Close
/ Posle 5 / Nova aplikacija za informisanje o kulturnim dešavanjima: Mladi za mlade
BiF Analize Čitajte B&F online

Nova aplikacija za informisanje o kulturnim dešavanjima: Mladi za mlade

Lana Hadži-Niković, Stevan Milovanovic, Danilo Grbović, Dubravka Vilotić, Nataša Škrbić, Aleksandar Kandic, Mina Radončić and Katarina Đurković at Startit Centar Beograd.
Marija Dukić on 14/10/2017 - 09:35 in Posle 5, Slajder

This post has already been read 957 times!

Desetoro studenata napravilo je mobilnu aplikaciju sa sveobuhvatnim informacijama o kulturnim dešavanjima u Beogradu, koja je za kratko vreme postala veoma popularna. Njen uspeh i podrška za širenje poslovanja mladom timu istovremeno su se pokazali i kao podsticaj drugima da razmišljaju o sličnim poduhvatima, ili kako kaže jedan od autora: „Preduzetnički optimizam je zarazan“.

Mobilna aplikacija FilterApp sa informacijama o velikom broju kulturnih dešavanja u Beogradu, od bioskopskih projekcija, preko pozorišnih predstava, muzeja, izložbi, tribina, pa sve do građanskih inicijativa iz ove oblasti, zvanično je lansirana u Startit centru krajem juna, a do sada već ima više od 3.200 korisnika.

Autori aplikacije, studenti Fakulteta političkih nauka i njihove kolege sa Fakulteta organizacionih nauka uložili su mnogo truda da mladima na ovaj način približe kulturnu ponudu, a o kvalitetu njihovog proizvoda govori i činjenica da su osvojili nagradu publike na konkursu „Superste“, programu Erste banke za podršku društveno odgovornim projektima, a time i mentorsku pomoć u započinjanju biznisa, kao i finansijsku u iznosu od 100.000 dinara. Jedan od autora aplikacije Danilo Grbović objašnjava da su se odlučili upravo za ovakav proizvod nakon prošlogodišnjeg istraživanja Zavoda za proučavanje kulturnog razvitka (ZAPROKUL), koj je pokazalo da svega 2,7 odsto anketiranih mladih posvećuje deo slobodnog vremena kulturi.

S obzirom na osnovni cilj aplikacije, u početku je bilo različitih ideja i polemika oko toga koji naziv bi bio najbolji, a autori su se, uprkos savetima stručnjaka da to nije odgovarajući izbor, odlučili za „FilterApp“, aludirajući na mogućnost da se pomoću njihovog proizvoda mogu filtrirati kulturni događaji, vrste institucija koje se bave kulturom, datumi i slično.

Ispostavilo se da je u početku zaista bilo zabune zbog imena, uključujući i odgovore nekih kulturnih organizacija na ponudu za saradnju „da im nisu potrebni filteri za klime“, ali Grbović ističe da sada, kada su mnogima poznati, više nemaju takvih problema: „Štaviše, borimo se da ime naše aplikacije postane sinonim za kulturu“. Nasuprot ovom iskustvu, ideja za logotip, prema kojoj stručnjaci takođe nisu bili blagonakloni, pokazala se kao pun pogodak na tržištu. „Naravoučenije je da u najvažnijim stvarima treba uvažiti savete iskusnih stručnjaka, ali tamo gde možete treba ostaviti lični pečat, jer to je jedino što vas razlikuje od konkurencije“, ocenjuje sagovornik B&F-a.

Od početničkih koraka do petogodišnjeg plana

Nataša Škrbić, do skoro brucoškinja, zadužena je za komunikaciju s institucijama kulture i pronalaženje informacija o svim vrstama kulturnog sadržaja. Po sopstvenim rečima, iznenadila se koliko ima ustanova sa kvalitetnim sadržajima ali i interesantnih građanskih inicijativa: „Kada sam počela da pišem institucijama mislila sam da tu nema mnogo posla, da ih ima oko stotinak, međutim već sada u našoj bazi ima preko 220 institucija sa veoma raznolikom kulturnom ponudom. Osim onih koje mi kontaktiramo radi redovnog ažuriranja repertoara, neke nam se javljaju i same, kao na primer ’Reflektor teatar’, nezavisna omladinska pozorišna produkcija sa odličnim predstavama ili ’Dorćol platz’, kulturni centar koji je nastao privatnom inicijativom nekoliko ljudi. Mnogo je organizacija koje su uspele bez zvanične institucionalne podrške, njih čine ljudi koji žive za ono što rade, i to se lako prepoznaje“, kaže Škrbić.

