Close
/ B&F Plus / Bojan Leković, KupujemProdajem: Promet robe iz oglasa kao na berzi
BiF Analize Čitajte B&F online

Bojan Leković, KupujemProdajem: Promet robe iz oglasa kao na berzi

Bojan_Lekovic_KupujemProdajem
Marko Miladinović on 26/08/2017 - 09:29 in B&F Plus, Slajder

This post has already been read 565 times!

Najveća domaća platforma za internet oglašavanje od sada u svom radu koristi i „usluge“ veštačke inteligencije, sa ciljem preciznije klasifikacije preko 40.000 novih oglasa koje objavljuje svakoga dana. „Sa očekivanim rastom internet kulture u Srbiji, trebalo bi još više da poraste i tržište elektronskog oglašavanja, koje po obimu postavljenih oglasa već beleži rezultate poput daleko razvijenijih zemalja“, napominje Bojan Leković, osnivač i generalni direktor KupujemProdajem.

Sa 13 miliona poseta na mesečnom nivou internet portal KupujemProdajem nalazi se u prva tri najposećenijia domaća portala. Uz to, samo tokom 2016. godine ovaj servis za internet oglašavanje zabeležio je oko 159 miliona evra prometa trgovine između korisnika, čime je na efektan način ušao u desetu godinu postojanja, i to na tržištu koje je, uprkos ograničenom obimu, u međuvremenu razvilo relativno oštru konkurenciju.
Doći do takve pozicije nije bilo nimalo lako, kaže za Biznis & Finansije Bojan Leković, osnivač KupujemProdajem. Prvu ideju za pokretanje portala za oglašavanje Leković je dobio pre više od petnaest godina u Holandiji, u kojoj živi i radi, i to inspirisan poslovanjem tamošnjeg popularnog sajta marktplaats.nl, pre svega njegovim pozitivnim učinkom za korisnike. „Maštao sam u slobodno vreme i čekao da se nešto desi, što je potpuno pogrešan pristup – preduzetnici su osobe koje prihvataju rizik, a ja na to dugo nisam bio spreman. U tom trenutku imao sam samo veliku želju, a ne i mogućnosti. Pitao sam se da li treba da uložim svoje vreme i novac u takav projekat, sa velikom mogućnošću da doživim neuspeh“, iskren je naš sagovornik.

Konačno je, kako kaže, „prelomio“ 2007. godine, i to zahvaljujući podršci supruge i brata. „Odmah smo se suočili sa velikim brojem problema, i shvatili da moramo da ih rešavamo u hodu“.

Jedinstvena interesna mreža

Već prvi izazov je prilično iznenadio Lekovića. Naime, u tadašnjem Zakonu o oglašavanju pisalo je da svaki postavljeni oglas mora da ima obaveznu deklaraciju, i to na tri stranice „svakojakih podataka koje je trebalo popuniti“. Takva praksa, u suštini, nije imala mnogo veze sa internet oglašavanjem, već je „nasleđena“ iz vremena kada su dominirali drugačiji oblici oglašavanja, pre svega oni televizijski. Međutim, za kreiranje uspešnog sistema za oglašavanje na internetu, to je bilo potpuno neprihvatljivo, tako da se i regulativa vremenom prilagodila novim tržišnim okolnostima. Danas deklaracije nisu više potrebne, ali se od oglašivača, zato, traži da se identifikuje, za razliku od ustaljene prakse u svim članicama Evropske Unije, što samo pokazuje da je za srpsko tržište potrebno imati nešto više volje i deblje živce.

„Sada je sve mnogo lakše, jer smo godinama sticali iskustvo kroz komunikaciju sa svim nadležnim državnim institucijama – od tržišne inspekcije, preko Poverenika za zaštitu podataka o ličnosti, pa sve do Ministarstva unutrašnjih poslova. Ne manje važni bili su kontakti sa našim korisnicima, gde je povremeno bilo potrebno da im budemo savetnici, pa čak i medijatori u njihovim transakcijama. Takav ozbiljan pristup, bez želje da se do uspeha dođe preko noći, doprineo je da danas imamo ogroman procenat uspešno obavljenih transakcija“, s ponosom priča Leković. KupujemProdajem je sada jedan od najvećih elektronskih oglasnika na Balkanu, na kojem svakog dana „osvane“ preko 40.000 novih oglasa – odnosno 150 oglasa mesečno na hiljadu stanovnika Srbije, što je skoro u ravni razvijenijih zapadnih zemalja.

