Home VestiEkonomija 250 najvećih svetskih trgovinskih lanaca zaradilo je 4,3 biliona dolara

250 najvećih svetskih trgovinskih lanaca zaradilo je 4,3 biliona dolara

by bifadmin

Vodećih 250 trgovinskih lanaca u svetu ostvarilo je prihode od 4,31 biliona američkih dolara u fiskalnoj 2015. godini, što predstavlja kombinovan rast od 5,2%, pokazuje najnoviji Deloitte-ov izveštaj Globalna snaga maloprodaje.

Vodeća tri mesta na Deloitte-ovoj listi su i ovog puta zauzeli američki lanci Volmart (Walmart), Kostko (Costco) i Kroger (Kroger). Najuspešniji trgovinski lanac iz našeg regiona je hrvatski Agrokor, čija se pozicija poboljšala za 33 mesta u odnosu na prošlogodišnju listu, te se sad nalazi na 159. mestu.

„Spor ekonomski rast u vodećim razvijenim ekonomijama, visok nivo duga u zemljama u razvoju, deflacija ili niska inflacija u bogatim zemljama i protest protiv globalizacije samo su neki od faktora koji su doprineli izazovnom ekonomskom okruženju za maloprodaju“, objašnjava Žarko Mijović, partner u Deloitte-u. „Pa ipak, ljudi i dalje imaju potrebu da kupuju, tako da ovaj sektor nastavlja da se razvija. U pojedinim mestima i kod određenih grupa kupaca, trgovci mogu očekivati povoljne prilike.“

Globalna snaga maloprodaje – vodećih 250

Već treću godinu zaredom, vodećih 250 trgovinskih lanaca koji posluju sa odećom i aksesoarima nadmašili su u rastu prihoda ostale proizvodne sektore. Istorijski gledano, ova kategorija trgovaca je i ranije bila najprofitabilnija, pa ni fiskalna 2015. godina nije bila izuzetak. Međutim, trgovinski lanci iz sektora robe široke potrošnje (FMCG) su, za sada, najveći po prihodima (prosečan godišnji prihod od 21,6 milijardi američkih dolara) i najbrojniji (133 od 250 vodećih).

Čini se da je globalizacija u maloprodaji na istom nivou kao prošle godine. Dve trećine vodećih 250 trgovinskih lanaca poslovali su izvan granica svoje zemlje, što u proseku znači u više od 10 zemalja, i gotovo jednu četvrtinu njihovih kombinovanih prihoda donosi inostrano poslovanje.

Izveštaj Globalna snaga maloprodaje 2017. takođe razmatra na koji način pokrenuti kupce da pomognu trgovcima da osmisle nova iskustva koja će biti potpomognuta odgovarajućom tehnologijom i koja će ojačati vernost potrošača. Ono što se nekad smatralo futurističkim sada je realnost. Ljudi koji se bave inovacijama u maloprodaji znaju da tehnologija više nije samo dopuna u kupovini, već je od suštinskog značaja. Međutim, sama tehnologija nije dovoljna. Kupci traže nove proizvode i iskustva.

Pet glavnih trendova istaknutih u izveštaju su:

Kupci sebe sve manje definišu po tome koliko stvari poseduju, a više kako su organizovali svoje živote u pogledu imovine i iskustva. Poznati švedski lanac H&M odgovorio je lansiranjem programa „H&M Conscious” koji će debitovati sa novim ekskluzivnim i kvalitetnim, ekološkim modelima svake godine. Ovo je pomak u odnosu na njihov dosadašnji način poslovanja koji je podrazumevao češće kupovine po nižim cenama.

Kupci tragaju za iskustvom i proizvodima koji im daju lični pečat i to promovišu na društvenim mrežama. Trend personalizacije iskustva potrošača nije novost, ali je novi nivo na kome mi definišemo sebe po proizvodima koje kupujemo i iskustvu koje imamo. Tome su značajno doprinele društvene mreže. Gosti hotela, posebno mladi, vrednuju mnogo više kako je njihovo iskustvo percipirano na društvenim mrežama nego kakvo je zaista bilo.

Zahvaljujući brojnim faktorima danas je teško definisati šta trgovinski lanac jeste i šta radi – netradicionalni ritejleri razvijaju nove modele poslovanja da bi zadovoljili potrebe potrošača, kao što su usluge pretplate i kratkoročne akcije koje često traju samo jedan dan. U 2017. fragmentacija tržišta u maloprodajnom sektoru nastavlja da raste.

Opstanak i značaj trgovinskih lanaca će zavisiti od sposobnosti trgovaca da izađu u susret zahtevima modernih kupaca. Onlajn gigant AmazonFresh je pokrenuo isporuku namirnica u roku od jednog sata u 10 gradova Velike Britanije, kao i u vodećim evropskim gradovima. Karfur je odgovorio na isti način u Francuskoj, a očekuje se isto i od ostalih evropskih prehrambenih lanaca. U 2017. će biti popularna kućna dostava u naseljenim, bogatim, evropskim gradovima dok će „naručivanje proizvoda onlajn i dolazak po njih u market“ porasti u ruralnijim delovima Evrope. Ipak, samo brzina neće biti dovoljna za kvalitetno iskustvo kupovine. Neophodna je i kontrola u realnom vremenu i lokalna partnerstva kako bi se obezbedili sveži proizvodi.

Eksponencijalne tehnologije, kao što su veštačka inteligencija, robotika i virtuelna realnost menjaju naš način života i način kupovine. Ove tehnologije više nisu stvar budućnosti. Najinovativniji ritejleri ih već koriste da poboljšaju komunikaciju sa potrošačima i promene način rada. Npr, robot pozdravlja potrošače na engleskom i španskom, može da skenira proizvode i utvrdi da li ih ima u magacinu i da vodi kupce do proizvoda u marketu.

„Tokom poslednjih 20. godina videli smo velike promene u maloprodaji“, kaže Žarko Mijović, partner u Deloitte-u. „Živimo u vremenu kada kupci više nego ikad drže uzde u svojim rukama i kada su željni autentičnosti, novina, udobnosti i kreativnosti. Ekonomiju danas pokreću potrošači.“

Pročitajte i ovo...