Prema dosadašnjim podacima sa FilterApp-a, mlade najviše interesuje bioskopski, ali i program u kulturnim centrima, a autori ove aplikacije se trude da im približe i neke druge kulturne sadržaje koji su i cenovno pristupačni, kao što je poseta muzejima za samo 100 do 200 dinara. Tokom ovog leta, dnevno se u različitim delovima Beograda odigravalo oko 160 kulturnih događaja radnim danima, a vikendom i više.

Danilo Grbović napominje da već imaju plan za poslovni razvoj u narednih pet godina, a prioriteti u ovom trenutku su usavršavanje aplikacije, njeno kreiranje za mobilni operativni sistem kompanije Epl – iOS, i prevođenje aplikacije na engleski jezik za strane turiste. „Mada svi za sada radimo volonterski, s rastom obima posla povećava se i naša želja da ga učinimo održivim i da se njime bavimo profesionalno. Konkurisali smo za dodatna sredstva za razvoj na četiri mesta“, kaže Grbović, „pa čekamo ishod. Ako želimo da nešto i zaradimo, moramo korisnicima besplatno ponuditi veći broj usluga kao što je, na primer, kupovina ulaznica za događaje preko aplikacije, ali i da proširimo poslovanje u drugim većim gradovima u Srbiji“. U nastojanjima da razviju svoj proizvod, veliku podršku im pružaju Ministarstvo kulture i informisanja, Sekreterijat za kulturu Grada Beograda, ZAPROKUL, uz načelnu podršku i Turističke organizacije Srbije.

Preduzetnički optimizam je zarazan

No, dok ne ostvare svoje ambiciozne planove, pred ovim mladim ljudima je još mnogo truda i učenja. „Uprkos tome što sam radila na mnogim omladinskim projektima, ovo mi je prvi put da sam se okušala u nekoj vrsti preduzetništva. To zahteva da razmišljate o mnogim pitanjima, kao što su istraživanje tržišta, kreiranje funkcionalnog proizvoda, kako da on bude dugoročno održiv, marketinške aktivnosti… Mnogo sam naučila od mentora iz ’Superste’ programa, ali i od svojih vršnjaka koji imaju mnoštvo korisnih znanja iz različitih oblasti“, kaže Nataša i zaključuje da će joj ovo preduzetničko iskustvo biti veoma korisno čak i ako aplikacija ne ostvari željene efekte na tržištu, ali ona je čvrsto uverena u uspeh: „Mi ovaj projekat toliko volimo i toliko smo energije uložili u njega da jednostavno ne mogu da zamislim da ne uspe“.

Na pitanje da li bi svojim vršnjacima savetovali da se upuste u ovakve poduhvate, sagovornici B&F-a odgovaraju potvrdno. I sami primećuju određenu apatiju kod mladih, ali ih raduje činjenica da sve više njih postaje aktivnije i nadaju se da će ih primer ekipe koja stoji iza FilterApp-a ohrabriti. „Nas desetoro je napravilo aplikaciju“, priča Nataša, „uprkos tome što nismo imali tehnička znanja niti smo se ikad bavili ovom oblašću, iako uporedo svi studiramo a neki i rade, i dodatno smo angažovani na nekim drugim omladinskim projektima. Dakle, može se. Doduše, spavali smo malo, nismo imali vremena za neke druge stvari, a ponekad ni dovoljno entuzijazma i energije, ali smo se međusobno bodrili i doveli posao do kraja. Kada smo nakon plasiranja aplikacije na tržište videli da je za kratko vreme počelo da je koristi preko tri hiljade ljudi koje mahom ne poznajemo – sav naš trud je dobio smisao“.

Danilo dodaje da im je posebno važno što su ovom aplikacijom podstakli i druge mlade ljude da razmišljaju o sličnim preduzetničkim poduhvatima, iako su mnogi bili nepoverljivi prema njihovoj ideji u samom početku. „Nakon što smo se prijavili za program ’Superste’, poslao sam više od hiljadu poruka na Fejsbuku, kako bih motivisao ljude da glasaju za FilterApp. Kada sam to ispričao drugarima s kojima igram fudbal, neki od njih su smatrali da je to gubljenje vremena i da su moji ciljevi nerealni, ali kada smo na konkursu osvojili nagradu, isti ti ljudi su mi čestitali. Samo mesec dana kasnije, saigrači sa fudbala su počeli da mi izlažu svoje ideje za razne aplikacije. Ispostavilo se da je preduzetnički optimizam zarazan“.

 

Deset preduzimljivih

Studenti FPN-a i FON-a koji su napravili ovu aplikaciju su: Danilo Grbović, Nataša Škrbić, Mina Radončić, Katarina Đurković, Mihailo Radojević, Dubravka Vuletić, Lada Hadži-Niković, Aleksandar Kandić, Stevan Milovanović i Miloš Mitrović.

 

septembar 2017, broj 141.

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *