Home TekstoviB&F Plus Ljubinko Gobeljić, FPM Agromehanika: Uspeli smo zato što smo znali šta je tržište

Ljubinko Gobeljić, FPM Agromehanika: Uspeli smo zato što smo znali šta je tržište

by bifadmin

Boljevačka kompanija FPM Agromehanika obeležava deceniju uspešne privatizacije novim proizvodima koje je predstavila i na Novosadskom sajmu poljoprivrede, a u narednih pet godina planira da udvostruči izvoz poljoprivredne mehanizacije na 60 stranih tržišta. „Uspeli smo zato što smo znali šta je tržište“, ističe Ljubinko Gobeljić, predsednik uprave ove kompanije, nekadašnje članice IMT-a, u čiju modernizaciju je do sada uloženo 11 miliona evra.

„Za naš uspeh na tržištu koji deluje kao nemački zaslužan je samo rad i rad, i naravno primena savremenih tehnologija. Na takvu poslovnu filozofiju svakako je uticalo i to što sam prethodno, godinama radio u Austriji, gde sam stekao dragoceno iskustvo“. Ovako Ljubinko Gobeljić, predsednik FPM Agromehanike, ukratko objašnjava uspeh kompanije iz Boljevca koja se bavi proizvodnjom poljoprivredne mehanizacije i u godini kada navršava deceniju privatizacije izvozi preko 70% svojih proizvoda u 31 državu, najviše u Ukrajinu, Nemačku i Alžir.

Osim osnovnog proizvodnog programa, mehanizacije za traktore, kompanija uslužno proizvodi i veliki broj delova i sklopova za druge proizvođače poljoprivredne mehanizacije, kao i za firme iz drugih sektora privrede. „Imamo najrazvijeniji mašinski park u Srbiji. Radimo uslužne poslove obrade metala, termičke obrade i cinkovanja za domaće i inostrane firme“, kaže Gobeljić. U toku je i poslednja faza pregovora o proizvodnji auto delova za nemačku kompaniju „Eberšpeher“, vodećeg proizvođača izduvnih sistema za automobilsku industriju.

Kontakt sa nemačkim proizvođačem je uspostavljen posredstvom Privredne komore Srbije, koja je podržala i nastup boljevačkog preduzeća na najvećem evropskom Sajmu poljoprivredne i baštenske mehanizacije EIMI, održanog prošlog novembra u Bolonji. FPM Agromehanika je na svom, veoma posećenom štandu, uz standardni, predstavila i najnoviji program sakupljača sena, rotacionih drljača i mulčara, a najveće interesovanje za saradnju pokazale su kompanije iz Engleske, Švedske i Australije. „Englezi i Šveđani su već posetili našu fabriku i krećemo sa izvozom na ta tržišta sledeće godine“, najavljuje naš sagovornik, potvrđujući i planove za plasman proizvoda u Americi, na Dalekom Istoku, u Australiji i Novom Zelandu.

Bez tehnologije se ne ulazi na tržište

Komunalni mulčar, roto drljače, diskaste kosačice i rasturači đubriva deo su noviteta koje je FPM Agromehanika predstavila i na ovogodišnjem Sajmu poljoprivrede u Novom Sadu. „Mulčari su se do sada uvozili mahom iz Slovenije i Italije, a kada je reč o roto drljačama FPM Agromehanika je jedini proizvođač tih mašina u regionu, kao i kosačica“, objašnjava Gobeljić. Među novitetima su i tri nova modela „Solis“ traktora, koji su odmah nakon evropske premijere predstavljeni u Srbiji.

FPM Agromehanika je, naime, još 2012. godine uspostavila saradanju sa indijskim proizvođačem traktora, kompanijom Sonalika. Nakon dve godine, u Boljevcu je otvoren izložbeni salon i puštena je u rad montažna linija za traktore „Solis“ vredna oko milion evra, s ciljem da se uporedo sa povećanjem obima prodaje uvećava i učešće domaće proizvodnje. Prema rečima Gobeljića, prošle godine je prodato oko 200 ovih traktora, koje FPM Agromehanika za sada izvozi u Hrvatsku, Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru. Kada je reč o domaćem tržištu, gde preko 400.000 poljoprivrednih domaćinstava ima registrovane traktore prosečne straosti preko 20 godina, naš sagovornik kaže da nakon što je država odobrila podsticaje za nabavku novih traktora, u visini od 50% do 65% uloženih sredstava, kompaniji se javilo za samo nekoliko dana preko 150 zainteresovanih kupaca.

