Home TekstoviB&F Plus O novoj Uredbi o sadržini i načinu podnošenja prijave koncentracije

O novoj Uredbi o sadržini i načinu podnošenja prijave koncentracije

by bifadmin

Novom Uredbom o sadržini i načinu podnošenja prijave koncentracije („Uredba“) koja je stupila na snagu 02. februara 2016. godine, uvedena je mogućnost podnošenja prijave koncentracije u skraćenom obliku, čime je postupak prijave koncentracije pred Komisijom za zaštitu konkurencije, kao nadležnim organom za zaštitu konkurencije u Republici Srbiji, pojednostavljen. Aktivno učešće i značajan doprinos u izradi Uredbe dali su i advokati iz advoktske kancelarije JPM Janković Popović Mitić.

Osnovni cilj Uredbe je da se postigne efikasnost na dva nivoa. Sa jedne strane, namera je da se učesnicima na tržištu olakša postupak prijave koncentracije dok je sa druge strane cilj da se Komisija rastereti, kako bi mogla da u većoj meri usmeri svoju pažnju na sprečavanje radnji koje dovode do narušavanja konkurencije u Republici Srbiji. Uredba sa više aspekata predstavlja uspešan rezultat harmonizacije propisa Republike Srbije sa pravom Evropske unije u oblasti konkurencije.

Kao što je spomenuto, najznačajniju novinu svakako predstavlja mogućnost prijave koncentracije u skraćenom obliku, dok se kompletna prijava zahteva samo u slučajevima kada je objektivno neophodna detaljnija ocena relevantnih činjenica i okolnosti. Prijava koncentracije se podnosi u skraćenom obliku u sledećim slučajevima:

1) pod uslovom da nijedan učesnik u koncentraciji ne obavlja poslovne aktivnosti na istom relevantnom tržištu proizvoda i relevantnom geografskom tržištu ili na relevantnom tržištu proizvoda na kojem posluje bilo koji drugi učesnik u koncentraciji koji se nalazi u različitim fazama proizvodno-prometnog ciklusa; ili

2) uz ispunjenje sledećih uslova:

– da zajednički tržišni udeo svih učesnika u koncentraciji koji su u horizontalnom osnosu na istom relevantnom tržištu proizvoda i relevantnom geografskom tržištukoji su u horizontalnom odnosu bude manji od 20%; ili

– da pojedinačni ili zajednički tržišni udeo svih učesnika u koncentraciji na relevantnom tržištu proizvoda i relevantnom geografskom tržištu koji su u vertikalnom odnosubude manji od 30%; ili

3) da podnosilac prijave stekne pojedinačnu kontrolu nad učesnikom na tržištu nad kojim već ima zajedničku kontrolu; ili

4) da je zajednički tržišni udeo svih učesnika u koncentraciji koji su u horizontalnom odnosu manji od 40%, pri čemu promena (delta) Herfindahl- Hirschman Index (HH Index) [ref]HH Index označava stepen koncentracije na relevantnom tržištu i predstavlja zbir kvadrata pojedinačnih udela svih učesnika na relevantnom tržištu. Promena (delta) HH Index-a predstavlja dvostruki proizvod tržišnih udela učesnika u koncentraciji, odnosno promenu HH Index-a nakon sprovođenja koncentracije u odnosu na njegovu vrednost pre sprovođenja koncentracije.[/ref], koja je rezultat koncentracije, treba da bude manja od 150.

Uvođenjem skraćenog oblika prijave koncentracije se olakšava prijava onih koncentracija stranih privrednih društava na svetskom tržištu koje nemaju nikakav ili imaju neznatan uticaj na konkurenciju na tržištu Republike Srbije. Takođe, predviđeno je dostavljanje manjeg broja dokumentacije i informacija u odnosu na kompletnu prijavu. Na primer, dok se za kompletnu prijavu određena dokumentacija podnosi za period od tri godine koje prethode prijavi koncentracije, ovu istu dokumentaciju je za skraćeni oblik dovoljno podneti samo za godinu koja prethodi prijavi. Takav je slučaj sa podacima koji se odnose na vrednost prodaje pet najvećim kupaca i vrednost nabavke od dobavljača, ukupan godišnji prihod učesnika u koncentraciji, podatke o relevantnom tržištu i obimu i vrednosti prodaje relevantnog proizvoda, i tako dalje. Takođe, Uredba na precizniji način određuje koje sve podatke je potrebno dostaviti Komisiji, što do sad nije bio slučaj. Dobar primer za to, kako u kompletnoj tako i u skraćenom obliku prijave, predstavlja tačka koja se odnosi na relevantno tržište u kojoj se sada navode podaci koje prijava koncentracije mora da sadrži.

Međutim, iako je Uredbom uveden skraćeni oblik, istovremeno je predviđeno i pravo Komisije da zahteva podnošenje kompletne prijave kada okolnosti slučaja upućuju na moguće neispunjavanje uslova dozvoljenosti koncentracije. Pri tome, Uredba samo ukazuje na naročite okolnosti koje upućuju na moguće neispunjavanje dozvoljenosti koncentracije što na neki način daje diskreciona prava Komisiji i dovode u pitanje jasno postavljeni uslovi za podnošenje skraćenog oblika prijave koncentracije. Tako bi učesnici na tržištu mogli da budu upućeni na podnošenje kompletne prijave koncentracije u slučaju (i) nepostojanja prakse Komisije u definisanju određenog relevantnog tržišta, (ii) kada je potrebno definisati relevantno tržište ili tržišna učešća kod tržišta u nastajanju, (iii) kada učesnik u koncentraciji tek ulazi ili bi mogao da uđe na tržište, (iv) kada je relevantno tržište koncentrisano (HH Index ≥ 2000), i promena (delta) HH Index-a ≥150 i (v) kod promene iz zajedničke u pojedinačnu kontrolu što za posledicu ima jačeanje strateškog položaja ušesnika koji je stekao pojedinačnu kontrolu, kao i u slučaju kada Komisija nije ispitivala prethodno sticanje pojedinačne kontrole.

Veoma bitnu i pozitivnu novinu u praksi Komisije predstavlja njena spremnost da učesnicima na tržištu putem konsultacija (pre-notification meeting) otkloni nedoumice koje imaju u pogledu primene Uredbe pre podnošenja prijave. Na ovaj način, učesnici na tržištu imaju mogućnost da rizik od neuspešnog okončanja postupka prijave koncentracije svedu na minimum.

Povodom usvajanja nove Uredbe, Komisija je iskoristila priliku da još jednom ukaže učesnicima na tržištu na njihovu obavezu prijave koncentracije u zakonom predviđenim slučajevima i obavezu prekida sprovođenja koncentracije do donošenja rešenja Komisije kao i njene nadležnosti da u slučaju sprovođenja koncentracije suprotno ovim obavezama, odredi meru obaveze plaćanja novčanog iznosa u visini najviše 10% od ukupnog godišnjeg prihoda, kao i mere procesnog penala.

 

 

Milica Subotić, partner i Nikola Poznanović, partner
JPM Janković Popović Mitić

Pročitajte i ovo...