Close
/ B&F Plus / Predstavljen plan gradskih urbanista za izmenu režima saobraćaja do 2033. godine
BiF Analize Čitajte B&F online

Predstavljen plan gradskih urbanista za izmenu režima saobraćaja do 2033. godine

beograd
Redakcija BIF on 03/10/2017 - 10:34 in B&F Plus, Slajder

This post has already been read 494 times!

Beograd bi, barem prema planovima gradskih urbanista, 2033. mogao da na polju saobraćaja izgleda značajno drugačije u odnosu na trenutno stanje. Već hronične gužve, dodatno uvećane infrastrukturnim radovima širom prestonice, trebalo bi da budu drastično manje, ukoliko svi projekti koji su navedeni u Izmenama i dopunama Regionalnog prostornog plana administrativnog područja grada Beograda budu i ostvareni.

Urbanistički zavod Beograda izradio je, na zahtev Sekretarijata za urbanizam i građevinske poslove Grada Beograda, ovaj dokument koji se trenutno nalazi na ranom javnom uvidu.

Povod za izmene i dopune Regionalnog prostornog plana je, kako se navodi, implementacija rezultata Saobraćajnog master plana (SMART plana), kao i stvaranje mogućnosti da se korišćenjem SMART plana i Transportnog modela Beograda kao baznog “alata” vrše provere stanja saobraćajnog sistema grada.

 

Spuštanje šinskog saobraćaja iz centra na reke

Prema prognozama urađenim u SMART planu, naime, očekuje se da broj stanovnika u Beogradu do 2033. godine poraste na oko 1,9 miliona, a broj zaposlenih na oko 720 hiljada i taj će porast broja stanovnika i radnih mesta generisati veći broj zahteva za putovanjem i uticati na stanje u saobraćajnoj infrastrukturi Grada. Procenjuje se da bi u 2033. u Beogradu trebalo da bude 429 putničkih vozila na 1.000 stanovnika.

Zbog toga, navodi se u izmenama, osnovni zadaci do 2033. godine su promovisanje koncepta održive mobilnosti, uklanjanje postojeće železničke infrastrukture iz delova Dorćola, Kalemegdana, Kosančićevog i Savskog venca i povećanje dostupnosti priobalja grada, “spuštanjem” Beograda na reke, kao i razvoj svih podsistema javnog prevoza putnika, a posebno šinskog.

Kada je javni prevoz u pitanju, navodi se da je potrebno širiti sistem BG:voza i prigradske železnice, ali i intenzivirati aktivnosti na uvođenju metroa u sistem javnog prevoza putnika.

“Proširenje sistema BG:voza će u velikoj meri povećati dostupnost i kvalitet života u naseljima na pojedinim delovima gradske teritorije koji se nalaze na pravcima širenja železnice ili u njenoj gravitacionoj zoni”, navodi se u obrazloženju izmena i dopuna plana.

U skladu sa tim, odeljak koji se odnosi na prioritete i mere implementacije do 2033. godine doživeo je najveće promene. Tako je deo Saobraćaj u potpunosti zamenjen novim u kom su izlistani prioriteti do 2021, 2027, odnosno, 2033. godine.

Tako bi do 2021. godine trebalo izraditi tunelsku vezu Savske i Dunavske padine sa novim (rekonstruisanim) mostom preko Save, IV i V sektor Unutrašnjeg magistralnog poluprstena na delu od Ustaničke ulice do Pančevačkog mosta, Obilaznicu oko Beograda na deonicama Batajnica-Dobanovci i od Ibarske magistrale do Bubanj potoka, ali i početi rekonstrukciju Mosta na Savi u Obrenovcu.

U planu je, navodi se, i proširenje sistema BG:voza uvođenjem novih stanica voza, kao i linija ka Resniku i Aerodromu Nikola Tesla.

“Mogućnosti i razvojni kapaciteti koje ima Aerodrom Nikola Tesla biće značajno unapređeni povezivanjem na kapacitetni šinski sistem BG:voz i metro. To takođe otvara mogućnosti za intenzivniji razvoj prostora na pravcu Surčin, Dobanovci, Ugrinovci, ali i za prostor u okruženju van granice Plana”, navodi se.

Do 2021. trebalo bi pripremiti i dokumentaciju za koridor autoputa Beograd-Južni Jadran na području Beograda i izvršiti koverziju starog železničkog mosta u pešačko–biciklistički most.

 

Mora li metro da uništi izvorište pijaće vode?

Izmene i dopune regionalnog prostornog plana obećavaju velike radove i do 2027. godine.

Do tada bi, naime, konačno trebalo da bude završena izgradnja prve faze prve linije metroa na delu od Makiškog polja do Pančevačkog mosta ili Ada Huje. Međutim, ovaj plan mogao bi da donese mnogo više štete nego koristi, jer osim što na ovoj liniji vozovi ne bi imali koga da prevoze (zbog trenutne nenaseljenosti pomenutih prostora), urbanizacijom Makiškog polja moglo bi biti uništeno jedino preostalo izvorište pijaće vode u prestonici. Dokumentarni film koji se veoma ozbiljno bavi ovom problematikom možete pogledati na ovom linku.

Osim pomenutog kontroverznog metroa, u planu je i proširenje sistema BG:voza. Gradska železnica dobiće još jednu liniju, od Makiša do Karaburme, a trebalo bi da bude otvorena i nova stanica – Makenzijeva – na liniji od Batajnice do Ovče.

Na red će u tom periodu doći i izgradnja sektora II i III Unutrašnjeg magistralnog poluprstena na delu od Careve ćuprije do Ustaničke ulice, kao i izgradnja Spoljne magistralne tangente na delu od Petlje Lasta do Ade Huje.

Na kraju, 2033. godinu Beograd bi trebalo da dočeka sa izgrađenom i drugom fazom prve linije Beogradskog metroa (deo od Pančevačkog mosta do Mirijeva), ali i započetom gradnjom druge linije na pravcu Ustanička – Zemun.

Konačno bi trebalo da bude i kompletiran Unutrašnji magistralni poluprsten na delu od saobraćajnice T-6 do Pančevačkog mosta i čitav taj saobraćajni pravac trebalo bi da bude stavljen u funkciju.

Planira se, takođe, i nastavak izgradnje Beogradskog železničkog čvora u skladu sa, navodi se, “novonastalim prostornim i urbanističkim promenama, prevoznim zahtevima i potrebama železnice Srbije”.

Ovi, kao i drugi planovi koji nisu obuhvaćeni ovim izmenama, trebalo bi da, nadaju se gradski urbanisti, doprinesu razvoju sada nerazvijenih delova Beograda, ali i ubrzaju saobraćaj u gradu, smanje broj automobila i poboljšaju ekološku situaciju u prestonici.

 
Izvor: eKapija

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *