Home VestiEkonomija Božićni rast cena akcija – mit ili istina?

Božićni rast cena akcija – mit ili istina?

by bifadmin

Kada je u pitanju investiranje u akcije, ova godina je na globalnom nivou bila odlična. Gotovo svi najvažniji indeksi na svetu značajno su porasli, pri čemu su investitori ostvarili iznadprosečno visoke prinose.

Ako je suditi po istoriji, kraj godine bi takođe trebalo da bude odlično vreme za ulaganje. Naime, analitičari i statističari su na američkom berzanskom tržištu primetili interesantan fenomen. U nedelju između katoličkog Božića i Nove godine cene akcija gotovo uvek rastu. SP500 indeks, koji je dobar pokazatelj ukupne situacije na tržištu, u poslednih 46 godina, u poslednjim danima decembra je rastao u čak 35 godina. U nešto manjoj meri, akcije imaju tendenciju rasta tokom celog decembra, a taj fenomen se zove “Santa Claus rally” ili u slobodnom prevodu “Rast cena kojeg donosi Deda Mraz”. Mnogi investitori smatraju da ovaj fenomen nije slučajnost.

Analitičari Admiral Markets-a u nastavku navode nekoliko argumenata koji idu u prilog rasta cena akcija u vreme Božića. Prvi argument je opšti optimizam u vreme praznika. Budući da na berzama trguju milioni ljudi, a većina ih je zbog Božića dobro raspoložena, veća je verovatnoća da će krajem godine biti spremniji da kupuju nego prodaju akcije. Neka istraživanja su čak otkrila statističku povezanost između loših vremenskih uslova u velikim finansijskim gradovima i pada cena na berzi.

Drugi argument je sezona godišnjih odmora bankara, fond menadžera i profesionalnih tradera. Naime, upravo ova kategorija investitora odrađuje većinu “short sellinga”, tj. otvaranja prodajnih pozicija s kojima se može profitirati na padu cene akcija ili ostalih instrumenta, npr. valute na Forex tržištu. Budući da je manje profesionalaca aktivno u božićno vreme, manji je interes za prodaju instrumenata, pa kupci prevladavaju.

Treći argument se temelji na činjenici da cijene akcija i berzanskih indeksa imaju tendenciju dugoročnog rasta. U poslednih 100 godina, američke akcije u proseku rastu gotovo 10% godišnje. Zbog toga, u svakom kraćem periodu, uključujući božićno vreme, rast je nešto izgledniji scenario od pada.

Četvrti argument je još jedan fenomen opšte poznat na finansijskim tržištima, a radi se o proročanstvu koje samo sebe ispunjava. Zagovornici ovog argumenta smatraju da nije bitno kako je došlo do toga da akcije rastu krajem godine. Onog trena kada je fenomen otkriven, investitori su masovno počeli da kupuju akcije u predbožićno vreme, kako bi profitirali na tome. Upravo ta kupovina uzrokuje dodatni rast koji potvrđuje teoriju, a vremenom ovaj fenomen postaje sve izraženiji.

No, čak i ako se zanemare sezonski razlozi, ekonomska situacija u SAD je odlična. Sudeći po BDP-u, ekonomija je u poslednjem kvartalu porasla za 3,3%, stopa nezaposlenosti pada i trenutno iznosi 4,1%, a ne treba zanemariti i želju predsednika Trampa da uvede nove poreske olakšice, što bi smanjilo troškove poslovanja kompanija i verovatno dovelo do nastavka rasta cena akcija.

Pročitajte i ovo...