Za dalji razvoj e-oglašavanja i celokupne e-trgovine u našoj zemlji neophodno je da, osim lako dostupne infrastrukture koja omogućava da se celokupna transakcija „završi odjednom“, i korisnici u potpunosti budu upoznati sa svim mogućnostima koje su im na raspolaganju. „Pošto se ne bavimo direktnom elektronskom prodajom, već povezujemo ljude da međusobno trguju, to zahteva da na neki način okupimo veliki broj ljudi u jedinstvenu interesnu mrežu. Zato je naša velika želja da se internet kultura u Srbiji dalje razvija, ali ne u takozvanu ‘Fejsbuk kulturu’, već da ona podrazumeva da male firme ubuduće razvijaju svoje poslovanje i promovišu svoje brendove primarno preko interneta. Za takav rast postoji veliki potencijal jer je, prema poslednjim analizama, za veličinu naše privrede od oko 30 milijardi evra BDP-a, očekivana čak dva i po puta veća potrošnja na onlajn oglašavanje“, objašnjava direktor KupujemProdajem.

12 zaposlenih i „mozak iza mašine“

Razvoj tržišta podrazumeva i prihvatanje i pravovremenu primenu aktuelnih tehnologija. Prema Lekovićevim rečima, grubo gledano, postoje dva tipa ljudi koji usvajaju nove tehnologije – oni koji među prvima prihvate sve što je moderno, i oni koji su na to kasnije primorani zato što više nemaju izbora. Tako je u svim društvima širom planete, samo što se prosečni stepen prihvatanja tehnologija razlikuje od zemlje do zemlje. Japanci su, na primer, najbrži, i kod njih je inovativni ciklus mnogo kraći nego u zapadnoj Evropi. Srbija po tom pitanju baš ne blista, ali nije ni među najcrnjima. Domaće tržište, međutim, odlikuje veliki jaz između inovativnih firmi i onih koje se za svoje mesto na tržištu još uvek bore „na tradicionalan način“.

„Godinama smo bili fokusirani na to da naša usluga bude što efikasnija, ali čitav sistem je mnogo lakše kontrolisati dok je obim poslovanja relativno mali. Kako je broj oglasa rastao, pojavila se i potreba za uvođenjem nove tehnologije koja bi pomogla u njihovom preciznijem klasifikovanju. KupujemProdajem ima samo dvanaestoro zaposlenih, a naši korisnici verovatno misle da nas ima pedeset ili stotinu, s obzirom na količinu podatka koje portal mora da obradi svakog dana“, naglašava Bojan Leković.

„Mašina“ koja se krije iza funkcionisanja KupujemProdajem sada koristi i usluge veštačke inteligencije, i to, konkretno, tehnologije mašinskog učenja (machine learning), sa algoritmima koji su sposobni da prilagode celokupan sistem novonastalim situacijama. Na ovaj način se broj pogrešno klasifikovanih novih oglasa sve više smanjuje, a ceo proces kategorizovanja će biti automatizovan. Osim toga, na tri ili šest meseci sprovodi se „retreniranje“ sistema, u zavisnosti od promena kategorija i pravila koje su se u međuvremenu dogodile. Uvođenje procesa veštačke inteligencije sprovela je firma NIRI IC iz Niša, koja je jedna od retkih u Srbiji koja poseduje neophodni „know-how“ u ovoj oblasti, pa sada svoj uspešno lansirani proizvod može da ponudi klijentima sa sličnim potrebama širom sveta.

„U celoj Evropi, mi smo jedna od retkih kompanija iz oblasti elektronskog oglašavanja koja već upotrebljava ovakvu tehnologiju, pa možemo da kažemo i da smo pioniri u njenoj primeni. Iako aktivnosti veštačke inteligencije nisu vidljive našim korisnicima, njeni efekti i te kako doprinose kvalitetu usluge koji im se pruža“, tvrdi Leković.

S druge strane, kada su u pitanju „vidljive“ inovacije na portalu, za njih je jako važno da se uvode postepeno, korak po korak, kako bi se korisnici navikli i naučili da ih upotrebljavaju. „Ljudi uglavnom negativno reaguju na nagle promene, i o tome veoma vodimo računa. To je, uostalom, u skladu sa našim stavom da se do uspeha dolazi s puno pažnje i uloženog truda“, zaključuje Leković.

 

broj 139/140, jul/avgust 2017.

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *