Home TekstoviB&F Plus Evropska fudbalska elita: Više slave, nego novca

Evropska fudbalska elita: Više slave, nego novca

by bifadmin

Suprotno uvreženom mišljenju da se oko fudbalskih klubova vrte vrtoglave cifre, samo devet od 32 najvrednija evopska kluba imaju vrednost veću od jedne milijarde evra. Engleski klubovi zajedno sa vrednošću od 10 milijardi evra čine oko 40% ukupne vrednosti klubova na listi, slede španski sa zajedničkom vrednošću od oko 6,6 milijardi evra, dok Nemačka ima samo tri kluba unutar evropske fudbalske elite, čija ukupna vrednost iznosi nešto više od 3,5 milijarde evra.

Real Madrid i Manchester United, svaki sa vrednošću od 2,9 milijardi evra, nalaze se na vrhu liste 32 vodeća evropska fudbalska kluba, pokazuje studija „The European Elite 2016“, revizorsko kosultantske kompanije KPMG. Prema objašnjenju autora, detaljne analize dostupnih finansijskih podataka 32 najvrednija evropska fudbalska kluba, pokazuje ukupnu operativnu vrednost poslovanja klubova (Enterprise value, ili EV) u iznosu od 26,3 milijarde evra.

Prva tri kluba s najvišom ukupnom vrednošću (Real Madrid CF, Manchester United FC i FC Barcelona), zajedno predstavljaju trećinu kumulativne vrednosti svih analiziranih 32 kluba. U studiji se navodi da domaća prava prenosa engleske Premier Lige, čija trenutna procenjena vrednost iznosi 2,4 milijarde evra po sezoni, imaju značajan uticaj na vrednost engleskih klubova. Autori, takođe, ističu da uprkos trendu da se na fudbalske klubove sve više gleda kao na vrednu imovinu, s globalnim navijačkim resursima, samo devet od 32 kluba ima vrednost veću od jedne milijarde evra.

Studija „Procena vrednosti fudbalskih klubova: Evropska elita“, predstavlja potpuno nov izveštaj, koji po prvi put pruža indikativne podatke za operativnu vrednost poslovanja najistaknutijih evropskih fudbalskih klubova, navodi se u studiji. Andrea Sartori, šef KPMG grupe za sport na globalnom nivou i autor izveštaja, komentiriše: „Naša analiza vodeća 32 evropska fudbalska kluba naglašava promenljivo ekonomsko okruženje u današnjem fudbalu. Dok su fudbalski klubovi među najvećim i najprepoznatljivijim svetskim brendovima, koji imaju verne navijače i obožavaoce, njihova operativna vrednost poslovanja (EV), merena metodama kojima se mere vrednosti društava u drugim industrijama, relativno je mala“.

Sartori nastavlja: „Zahvaljujući sporazumu koji je potpisan od strane engleske Premier lige početkom 2015. godine, razlika u odnosu prihoda od prava prenosa između vodećih evropskih liga i Premier lige značajno se povećala, uprkos porastu cene nacionalnih prava prenosa širom drugih delova Evrope“.

Englezi vode

KPMG istraživanje pokazalo je da engleski klubovi predvode listu po osnovu operativne vrednosti poslovanja klubova (EV) po zemlji, sa zajedničkom ukupnom vrednošću većom od 10 milijardi evra. Engleski klubovi čine oko 40% od ukupne vrednosti 32 vrednovana kluba.

Za njima slede španski klubovi, koji su u poslednje tri godine osvojili titule svih većih evropskih klupskih takmičenja. Njihova ukupna vrednost iznosi oko 6,6 milijardi evra, a predvode ih dva fudbalska giganta: Real Madrid CF i FC Barcelona, koji zajedno predstavljaju 85% „španskog kolača“ i 21% ukupne vrednosti analiziranih klubova. Španija je jedina zemlja koju zastupaju dva kluba, pojedinačne vrednosti veće od 2 milijarde evra.

Nemačka ima samo tri kluba unutar 32 evropska elitna kluba, čija ukupna vrednost iznosi nešto više od 3,5 milijarde evra.

Kada je reč o italijanskim timovima, oni danas imaju manje važnu ulogu kako na terenu, tako i izvan njega. FC Internazionale Milano je zadnji italijanski klub koji je osvojio UEFA Ligu prvaka 2010. godine, i od tada, samo je Juventus FC prošle godine uspeo da dođe do finala.

Iako Italija ima najveći broj zastupljenih klubova (7), isto kao i Engleska, ukupna vrednost italijanskih timova je za 70% niža od vrednosti engleskih klubova (3,1 milijarda evra u poređenju sa engleskih 10,2 milijarde evra). Juventus FC, s operativnom vrednošću poslovanja (EV) od gotovo milijarde evra, jedini je italijanski klub koji se pojavljuje u Top 10.

Paris Saint-Germain iz francuske Lige 1, ocenjen je kao 10. najvredniji klub na listi, sa vrednošću od oko 843 miliona evra. Samo šest klubova sa „liste 32“ (AFC Ajax, PSV Eindhoven, SL Benfica, FC Porto, Fenerbahçe SK i Galatasaray SK), ne igraju u jednoj od evropskih liga petice, a njihova vrednost čini samo 5% ukupne vrednosti posmatrana 32 kluba.

Stručnjaci KPMG napominju da prvo izdanje studije „Procena vrednosti fudbalskih klubova“ daje podatke o vrednosti najistaknutijih evropskih fudbalskih klubova na dan 1. januara 2016. Temelj ovog izveštaja je analiza javno dostupnih finansijskih i nefinansijskih informacija tokom sezona 2013/14 i 2014/15 za najistaknutija 32 fudbalska kluba. Izveštaj ne uzima u obzir poslovne i sportske rezultate koji je postigao pojedini klub u fudbalskoj sezoni 2015/16.

Formula koja su KPMG stručnjaci razvili temelji se na metodi multiplikatora prihoda (Revenue Multiple methodology) i uzima u obzir pet specifičnih karakteristika svakog kluba i tržišta: profitabilnost, popularnost, vrednost stadiona u vlasništvu, prava prenosa i sportski potencijal.

 
jul/avgust 2016, broj 128/129

Pročitajte i ovo...