i najdominantniji. I dalje će link metrike (autoritet i poverenje domena) i metrike sadržaja (jedinstvenost, vrednost sadržaja) imati veliku snagu. Takođe, u mnogim vertikalama, a posebno na domaćem internetu, „Google“ nema dovoljno kvalitetnih i relevantnih rezultata tako da promena skoro neće ni biti. Zapamtite, „Google“ želi da na upit korisnika izlista najkvalitetnije i najrelevantnije rezultate i sadržaje tako i on ovu svoju misiju neće kompromitovati. Ako je sadržaj sajta koji nije „mobile-friendly“ bolji rezultat za korisnika, „Google“ neće umanjiti poziciju tog sajta.

Opadanje posete se može izračunati analizom podataka iz alata veb analitike. U domaćim okvirima prosek je da 25% saobraćaja odlazi na mobilnu/tablet pretragu tako da gubici mogu biti u razmeri od 5% do najviše 20% organske pretrage. Ukupan gubitak saobraćaja ne bi trebalo da prelazi 10%.

– U Srbiji je trenutno prosečna poseta sa mobilnih uređaja oko 30%. To bi značio pad ranga u tom delu posete, ali, dosta toga će zavisiti i od konkurencije. Ne postoji šablon po kome će se pad desiti, ali će sigurno neke pogoditi puno, a druge gotovo neprimetno. Svakako je za očekivati da će poseta sa mobilnih uređaja za godinu, dve biti 50% i „responsive“ dizajn je i sadašnjost i budućnost, ali primarno investicija u bolje rezultate – smatra Miloš Petrović.

– Prema podacima koje dobijamo iz „Google“-a, u Srbiji je godišnji rast mobilnog saobraćaja 21%. Ali, penetracija korišćenja pametnih telefona je još izraženija, tu smo na 36% na nivou cele populacije ili na primer 74% ako posmatramo populaciju od 25 do 34 godine. U narednom periodu ove brojke u će samo rasti tako da je zaista bitno da naši sajtovi isprate potrebe korisnika. Za stanovišta optimizacije i pozicija na „Google“ pretrazi sada imamo jedan potvrđen kriterijum i zaista je zgodno iskoristiti „mobile-friendly“ i preskočiti jedan deo konkurencije – dodaje Pantelić.

 

Testirajte svoj sajt

Prvi korak za testiranje sajta kako ga „Google“ vidi može se proveriti OVDE. Takođe, informacije o tome šta je potrebno popraviti mogu pronaći u alatu Webmaster Tools pod stavkom Search Traffic – Mobile Usability.

Sledeći korak je, savetuje naš sagovornik, da vlasnici sajtova pogledaju svoju analitiku i ustanove koliki procenat poseta dobijaju sa mobilnog uređaja i koje stranice se visoko rangiraju na mobilnoj pretrazi. Nakon što ustanove moguće gubitke (ili potencijalnu dobit) mogu odlučiti da li će raditi izmene na sajtu.

– Pošto verujemo da ćete se odlučiti da korisnicima ponudite bolje iskustvo, savet je da počnete sa izradom responsive sajta. Pratite sugestije koje su vam dali „Google“ alati i pokušajte da ispravite najveće greške – navodi Pantelić.

Šta će dogoditi 22. aprila?

Čini se da će ta promena u algoritmu „Google“ pretrage doneti velike promene i da će biti dan D za mnoge sajtove.

– Promena će biti velika. Ne toliko u procentima posete, koliko u načinu na koji posmatramo veb. Danas je internet „mobile first“ platforma. Predstavnici „Google“-a su saopštili da će ova nadogradnja biti veća od bilo kog ranijeg Panda ili Pingvin algoritma, koji često naprave ogromna tumbanja na rezultatima pretrage.

– Mislim da će se situacija postepeno menjati u toku ove godine – smatra Petrović.

Algoritam će se sigurno redovno ažurirati tako da 21. april nije apsolutni rok za završetak radova, saglasan je i Pantelić.

– Bitnije je da vlasnici sajtova promene svest o važnosti boljeg korisničkog iskustva i da učine sve da zadovolje svoje posetioce, a ne „Google“. Na kraju krajeva, sama „mobile-friendly“ oznaka ne znači ništa, ako posetioci napuštaju sajt nakon par sekundi. Neka ovaj algoritam bude pokretač promena koje posmatraju mobilni saobraćaj na dugoročnom i strateškom nivou. Nemojte se brinuti šta će se dogoditi 21. aprila, brinite se šta će se dogoditi 22. aprila i nakon toga – poručuje Nenad Pantelić.

 

Irina Milošević

Izvor: eKapija

Pročitajte i ovo...