Home TekstoviB&F Plus Nova usluga faktoringa na domaćem tržištu: Finansiranje lanca dobavljača

Nova usluga faktoringa na domaćem tržištu: Finansiranje lanca dobavljača

by bifadmin

Societe Generale Srbija je u saradnji sa partnerima, velikim kompanijama koje sarađuju sa velikim brojem dobavljača, prva na domaćem tržištu ponudila jedinstven model finansiranja lanaca dobavljača. Reč je o finansijskom aranžmanu između banke i preduzeća koja su dobavljači bančinih partnera, u kome se finansiranje obavlja pružanjem usluge faktoringa kroz otkup potraživanja koja domaći dobavljači imaju prema velikim kompanijama na našem tržištu.

Naplata potraživanja je jedan od gorućih problema u Srbiji, a prema poslednjim podacima dostupnim javnosti, prosečan rok naplate je u našoj zemlji dostigao nivo od 141 dana. Smanjena tražnja na tržištu usled manje kupovne moći građana, odražava se na opštu privrednu aktivnost. Jedan od efekata je prolongiranje i otežavanje naplate potraživanja, ne samo kada su u pitanju preduzeća koja se bave proizvodnim delatnostima, već neretko i ona koja se bave pružanjem usluga. Njima je, često, neophodno da kupcima ponude dodatno odlaganje plaćanja kako bi uspeli da proizvedu i plasiraju robu i usluge.

Problem dugih rokova naplate posebno pogađa segment malih i srednjih preduzeća. Ona čine najveći broj privrednih subjekata, ne samo u našoj zemlji već i u razvijenim ekonomijama i predstavljaju najvažniji generator privrednog rasta i novih radnih mesta. Nažalost, koliko su značajna za privredu, jednako su i podložna uticaju promena na tržištu, pa im je, s obzirom na trenutnu ekonomsku situaciju i česte zahteve za produženje rokova plaćanja, neophodno pomoći u naplati potraživanja kako bi poboljšala likvidnost i obezbedila finansiranje. Faktoring predstavlja dobro rešenje za ovaj problem.

Faktoring je relativno nova bankarska usluga na srpskom finansijskom tržištu koja predstavlja, pre svega, uslugu otkupa potraživanja, a uključuje: finansiranje, naplatu potraživanja, vođenje evidencije dospelih potraživanja, preuzimanje rizika naplate. Korišćenjem faktoringa, mali i nesolventni dobavljači imaju mogućnost da ranije i sigurnije naplate svoja potraživanja po isporuci robe ili usluga, lakše prebrode probleme u poslovanju, isprate zahteve svojih dobavljača u pogledu rokova plaćanja, štiteći se istovremeno od kursnih rizika.

Realizacija preko elektronske platforme

Societe Generale Srbija je u saradnji sa partnerima, velikim kompanijama koje sarađuju sa velikim brojem dobavljača, u svoju ponudu uvela koncept finansiranja lanaca dobavljača (distribucije). Finansiranje lanca distribucije predstavlja finansijski aranžman između banke i preduzeća koji su dobavljači bančinih partnera. Banka je u prilici da prva na tržištu ponudi ovaj jedinstven model finansiranja, sa dodatnom ulogom agenta za plaćanje za svoje partnere koji imaju veliki broj dobavljača. Finansiranje se obavlja pružanjem usluge faktoringa kroz otkup potraživanja (faktura) koja domaća preduzeća (dobavljači) imaju prema velikim kompanijama na domaćem tržištu.

Ovaj vid finansiranja se od standardnog faktoringa razlikuje po načinu realizacije posla. Program se sprovodi preko elektronske platforme vrhunskog kvaliteta koja u realnom vremenu omogućava pristup informacijama svim učesnicima (dobavljač, kupac, banka). Platforma je jednostavna za korišćenje, dobavljačima je potreban samo pristup internetu, a omogućava učesnicima veliku uštedu u vremenu koje bi izgubili ukoliko bi fizički dostavljali potrebnu dokumentaciju jedni drugima.

Uvođenjem ove tehnološke inovacije, Societe Generale je omogućila dobavljačima da u svakom trenutku imaju uvid u sve svoje fakture koje čekaju na plaćanje kod bančinog partnera. Oni mogu da se opredele da im Societe Generale uplati sredstva na osnovu odobrene fakture pre dana njenog dospeća i na taj način poboljšaju tekuću likvidnost. Na ta sredstva plaćaju nižu kamatu od one koju bi platili korišćenjem alternativnih izvora finansiranja (prekoračenja po tekućem računu, kredita itd). U ovom programu banka istovremeno nastupa i kao agent plaćanja, pa ukoliko se dobavljač ne opredeli za raniju naplatu po svojim fakturama, banka na ugovoreni dan dospeća automatski prebacuje sredstva sa računa klijenta na njegov (račun dobavljača).

Partneri banke, velike kompanije, daju garancije i sredstva obezbeđenja za svoje dobavljače, na osnovu kojih banka dobavljačima plasira sredstva za otkupljene fakture. S obzirom na to, dobavljači ne daju nikakva sredstva obezbeđenja, tj. finansiranje se radi bez regresa prema njima. Iako se sredstva plasiraju dobavljaču, cena finansiranja određuje se na osnovu kreditnog rejtinga partnera banke, čime se snižavaju troškovi rizika, a samim tim i visina kamatne stope.

Korist za sve učesnike u programu

Sve tri pomenute strane imaju interes da postanu deo programa. Najvažnije prednosti za dobavljače su finansiranje pod povoljnijim uslovima, bez davanja bilo kakvog obezbeđenja, brza naplata potraživanja, te mogućnost brze ili avansne isplate svojih dobavljača uz dobijanje rabata. Partner banke (kupac iz komercijalne transakcije), sa druge strane je u situaciji da prolongira ugovorene rokove plaćanja tako što omogućava dobavljačima da se ranije naplate kroz faktoring uslugu banke, istovremeno im obezbeđujući povoljnije finansiranje davanjem svojih sredstava obezbeđenja. Prolongiranjem rokova plaćanja partneri imaju mogućnost da svoje izvore finansiranja obezbede iz obaveza iz poslovanja, da očuvaju stabilnu bazu dobavljača i osiguraju stabilnost poslovanja.

Faktoring ne može sam po se bi da bude odgovor na problem kašnjenja u otplati kredita, ali svakako doprinosi rešenju tog problema jer blagovremenom naplatom potraživanja dobavljač obezbeđuje sredstva za servisiranje tekućih obaveza, uključujući i one koje ima prema bankama. Na taj način, neće ući u docnju niti ugroziti svoj kreditni rejting, što je od velikog značaja ne samo za kredite koje ima u otplati, već i za dostupnost izvora finansiranja u nekom budućem periodu.

Imajući u vidu povoljne uslove finansiranja u okviru ovog programa, banka pre svega očekuje proširenja baze klijenata koji su dobavljači njenog partnera u programu, a ti novi klijenti najčešće koriste i druge proizvode i usluge iz ponude banke.

Programi ovog tipa nisu novina na globalnom tržištu, a proteklih godina doživljavaju prosperitet, kako u razvijenim finasijskim sistemima, tako i na tržištima u razvoju. U Francuskoj, Societe Generale banka je ostvarila učešće od 25 odsto u ovom segmentu finansijskog tržišta zahvaljujući sprovođenju 27 sličnih programa, dok se na nivou bankarske grupacije realizuje preko stotinu. Societe Generale grupa na sličnim programima radi već duže od decenije, a njenom značajnom iskustvu u procesiranju ovakvih programa doprinose iskustva iz filijala širom sveta. Razmena iskustava u okviru grupacije doprinosi u velikoj meri i kvalitetu usluge u ponudi banke u Srbiji.

 

Rada Savić, šef Odeljenja faktoringa Societe Generale banke Srbija
Finansije Top 2014/15.

Pročitajte i ovo...