Home TekstoviB&F Plus Sinan Sahin, Waikiki LC: Izrasli smo na tržištima u razvoju

Sinan Sahin, Waikiki LC: Izrasli smo na tržištima u razvoju

by bifadmin

„Cilj nam je da budemo jedan od tri najuspešnija brenda do 2023. godine u Evropi, sa najmanje 500 prodavnica u Turskoj i oko hiljadu globalno“, kaže za „Biznis & Finansije“ Sinan Sahin, menadžer Waikiki LC za tržišta Srbije i Bosne i Hercegovine. Ova kompanija, koja je svoj uspeh izgradila na tržištima u razvoju od istočne Evrope do Maroka, planira da u narednih pet godina otvori 15 do 20 novih prodavnica u Srbiji, uz direktna ulaganja od preko 30 miliona dolara.

Proizvodnja odeće je bila prvobitna delatnost kompanije Waikiki u Turskoj, još dok je ovaj brend pripadao francuskim vlasnicima u drugoj polovini osamdesetih godina. Kada je kompanija u potpunosti preuzeta i restrukturirana 1997. godine, iz nje su nastala dva sestrinska preduzeća, jedno koje se i dalje bavi proizvodnjom, i drugo, Waikiki LC, koje se od 2001. bavi maloprodajom.

Od tada, za nepunih petnaest godina, Waikiki LC je proširio svoju prodajnu mrežu na pomalo „netipičnom“ tržištu – u 27 zemalja u razvoju geografski rasprostranjenih od centralno-istočne Evrope, do Bliskog Istoka i severne Afrike. Trenutno kompanija ima lanac od preko 560 prodajnih mesta u 170 gradova na tri kontinenta. Ove brojke rastu iz godine u godinu, zahvaljujući dobrim procenama i kvalitetnoj prodajnoj i marketinškoj strategiji kompanije, pa ni njene ambicije odavno više nisu male.

Sinan Sahin, menadžer Waikiki LC za tržišta Srbije i Bosne i Hercegovine potvrđuje da iza ovakve poslovne politike stoji strateška odluka, zasnovana na procenama o veličini tržišta u razvoju i njihovog potencijala za brzo širenje. Nasuprot tome, trendovi u zapadnoj Evropi neće se bitnije promeniti u narednoj deceniji, smatra naš sagovornik, pa je ulazak na ovo tržište planiran za kasnije.

Košarkaški region

Tako široka rasprostranjenost prodajne i distributivne mreže u različitim svetskim regionima pruža priliku menadžerima kompanije da steknu uvid u raznolike potrebe i interesovanja kupaca. Kada su u pitanju kulturološke razlike, one se ne ispoljavaju u velikoj meri, kaže Sahin, jer je globalizacija uticala i na formiranje ukusa potrošača, čije želje su postale veoma slične. „Mnogo veće razlike se ispoljavaju kada su u pitanju konfekcijske veličine. Primera radi, za prodavnice u Mostaru i Beogradu moramo da poručujemo veće brojeve – ipak je ovo košarkaški region“, smeje se naš sagovornik. Prema njegovim rečima, kada se na osnovu potražnje uoči koji modeli i veličine se bolje prodaju, od trenutka porudžbine pa do isporuke u radnji prođe između sedam do deset dana.

Srbija je najveće tržište u balkanskom regionu, a njene prednosti su i geografska blizina Turskoj i neke sličnosti u mentalitetu, objašnjava Sahin. „Zato očekujemo da će naše kolekcije biti veoma dobro primljene na ovom tržištu, pogotovo kada se uzmu u obzir cene koje su pristupačne za tako visoki kvalitet robe. U okruženju već imamo prodajnu mrežu u Bosni i Hercegovini, Albaniji, Makedoniji, Rumuniji i Bugarskoj, pa je dolazak u Srbiju jedini logičan korak u unapređenju našeg poslovanja“.

Posustale ekonomije i relativno slaba kupovna moć stanovništva odavno nisu više vesti i zajednički su imenitelj mnogih evropskih i afričkih tržišta, pa u kompaniji nisu mnogo zabrinuti zbog postojećih privrednih trendova. „Svesni smo ekonomskih poteškoća, ali one su prisutne već godinama, tako da znamo kako da se prema njima ispravno postavimo. U Turskoj je kriza bila pre 15 godina, u Evropi čas jeste, čas nije, baš kao i na Balkanu. Uvek će na nekom tržištu na kome smo prisutni biti aktuelna neka kriza, ali naučili smo da takve okolnosti mogu biti i pravi trenutak za ulaganje i prilika za nove mogućnosti. Ne plašimo se ni konkurecije, bilo da su u pitanju veliki međunarodni brendovi, ili domaći, jer smo uvereni da će kvalitet naše robe naići na dobar odziv kupaca. Sa poznatim svetskim brendovima već se takmičimo na drugim velikim tržištima na kojima smo od ranije prisutni, počev od domaćeg terena u Turskoj“, naglašava Sahin.

Planiramo dugo da ostanemo

Waikiki LC je još uvek u fazi istraživanja srpskog tržišta, ali ono što je prema rečima našeg sagovornika već sada sigurno je da kompanija planira širenje prodajne mreže i u unutrašnjosti Srbije. „Nismo došli ovde da ostanemo kratko, na brzinu zaradimo – ako je danas to uopšte moguće – i odemo, već da uspostavimo dobru osnovu koju ćemo u narednim godinama samo nadograđivati. Kratkoročno nam je cilj da ostvarimo dobar odnos sa kupcima i na najbolji način predstavimo naš brend, a dugoročno da postanemo tržišni lider. U narednih pet godina planiramo otvaranje između 15 i 20 novih prodavnica, uz oko 30 do 35 miliona dolara direktnih investicija, kako bismo doprli do što većeg broja ljudi u Srbiji“, kaže menadžer Waikiki LC za Bosnu i Srbiju.

Proizvodi ovog poznatog brenda se proizvode na matičnom tržištu, u Turskoj, gde Waikiki suvereno vlada sa 18 odsto tržišnog učešća. Uzimajući u obzir da je, sa rastom turske ekonomije, neminovno rasla i cena rada u toj zemlji, predstavnici kompanije ne odbacuju mogućnost da deo njihove ponude počne da se proizvodi i u nekoj drugoj zemlji u kojoj su prisutni. „Istražujemo potrebe i mogućnosti, osluškujemo tržišta. Odeljenje za istraživanja i razvoj prvo procenjuje logističke i finansijske koristi svakog eventualnog poslovnog koraka, tako da su u ovom trenutku sve opcije otvorene“, kaže Sinan Sahin.

 

 

Žene su ključne

Prema istraživanjima Waikiki LC između 70 do 80 odsto kupaca njihovih proizvoda čine žene, koje kupuju odeću ne samo za sebe već, često, i za celu svoju porodicu. „Ali one su i veoma pažljivi i izbirljivi kupci – isprobavaju, upoređuju dizajn, proveravaju kvalitet, pitaju prodavce, mnogo više nego što to rade muškarci. Zato za njih posebno važi pravilo da je prvi utisak izuzetno važan ako želite da dođu ponovo“, ističe Sinan Sahin.

 

 

broj 121, oktobar 2015.

Pročitajte i ovo...