Home TekstoviB&F Plus Finansijsko opismenjavanje: Životni park za upravljanje novcem

Finansijsko opismenjavanje: Životni park za upravljanje novcem

by bifadmin

Sve veći broj austrijskih školaraca, ali i odraslih, dolazi u Park finansijskog života gde uz interaktivne igre uče kako da raspolažu novcem i donose odgovarajuće finansijske odluke. U šarenim prostorijama ovog Parka, opremljenog mnoštvom ekrana, uz dečju graju i radost, aktivno se radi na smanjenju broja građana koji će u budućnosti biti primorani da proglase lični bankrot.

Ekonomistkinje Marija Silgoner, Betina Grajmel-Furman i Roza Veber sprovele su 2014. istraživanje o finansijskoj pismenosti Austrijanaca. Anketa je pokazala da većina građana razume pojmove kao što su kamatne stope, inflacija i diversifikacija rizika, ali da im nedostaju znanja o realnim kamatnim stopama (prilagođenim kretanju inflacije), kao i da im teže ide primena ekonomskih znanja u praksi. Uprkos tome, 67% Austrijanaca je na šest od osam pitanja odgovorilo tačno, što je značajno više od OECD-ovog proseka od 51%, a posebno od srpskog od 38% prema izveštaju koji je pre dve godine objavila agencija Standard & Poor’s.

Austrijanci su, međutim, odlučili da nastave rad na edukaciji građana kako da racionalno raspolažu svojim novcem, pa je s tim ciljem Erste banka u 1.500 kvadratnih metara u novoizgrađenom poslovnom prostoru Erste Campus smestila Park finansijskog života (Financial Life Park – FLIP). Park posetiocima nudi besplatne dvočasovne ture na kojima na zanimljiv način, uz pomoć novih tehnologija, uče kako da donose što racionalnije finansijske odluke.

 

FLiP-Erste Financial Life Park_Tour_Vault_1_© Erste Financial Life Park

Detektivi, istraživači i stručnjaci

Najveći broj posetilaca su deca, ali, prema rečima Filipa Lista, direktora Parka, ima i odraslih. Iz tog razloga, ture su prilagođene starosnom uzrastu: deca od 10 do 14 godina igraju ulogu „detektiva“, ona od 14 do 17 godina „istraživača“, a stariji građani su u ulozi „stručnjaka“. Najveći broj posetilaca dolazi kroz organizovane školske posete, ali ima i starijih, pa i stranaca, budući da se ture organizuju na nemačkom, engleskom a uskoro će početi i na slovačkom jeziku.

„Interesovanje je veliko, u maju prošle godine započeli smo šestomesečni probni period, a u oktobru je FLIP zvanično i otvoren. Do sada smo imali oko 6.500 posetilaca, a računamo da će do kraja ove godine taj broj porasti na 20.000”, kaže List.

Na pitanje šta privlači posetioce, on odgovara da su to interaktivne igre koje „drže pažnju” i na jednostavan način podstiču razmišljanje i argumentovano donošenje odluka. Posetilac na ulazu u Park dobije tablet („Novčanik“) i njime rešava zadatke. Prvi zadatak je planiranje ličnog budžeta – svaki učesnik ponaosob dobija određeni budžet koji mora da raspodeli na režije, stanovanje, hranu, prevoz, hobije i druge životne potrebe, i da, po mogućstvu, nešto i uštedi. To nekada ni starijima ne polazi za rukom, u šta se uverila autorka ovog teksta.

Dalji zadaci zahtevaju vožnju bicikla i istovremeno odgovaranje na pitanja o finansijama („Trka sa vremenom“), zatim razumevanja pojmova cene i vrednosti, ali i analiziranje određenih ekonomskih pojava. Slede dodatna pitanja, a potom i diskusija o odgovorima učesnika, koja često, kako se pokazalo, utiče na promenu mišljenja o datoj temi i na unapređenje znanja. Vodi se računa i o društvenoj odgovornosti kao i političkim pitanjima vezanim za upravljanje novcem. Stoga se prikazuju posledice određenih potrošačkih odluka, bilo da se radi o kupovini proizvoda koji se u zemljama Trećeg sveta proizvode u nehumanim radnim uslovima, bilo da je reč o ne uvek legalnim vrstama transakcija.

U ovaj projekat su uložena velika sredstva, ali prema rečima Petera Boseka, člana UO Erste grupe, ta investicija će se nakon nekog vremena isplatiti i bankama, jer će imati informisane i racionalane klijente, pa time o manje problema sa nenaplativim kreditima.

 

 

broj 135, mart 2017.

Pročitajte i ovo...