Close
/ B&F Plus / Salt&Water: Uspešni na vodi, nebu i zemlji
BiF Analize Čitajte B&F online

Salt&Water: Uspešni na vodi, nebu i zemlji

Katamarani (1)
Marko Miladinović on 11/06/2017 - 09:30 in B&F Plus, Slajder

This post has already been read 575 times!

Enterijer privatnih aviona, dizajn jahti, koncepti plovnih i rasklopivih kuća – ovakvu ponudu možete pronaći u jednom domaćem arhitektonskom studiju, koji je trenutno poznatiji u inostranstvu nego u sopstvenoj zemlji. Osim rada za privatne naručioce, novosadski Salt & Water se izdvaja i po konceptima futurističkih stanova-katamarana, kao i prenosivih sklopivih kućica od dvadeset kvadratnih metara, kojim tek planira da osvoji planetu.

Kada posetite zvaničnu internet prezentaciju novosadskog studija Salt&Water, prvo što ćete uočiti ispod njegovog imena je poslovna odrednica „arhitektura i dizajn jahti“. Iako pomalo neobično zvuči da se jedna domaća arhitektonska firma specijalizovala za dizajn i opremanje enterijera luksuznih plovila, stvari postaju jasnije kada se uzme u obzir da je osnivač i direktorka Salt & Water-a, Svetlana Mojić, prethodno provela preko deset godina u jedriličarskoj reprezentaciji Srbije, a kasnije, zahvaljujući stipendiji za mlade dizajnere, studije arhitekture završila u Veneciji, svetskom centru luksuza na vodi.

 

Enterijer superjahte (2)

 

Posle nekoliko godina rada na privatnim projektima, uporedo sa studijama u Italiji, Svetlana je uvidela da je stekla već dovoljno referenci i klijenata da može da pokrene sopstveni posao. Kako kaže, njena početna ideja je bila da se bavi onim što najviše voli, ne znajući da će to od nje zahtevati i učenje preduzetničkih veština, praktično od nule.

„Od osobe koja radi sama, preko noći sam postala neko ko vodi računa o firmi sa nekoliko zaposlenih i bavi se menadžmentom. Morala sam puno da učim i da u toj, za mene novoj, oblasti napredujem uporedo sa arhitekturom. U poslovnom smislu, sve mi je predstavljalo izazov – kako da se ’pretvorim’ iz arhitekte u menadžera i kreativnog direktora, kao i kako da komuniciram sa ljudima, podelim zadatke i organizujem posao. Pripremanje za poslovne vode jako nedostaje u našem formalnom obrazovanju. Primera radi, kada sam prvi put otišla u banku da podigem platu, službenica me je upitala gde mi je nalog, a ja uopšte nisam znala da mi je potreban jer mi na to niko prethodno nije skrenuo pažnju“, objašnjava naša sagovornica šta ju je inspirisalo da bude i jedan od osnivača Udruženja mladih privrednika Srbije, preko kojeg, između ostalog, povezuje i pomaže mlade preduzetnike koji se susreću sa sličnim problemima.

Nagrade umesto reklame

Salt & Water je osnovan pre pet i po godina u Novom Sadu i u početku je imao gotovo isključivo strane klijente, a kako je količina posla veoma brzo prevazišla prvobitna očekivanja, postepeno se povećao i broj zaposlenih. Iako se studio još uvek ne reklamira na televiziji ili u štampi, naručioci projekata su dolazili na osnovu preporuka, neki od njih i po više puta, a nekoliko ih je došlo i zahvaljujući velikom broju pohvalnih članaka koji su izlazili u vodećim svetskim medijima, kao što su Forbes, CNN, Business Insider, Huffington Post, New York Times, Le Figaro…

Ti mediji su čuli za Salt & Water preko mnogih međunarodnih nagrada koje je ovaj studio dobio za relativno kratko vreme, poput nagrade za najbolji enterijer aviona na svetu „International Yacht & Aviation Award“, za dizajn unutrašnjosti jednog privatnog Boinga 747, ili priznanja za projekat plutajućeg hotela sa apartmanima-katamaranima. Ovaj potonji je čak izazvao toliku reakciju svetske javnosti da se začas samo o njemu nakupilo preko 300 medijskih objava.

„Njima nije bitno odakle dolazimo, već im se dopao projekat“, ističe Svetlana Mojić. Tolika popularnost dovela je do toga da sada može da bira sa kim će i za koga će da radi. „Nemamo puno klijenata godišnje, već radimo na malom broju visokokvalitetnih projekata. Nama nije jedini cilj da napravimo vrhunski dizajn enterijera, već i da ispoštujemo njegovu funcionalnost, tako da klijenti budu svakodnevno zadovoljni dok ga koriste. Arhitektura je na neki način matematika prostora, po kojoj vizuelni koncept treba izvesti kroz prostorne dimenzije“.

Prema rečima naše sagovornice, nije dovoljno samo zadovoljiti želje i potrebe klijenata, već se moraju pratiti najnoviji trendovi u nekoliko oblasti – od arhitekture i dizajna enterijera i jahti, pa do industrijskog dizajna i otpornosti materijala. Samo takvim pristupom može se ostati relevantan i aktuelan na današnjem tržištu.

Projekti budućnosti

Iz projekta plutajućeg hotela razvijen je koncept zasebnih stanova-katamarana, pogodnih za korišćenje na jezerima i mirnim rekama. U ovom trenutku Svetlana pokušava da razvije „serijsku“ proizvodnju katamarana u Srbiji, gde je u pregovorima sa partnerima koji bi mogli da naprave visokokvalitetan krajnji proizvod. Već ima zainteresovane kupce za oko 300 plovećih stanova, ali je za korak dalje neophodno uključivanje dodatnih investitora.

 

FotoJet

 

Istovremeno, jedan od najnovijih projekata njenog studija je koncept mobilne prefabrikovane sklopivo-rasklopive kuće od dvadeset kvadratnih metara, koji je takođe skrenuo pažnju svetske, kao i domaće javnosti. Ovakve kućice su posebno zanimljive kupcima u Evropskoj Uniji, jer se u njenim članicama vode kao privremeni i pomoćni objekti, pa ne zahtevaju nikakve posebne dozvole za podizanje, što nije slučaj i u našoj zemlji. Trenutno je direktorka Salt & Water-a u potrazi sa potencijalnim proizvođačima sklopivih kućica, koji bi mogli da zadovolje visoke kriterijume kvaliteta.

Ovakvih kreativnih i poslovnih iskoraka izvan potražnje pojedinačnih klijenata ne bi bilo da naša sagovornica nije od prvih dana učestvovala na međunarodnim nagradnim konkursima. „Mladim arhitektama savetujem da konkurišu što više, i to odmah tokom studija. Ovakav pristup nije dovoljno razvijen kod nas, jer preovladava mišljenje da je dovoljno naučiti i pripremati samo ono što fakultet zahteva tokom studija, pa ogromna većina studenata nije spremna da pruži svoj maksimum. A konkursi su upravo sjajna prilika za učenje, koja im omogućava da se suoče sa problemima i zadacima koji su možda veći i kompleksniji od onog što klijenti obično traže“, naglašava ova uspešna arhitektica.

Takav stav doprineo bi, posledično, da se razvije i celokupna domaća scena, na kojoj nema mesta za nezdravu konkurenciju. „Danas je definitivno dokazano da one sredine u kojima ima više dizajnerskih i arhitektonskih studija, profesionalno brže napreduju, što se, pre svega, vidi na primeru švedskog, i uopšte skandinavskog dizajna. Ako kao tržište postanemo globalno vidljiviji, od toga ćemo svi imati koristi, ali pritom moramo da vodimo računa da ne spuštamo cene usluga i na taj način postanemo ’druga Indija’, već da nastavimo da podižemo kvalitet ponude“, savetuje Svetlana Mojić, i nada se da će uskoro većih projekata biti više i u Srbiji, jer je „uvek lepše raditi kod kuće“.

 

 

broj 137, maj 2017.

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *