Home TekstoviB&F Plus Željko Bjelan, Petrol Beograd: Stabilno poslovanje u nestabilnim uslovima

Željko Bjelan, Petrol Beograd: Stabilno poslovanje u nestabilnim uslovima

by bifadmin

„Veoma smo aktivni u prodajnoj politici i ujedno obzarivi kada pravimo planove za širenje maloprodajne mreže, jer su nam kvalitet i stabilnost poslovanja preči od širenja tržišta po svaku cenu“, ističe Željko Bjelan, direktor kompanije Petrol Beograd, u razgovoru za B&F o ključnim razlozima koji su ovu slovenačku grupaciju, uprkos nestabilnosti naftnog tržišta, pozicionirali kao najbolju srednjeevropsku kompaniju po ostvarenim prihodima i o njenim daljim planovima na srpskom tržištu.

Slovenačka Grupacija Petrol, koja u oblasti energetike posluje od 2002. godine, a od 2006. razvija sopstvenu maloprodajnu mrežu, po ostvarenom prihodu je najbolje rangirana kompanija iz srednje Evrope na listama Deloitte-a i Coface-a. Prošle godine Petrol je ostvario prihod od četiri milijarde evra i neto profit od 60,7 miliona evra, uz rast od 15 odsto. Željko Bjelan, direktor preduzeća Petrol Beograd, ocenjuje da su ovakvi poslovni rezulati zasnovani na strateškom opredeljenju da Petrol diferzifikacijom poslovanja preraste iz naftne u uspešnu energetsku kompaniju. Naime, kompanija je u prvoj polovini ove godine ostvarila prihod od 1,8 milijardi evra, od čega je oko 800 miliona ostvareno prodajom naftnih derivata, ali i gasa i električne energije u Sloveniji i van njenih granica.

 

BiF: S obzirom na izrazite poremećaje na svetskom tržištu nafte, kakve su procene o poslovnom rastu u narednom periodu?

Željko Bjelan: Na buduće poslovanje Grupe prvenstveno će uticati kretanje cena na tržištu nafte, kurs američkog dolara, ekonomska situacija u Evropskoj uniji i Sjedinjenim Državama, kao i situacija na tržištima jugoistočne Evrope. Promene cena nafte i naftnih derivata mogu značajno uticati na veličinu prihoda od prodaje i na rezultat konačnog poslovanja preduzeća. Osim globalnih kretanja, za nas je veoma bitno kakvi su trendovi na tržištima na kojima poslujemo – domaća tražnja i stope privrednog rasta, propisi kojima država reguliše cene i tržište energenata… Ekonomska situacija u Sloveniji je prilično teška, a slično je i na drugim tržištima na kojima smo prisutni.

 

 

BiF: Imajući u vidu da je energetika strateška industrija kojoj svaka država poklanja posebnu pažnju, u kojoj meri se na vaše poslovanje odražava razlika u regulativama ali i u konkurenciji u zemljama EU i na tržištima kao što je srpsko?

Ž. Bjelan: U Sloveniji i Crnoj Gori prodajne cene naftnih derivata reguliše država – bruto marža je definisana u fiksnom iznosu po litri goriva. U drugim država u kojima poslujemo cene se slobodno formiraju, što je slučaj i u Srbiji. Pažljivo pratimo regulativu na svakom od tržišta na kojima smo prisutni i prilagođavamo se lokalnim propisima. Podjednako pažljivo pratimo i poslovanje lojalne konkurencije i nastojimo da uvek budemo korak ispred konkurentskih kompanija, ili najmanje na istom nivou.

 

 

BiF: Kako višemesečni pad cene sirove nafte na globalnom tržištu utiče na aktuelno poslovanje kompanije?

Ž. Bjelan: Takva kretanja su generalno nepovoljna za evropsku naftnu industriju, ali ne utiču bitnije na naše poslovanje jer Petrol nije vlasnik rafinerija, već samo trgovac. Naprotiv, pad cene nafte smanjuje naša ulaganja u nabavku energenata i troškove finansiranja.

 

 

BiF: Koja su Vaša očekivanja u vezi sa daljim kretanjem cena nafte i da li mislite da će ovako nestabilna situacija duže potrajati?

Ž. Bjelan: To je veoma složeno pitanje na koje ne utiču samo ekonomski faktori, već i aktuelna geopolitička situacija. Stoga je to pre pitanje za analitičare koji svakodnevno prate ovo tržište.

 

 

BiF: Kakvi su razvojni planovi na nivou Grupe, posebno u eksploataciji i trgovini energentima van sektora nafte i njenih derivata?

Ž. Bjelan: Osim na tržištu Slovenije i EU, naša grupacija uspešno posluje i na tržištima jugoistočne Evrope. Razvoj zasnivamo na nekoliko ključnih delatnosti: trgovina naftom, prodaja i distribucija prirodnog gasa, tečnog naftnog gasa i struje, kao i ponuda energetskih rešenja. Bez obzira na specifičnosti svakog od ovih tržišta, naši ciljevi su isti: da osiguramo rast, povećamo profitabilnost poslovanja i – što je uvek važno, a posebno u ovako promenljivim okolnostima – osiguramo finansijsku stabilnost. Stoga smo veoma aktivni u prodajnoj politici i ujedno obazrivi kada pravimo planove za širenje maloprodajne mreže. Nastojimo da u našoj ponudi obuhvatimo sve energetske segmente i da kroz tako zaokružen asortiman energetsko-ekoloških proizvoda potrošačima ponudimo optimalno i konkurentno snabdevanje energijom, počev od izbora energenata i tehnoloških rešenja za snadbevanje energijom, do finansiranja i održavanja.

 
BiF: Rekli ste da kompanija veoma pažljivo planira širenje maloprodajne mreže. S obzirom da u Srbiji otvarate nekoliko novih benzinskih stanica, šta je uticalo na takvu odluku i da li, možda, planirate preuzimanje nekih manjih snabdevača u skorije vreme?

Ž. Bjelan: U Srbiji u oktobru otvaramo svoju novu benzinsku stanicu BS ADA. Želimo da Petrol bude konkurencija najjačim i najboljim naftnim kompanijama ali naša politika je, kao što sam već istakao, kontrolisano širenje. To znači da će brzina kojom nameravamo da širimo poslovanje zavisiti od uslova i kretanja cena na ovdašnjem tržištu.

 

 

BiF: Petrol u Srbiji posluje i u oblasti zemnog gasa. Kako procenjujete taj segment domaćeg tržišta i kakvi su planovi za dalji razvoj?

Ž. Bjelan: Na području energetike u Srbiji ima još mnogo mogućnosti za razvoj i zato su i naši planovi ambiciozni. U vlasništvu Grupacije su dve kompanije koje posluju u delatnosti zemnog gasa – Beogas i Rodgas, preko kojih širimo našu mrežu u Beogradu, Šimanovcima, Pećincima i Bačkoj Topoli. Trenutno imamo više od 13.000 korisnika zemnog gasa, 350 kilometara gasne mreže i prodajemo više od 24 miliona kubika zemnog gasa na godišnjem nivou. Planiramo gasifikaciju u još nekoliko opština u Beogradu i ostalim većim gradovima po Srbiji. Petrol svojim kupcima nudi i rešenja za poboljšanje energetske efikasnosti i korišćenje alternativnih izvora, kao i savete o ekološki prihvatljivom korišćenju energije preko svoje članice Eltec Petrol, koja je specijalizovana u toj oblasti. U Srbiji smo aktivni i kroz poslovanje preduzeća Petrol Lpg, koje je otvorilo terminal za tečni naftni gas u Smederevu.

 

 

BiF: S obzirom na delatnost kojom se bavi, na osnovu kojih kriterijuma Petrol donosi odluke o sponzorstvima i kako ona utiču na vidjivost kompanije u javnosti?

Ž. Bjelan: Sponzorstva su redovan deo marketinških aktivnosti. Petrol već dugi niz godina u svom poslovanju brine o društvenoj i životnoj sredini. Svesni smo koliko je važno pružiti podršku sportu, kulturi i humanitarnim projektima, ali budući da su takva sredstva u svakoj kompaniji ograničena a potreba je mnogo, primarni su nam projekti koji su direktnije povezani sa našom politikom ekološki prihvatljivog korišćenja energije.
broj 121, oktobar 2015.

Pročitajte i ovo...