FPM Agromehanika razvija proizvode u sopstvenom odeljenju za istraživanje i razvoj, uz blisku saradnju sa fakultetima i institutima za poljoprivredu i mašinstvo, kao i sa dobro poznatim i renomiranim proizvođačima poljoprivrednih mašina iz Italije, Francuske i Nemačke. Na taj način se prate i primenjuju savremeni i aktuelni trendovi u proizvodnji i projektovanju proizvoda.

Ljubinko Gobeljić ističe da su za uspešnu privatizaciju i uspon boljevačkog preduzeća bili presudni zaokret ka tržišnom poslovanju, ulaganja u modernizaciju i edukacija radnika. „Odmah smo krenuli u velika ulaganja u proizvodnju. Jer bez pravih mašina ne možete da pravite konkurentne proizvode. Najpre, imali smo obaveznu investiciju od milion evra, a sredstva smo investirali u nabavku neophodnih mašina iz inostranstva, pre svega iz Nemačke, Belgije, Japana… Srušili smo stare hale, gotovo straćare i podigli moderne proizvodne pogone, od čega je oko 20.000 kvadrata pokriveno. Potpuno su modernizovane hale za mašinsku obradu, zavarivanje, cinkovanje, farbanje… Postavljena je ventilacija i novi podovi“, nabraja Gobeljić i najavljuje da je ove godine u planu i izgradnja savremene montaže.

Do sada, u nove tehnologije i modernizaciju postrojenja kompanije iz Boljevca je uloženo oko 11 miliona evra. „U kompaniji imamo opremu koja ne zaostaje ni za jednom fabrikom u Evropskoj uniji. Stiže nam uskoro iz Japana moderna farbara i time zaokružejemo i kompletiramo naš proizvodni proces, imaćemo svu opremu kao i naša konkurencija u zapadnoj Evropi, poput italijanskog Maskia, francuskog Kuna, nemačkog Fišera“…

Petogodišnji plan za dupliranje izvoza

Uporedo sa tehnološkom modernizacijom, u fabriku je ugrađeno i novo znanje, donete su nove strategije u planiranju, upravljanju, tehnološkom razvoju, u proizvodnji, finanansijama i marketingu. „Znali smo da za zapadno tržište mora da se radi kvalitetno i da isporuka robe mora da se obavlja u tačno isplaniranim terminima. Kao pouzdan partner dobijali smo sve više poslova, a za svoju robu ugovarali smo konkurentne cene koje su nam donosile zaradu“, priča Gobeljić.

Sa poboljšanim uslovima rada, uz evropski kvalitet, u fabriku je uvedena i evropska produktivnost, što je zahtevalo drugačiju organizaciju i motivaciju radnika. „To je mukotrpan posao koji traje i dan danas. Sa radnicima smo puno razgovarali i edukovali ih. Da biste uspeli da napravite kvalitetne proizvode, neophodno je i da imate obrazovani inženjerski kadar. Uveli smo nove kompjuterske programe za konstruisanje, projektovanje i modeliranje proizvoda, što nam je pomoglo da unapredimo asortiman i za nekoliko godina napravili smo bum“.

Problem koji ova fabrika, međutim, deli sa ostalim domaćim proizvođačima je nedostatak proizvodnih kadrova. Mada je na lokalnom tržištu primetan ponovni uspon metalske industrije, u Boljevcu se i dalje školuju obrazovni profili prvenstveno za drvnoprerađivačku delatnost, a ne za metalsku struku. „Zato smo prinuđeni da šumare prekvalifikujemo u mašin-bravare. Da bismo rešili taj problem, uključili smo se u program dualnog obrazovanja u saradnji sa Privrednom komorom Srbije, pa će učenici srednje škole dolaziti na praksu u naše proizvodne pogone, imaće stipendiju i obezbeđen posao nakon završetka školovanja“.

Zahvaljujući tome, mladi će imati sigurniju budućnost, a u FPM Agromehanici sopstvenu vide u daljoj internacionalizaciji svojih proizvoda. „Planiramo svake godine da povećavamo izvoz. Primera radi, u Alžiru su najtraženije naše kosačice, u Ukrajini i Nemačkoj se odlično prodaju mulčari, naš motorni program je posebno tražen u Makedoniji i Crnoj Gori, a u Severnoj Irskoj najviše prodajemo rotacione kosačice… U narednih pet godina planiramo da udvostručimo izvoz i sigurno ćemo biti prisutni na 60 tržišta, sa novim i sa postojećim, ali modernizovanim proizvodima“, najavljuje Ljubinko Gobeljić.

 

 

Dragica Nikolić
broj 137, maj 2017.

Pročitajte i ovo...