Home TekstoviB&F Plus Digital Day: Sve što ste želeli da znate o digitalnom marketingu

Digital Day: Sve što ste želeli da znate o digitalnom marketingu

by bifadmin

Trendovi porasta nestandardnog formata, video i nativnog oglašavanja prate globalne trendove, a godišnji rast tržišta u periodu 2015 – 2016. iznosio je čak 17,6 %, sa ukupnom vrednošću od 23,7 miliona evra. Očekivano, poraslo je i mobilno oglašavanje, za skoro 250% više u odnosu na prošlu godinu, za šta najveću zaslugu imaju društveni mediji, a naznake su da će se ovaj trend nastaviti i tokom ove godine. Ovo su rezultati ADEX 2016 istraživanja o digitalnom tržištu Srbije koje je na konferenciji Digital Day predstavila Sanja Lalević Cvetković, predsednica Skupštine IAB Serbia i Digital Media Manager u kompaniji Direct Media.

Inače tema ovogodišnje konferencije bila je „Connected Shopper“. Od stručnjaka koji se bave istraživanjem tržišta, predstavnika regulatornih tela i telekomunikacionih operatera i menadžera velikih kompanija, preko kreativnih direktora i analitičara, do uspešnih preduzetnika koji stoje iza velikih i rastućih kompanija – Digital Day 2017 je pokrio sve: od teorije i edukacije do analize i prakse.

Srbija je digitalna

Jonathan Francis iz Google Zoo tima istakao je da 12% internet korisnika Srbije koristi blokere reklama, ali i da je Srbija na istom putu na kojem je Velika Britanija bila pre deset godina. Iako je opšte mišljenje da Srbija nije prihvatila digital u opštem smislu, on smatra da je to velika zabluda. Naši korisnici posećuju portale sa vestima 27% više od Britanaca, i čak 10% više vremena provode online, ali zbog jače ekonomije u Velikoj Britaniji se na digitalne reklame troši oko 100 puta više. Korisnici u Srbiji su prihvatili digitalno tržište, pa je potrebno da neko obavesti oglašivače o tome.

Svi žele podatke o kupcima

Da bismo poslovali u digitalnom svetu, koji nije ograničen fizičkim barijerama, potrebno je poštovati i regulative o zaštiti podataka o korisnicima. General Data Protection Regulation (GDPR) je regulativa koju će uskoro morati svi da poštuju, a kojom će korisnici morati da daju pristanak za prikupljanje podataka, kao i da imaju transparentan pristup podacima i onome za šta se oni koriste. Sve ovo dobija novu dimenziju kada shvatite da je upravo prikupljanje podataka i profilisanje kupaca budućnost digitalnog marketinga – šansa da se kupcu ponudi prava reklama u pravo vreme.

Svet je u permanentnom beta stanju

Na panelu na temu transformacije poslovanja svi su se složili da digitalna transformacija ne sme biti projekat, već redizajn postojećih poslovnih procesa, kako bi poslovanje bilo u korak s okruženjem. „Agilan pristup implementacijama novih platformi je bitan da kompanija ostane u trendu“, rekao je Predrag Ćirković, direktor kompanije SAP West Balkans. Milan Simić, CIO Telekom Srbija je rekao da je telekom industrija u poslednjih nekoliko godina prošla kroz ozbiljne transformacije, da su promenjena pravila igre i da strategija podseća na japansku strategiju: otvorena borba na svakom frontu. Nemanja Žilović iz Telenora misli da nova igra tek počinje jer je za uspešno poslovanje ključna brzina prihvatanja i postavljanja novih trendova. „Ako nisi uplašen, onda si u problemu, onda si već zakasnio. Totalna paranoja može da vas spase da budete u prednosti. Moramo to shvatiti i ponašati se u skladu sa tim“, zaključio je kreativni strateg Lazar Džamić. Jedini način funkcionisanja u ovom turbulentnom okruženju je po rečima Nemanje Žilovića „Prepoznati potrebe i investirati u novi model poslovanja u trenutku kada sve već funkcioniše savršeno. Baš tada treba kreirati trendove i nove modele, a to u praksi deluje kao da menjate sve motore avionu u letu, bez sletanja“. Panelisti su se složili da je budućnost kojoj nema alternative potpuno drugačiji način učenja, organizovanja, zajedničkog rada i permanentnog usavršavanja. Treba prihvatiti haos kao permanentno stanje.

Smisleni sadržaj na svakom koraku

O vrednosti mobilnog poslovanja, transformaciji sadržaja, njegovom konzumiranju i uticaju društvenih mreža govorila je i Katrzyna Paliwoda iz kompanije Facebook. „Živimo u IV industrijskoj revoluciji, sa pažnjom publike od 3 sekunde, sa previše podataka svuda oko nas“, rekla je Katrzyna i dodala da „Ni Facebook pre sedam godina nije imao mobilnu strategiju, čak su predvideli da mobilni telefoni neće biti popularni. Sada je sve što rade mobile first, pa onda desktop“. Kao hladan tuš publici odjeknula je rečenica da marketari često pogrešno koriste Facebook reklamiranje, jer uprkos popularnom mišljenju klikovi ne podstiču prodaju. Sadržaj i kreativnost su bitniji, kao i strategija plasiranja, posebno na mobilnim uređajima. Kvalitet pažnje na mobilnom telefonu je mnogo veći, nego na bilo čemu drugom. Transformacija bitnih stvari ide od fiksnih ka pokretnim stvarima, a kreativnost je mnogo bitnija od budžeta. Katrzyna nam je odala tajnu i rekla pet ključnih elemenata uspešnog sadržaja: Sliku učiniti pokretnom, kad god je to moguće; ne zaboraviti na format videa, posebno zbog sadržaja na pametnim telefonima; napraviti video koji je super i bez zvuka; iznenaditi publiku, biti nestandardan; reklama mora da bude dobro tempirana da bi došla do svoje publike.

Ljudi su „data hotspotovi“

Programmatic & e-commerce je tema kojoj je predavanje posvetio Hossein Houssaini, iz marketinške kuće Havas. Tranzicijom sa starih poslovnih modela došli smo do demonstracije, uključivanja i osnaživanja kupaca, kao ključnih elemenata pristupa publici. Praćenjem aktivnosti, navika i ponašanja kupaca kreiraju se profili koji omogućavaju da isporučimo dobru reklamu u pravo vreme. Dolazimo do toga da će nas velike kompanije i marketinške agencije znati bolje nego naša porodica. Novi algoritmi i taksonomije su budućnost koja omogućava da iz ogromne količine podataka izvedemo dobre zaključke koji će nam omogućiti da bolje plasiramo reklame na obostrano zadovoljstvo.

Koraci do uspešne e-trgovine

Drugi panel bio je posvećen iskustvima izrade, lansiranja i negovanja e-commerce poslovanja i proveo nas je kroz ključne korake kroz koje su prošli pojedinci i kompanije koje stoje iza najuspešnijih portala u Srbiji poput kupujemprodajem.com, idealno.rs, mojapijaca.rs i mozzartbet.net.

Iako se svi bave različitim temama, panelisti su se složili da je svima zajedničko da se kupovina iz offline polako, ali sigurno pomera u online. U osnovi svakog poslovanja planiranje je ključan element, posebno u ovako turbulentnom okruženju. Ne treba zaboraviti ni da su sve ove firme bili svojevrsni pioniri u svojim oblastima, bez dosadašnje prakse i iskustva. Bojan Leković, osnivač portala kupujemprodajem.com rekao je da je njihov portal nekoliko godina radio potpuno neprofitno. Mozzart Bet je u transformaciju na online krenuo čim su to dozvolile zakonske regulative, a sada kompanija zapošljava preko 4000 ljudi u regionu, od čega je pola u Srbiji. Zanimljivo je da programiranje sve kompanije rade interno, bez eksternih kadrova. Poboljšanje kvaliteta je ključ, a dobra ideja je nešto čega se treba držati, čak i kada u startu deluje nerealno, zaključili su panelisti.

Hakujte rast poslovanja

„Da biste porasli i optimizovali poslovanje morate zaboraviti svo tradicionalno znanje, jer su današnji konzumenti mnogo drugačiji od onih od pre nekoliko godina“, počeo je Steve Lok iz medijske kuće The Economist. Da bi se nešto uradilo ključna je dobra ideja. Na primeru svoje kompanije Steve je pokazao kako sa malim budžetom i dobrim planom kompanija može ostvariti odlične rezultate. Njegov pristup je odabir jedne od 5000 marketinških strategija i držati se nje, ulagati korak po korak, a nakon godinu dana promeniti strategiju, kako ne biste izgubili svežinu. Na taj način imate dugoročnu strategiju, podeljenu na male korake.

Znamo li da čitamo grafikone?

Verovatno bismo svi rekli da znamo, ali da li iz tih grafikona umemo da pročitamo bitne stvari, bila je jedna od tema, možda i najzanimljivijeg predavanja koje je održao Robert Petković, PINK Croatia. Google analitika je moćan alat, ali ukoliko niste dobro upoznati sa poslovnom strategijom i nemate cilj poslovanja i jasnu destinaciju, velika je šansa da trošite novac na pogrešnoj strani. Multi-channel funneling omogućava određivanje kanala koji imaju svoju svrhu, visok nivo konverzije, i ispunjavanja cilja poslovanja, a sve kako bismo imali dobar povraćaj investicija.

Živimo u digitalnom svetu

Ukoliko želimo da uspešno poslujemo, moramo prihvatati trendove dovoljno brzo, a ukoliko želimo da budemo među najuspešnijima, onda treba da postavljamo trendove. Okruženje je turbulentno, promenljivo i ne dozvoljava tradicionalne metode poslovanja. Po globalnim trendovima koje i Srbija prati, digitalno tržište će rasti, a pitanje je da li ćete vi biti deo njega ili sedeti po strani i gledati u svoje propuštene prilike. Agilni pristup, fleksibilno poslovanje, fokus ka mobilnom oglašavanju, prilagođavanje novom tipu sadržaja i konzumenata, samo su neki od elemenata bez kojih ne možete. Pored ljudi, živimo u okruženju u kojem polako, ali sigurno i mašine počinju da komuniciraju sa nama, ali i jedne sa drugima, generišući ogromnu količinu podataka, uglavnom o nama. Ti podaci se koriste kako bismo u najboljem trenutku dobili reklamu za ono što nas interesuje. Ali treba biti pažljiv, teži se transparentnosti i postavljaju se ograničenja i kada je prikupljanje podataka o kupcima u pitanju, kako bi svako u svakom trenutku bio svestan za šta se podaci o njemu koriste i kako ne bi došlo do zloupotrebe.

Pročitajte i ovo...