Close
IN2 Dynamics
/ B&F Plus / Upražnjena tržišna niša kao poslovna šansa: Prepoznati priliku pre drugih
BiF Analize Čitajte B&F online

Upražnjena tržišna niša kao poslovna šansa: Prepoznati priliku pre drugih

ograda
Redakcija BIF on 11/01/2017 - 12:45 in B&F Plus, Slajder

This post has already been read 468 times!

„Uvideli smo svoju šansu na tržištu u trenutku kada u Srbiji nije bilo nijednog proizvođača čeličnih zaštitnih ograda. Započeli smo njihovu proizvodnju i unapredili već postojeće linije koje smo koristili za druge proizvode“, objašnjava Žaklina Bojović, izvršni direktor za komercijalne poslove u Uniprometu, kako je ova kompanija upražnjenu tržišnu nišu razvila u uspešan posao ne samo u našoj zemlji, već i van njenih granica.

Kilometri najsavremenije čelične zaštitne ograde, ugrađene duž svih putnih pravaca u Srbiji, potiču sa iste adrese – iz proizvodnih pogona čačanske kompanije Unipromet. Ovo porodično preduzeće osnovano je 1989. godine, u okolnostima kada je domaća metalska industrija već prešla svoj zenit i krenula nizbrdo, pa za razliku od ranih osamdesetih, kada je ta privredna grana učestvovala sa 20% u celokupnoj industrijskoj proizvodnji, danas je to učešće prepolovljeno.

Prema podacima Privredne komore Srbije (PKS), prošle godine, u metalskoj i elektroindustriji je poslovalo 4.747 preduzeća, što je oko 5,5% ukupnog broja privrednih društava, a u njima je radilo nešto više od 10.600 radnika, odnosno oko 10,5% ukupnog broja zaposlenih u Srbiji.

Nasuprot generalnoj sudbini domaće metalske industrije i propasti nekadašnjih giganata, čačanski Unipromet sa svojih preko 400 zaposlenih kreće se uzbrdo, postavši tokom preteklih decenija prepoznatljiv po proizvodnji i montaži čeličnih zaštitnih ograda, žičanih ograda, portala i stubova za vertikalnu signalizaciju, kao i različitih tipova zaštite od buke.

„Uvideli smo svoju šansu na tržištu u trenutku kada u Srbiji nije bilo nijednog proizvođača čeličnih zaštitnih ograda. Započeli smo njihovu proizvodnju i unapredili već postojeće linije koje smo koristili za druge proizvode“, objašnjava Žaklina Bojović, izvršni direktor za komercijalne poslove u Uniprometu, kako je ova kompanija upražnjenu tržišnu nišu razvila u uspešan posao na samo u našoj zemlji, već i van njenih granica.

Većina proizvodnje za izvoz

U fabričkim pogonima u Čačku i Kraljevu, na oko 23.000 kvadratnih metara poslovnog prostora objedinjen je celokupan proces prerade oko 20.000 tona čelika godišnje, neophodnog za izradu čeličnih i žičanih zaštitnih ograda i drugih proizvoda iz asortimana Uniprometa. Veći deo te količine se ocinkuje u kompanijskom pogonu za toplo cinkovanje, a u fabrici u Kraljevu se proizvodi oprema za zaštitu od buke, čelične šavne cevi, metalni krovni pokrivači od pocinkovanih i aluminijumskih bojenih limova, kao i pocinkovani stubovi za vinograde i malinjake.

Osim trgovine proizvodima crne metalurgije, koja se obavlja u prodajnim objektima u Kraljevu i Čačku, Unipromet vrši i usluge toplog cinkovanja čeličnih konstrukcija i konfekcionisanja limova različitih dimenzija, a kompanija poseduje sopstveni vozni park i osam mobilnih ekipa za ugradnju čeličnih zaštitnih ograda.

Mada je, prema podacima PKS, prošlogodišnji izvoz metalske i elektroindustrije u vrednosti od 4,706 milijardi dolara bio za 10,3% manji nego 2014. godine, to se nije odrazilo na poslovanje čačanskog preduzeća, koja prema rečima Žakline Bojović, izvozi 60% svoje godišnje proizvodnje i to u 18 zemalja: od Litvanije, Nemačke, Švajcarske, Italije, Slovenije, Rumunije, Bugarske, država u okruženju, preko Rusije i Turske, sve do zemalja Bliskog Istoka.

Preostalih 40% proizvodnje plasira u najveće infrastrukturne projekte u Srbiji, a ovakvi rezultati su proistekli iz poslovne politike, zasnovane na pronalaženju najboljih načina da se i u kriznim vremenima opstane i napreduje, kaže Bojović. „Nema kompanije u svetu, ma koliko bila uspešna, koja nije pogođena posledicama ekonomske krize. Konkretno, u našoj delatnosti je posebno osetljivo planiranje nabavke, s obzirom na situaciju u kojoj se nalaze proizvođači čelika i činjenicu da svaka oscilacija na tom tržištu direktno utiče na naše poslovanje“, objašnjava Bojović i dodaje: „Mi smo svoj nastup na domaćem i stranim tržištima bazirali isključivo na kvalitetu naših proizvoda, konkurentnim cenama, poštovanju svih ugovorenih rokova nezavisno od veličine posla i na jačanju finansijskih kapaciteta“.

Prilikom sklapanja poslova, Unipromet sarađuje sa različitim poslovnim partnerima. U pojedinim projektima ugovori se sklapaju direktno sa investitorima, ali partneri mogu biti i kompanije koje posluju u izgradnji puteva, potom preduzeća koja ugrađuju opremu za puteve, pa i sami proizvođači zaštitnih ograda na inostranim tržištima. „Većina evropskih zemalja ima lokalne proizvođače opreme za puteve i bezbednosnih sistema“, kaže Bojović, „pri čemu su nam takve kompanije ili direktni kupci sa kojima sarađujemo, nekada i decenijama, ili su nam konkurenti“.

U društvu dobrog kvaliteta

U Evropi, konkurencija je najizraženija na najzahtevnijim tržištima, poput Namačke i Švajcarske, a ključni preduslov da se na njima uopšte posluje je ispunjavanje propisanih standarda. „Naša kompanija, zato, već godinama ulaže u sopstveni razvojni centar za ispitivanje novih tehnologija, zasnovanih na rešenjima koja donose uštede ili povećavaju produktivnost u proizvodnji novih sistema zaštitnih ograda za puteve, zaštite od buke i drugih proizvoda. Kao podršku koristimo odgovarajuće informacione tehnologije i softverska rešenja, ali svakako, ključnu ulogu imaju naši zaposleni, među kojima je više od 50 visokoobrazovanih stručnjaka“, ističe Bojović.

Unipromet, u ovom trenutku, u svojoj proizvodnji ispunjava evropske (EN 1317) kao i svetske standarde (GOST R, AASHTO), a njegovi stručnjaci već više od decenije učestvuju u zajedničkom razvoju i usavršavanju čeličnih zaštitnih sistema sa stručnjacima još sedam evropskih proizvođača zaštitnih ograda. Ta saradnja se odvija kroz članstvo čačanske kompanije u Društvu dobrog kvaliteta (Gutegemeinschaft Stahlschutzplanken e.V ) iz Nemačke i Društvu za razvoj čeličnih zaštitnih ograda iz Zigena (Studiengesellschft vuer Stahlschutzplanken e.V), dela asocijacije poznate kao RAL.

Članstvo u ovim renomiranim institucijama od 2004. godine, kao i stalna provera kvaliteta i bezbednosti proizvoda koja se obavlja u najsavremenijim laboratorijama kao što su BASt i TÜV iz Nemačke i SWISS TESTING iz Švajcarske, omogućava Uniprometu pristup svim tržištima koja su prihvatila standarde EN 1317.

Fleksibilnost u nestabilnim vremenima

Kompanija na evropskim i drugim tržištima širom sveta plasira preko 60 svojih proizvoda. Sa druge strane, to zahteva dugoročna ulaganja, ali u aktuelnoj, veoma nestabilnoj geopolitičkoj situaciji i posledičnim turbulencijama na tržištu, i veoma brzo prilagođavanje izvozne strategije novonastalim okolnostima.

„Upravo zato što imamo veoma širok dijapazon proizvoda u našoj ponudi, a istovremeno smo prisutni na tržištima u različitim delovima sveta, možemo veoma brzo da reagujemo na promenjene uslove i potrebe kupaca“, potvrđuje Bojović.

Iako ekonomski analitičari gotovo po pravilu ističu da u industrijama kao što je metalska, zamajac razvoja nužno predstavljaju velika kompanije, primer Uniprometa dokazuje da i manja, a uspešna preduzeća mogu itekako uticati na razvoj regiona u kojem posluju.

„Naša kompanija sarađuje sa velikim brojem preduzeća na lokalnom nivou, a najveći broj njih su naši dobavljači ili kooperanti“, kaže Bojović. Prema njenoj oceni, da bi uspešna mala i srednja preduzeća iz metalske industrije rasla još brže i uporedo nastajala nova, neophodna je i državna podrška u stvaranju povoljnijeg poslovnog ambijenta. „To se, pre svega, odnosi na mere koje bi obezbedile povećanje likvidnosti, podstakle izvoz, zaštitile domaće proizvođače od nelojalne konkurencije, uspostavile stabilnost u privrednom okruženju i podržale jačanje proizvodnog sektora kao okosnice privrednog razvoja“, zaključuje Žaklina Bojović.

Biznis top 2015/16.

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *