Home TekstoviB&F Plus Radivoje Perović, Patent Co: Poljoprivrednici sve više razmišljaju kao biznismeni

Radivoje Perović, Patent Co: Poljoprivrednici sve više razmišljaju kao biznismeni

by bifadmin

U gotovo tri decenije poslovanja kompanija Patent Co prešla je dug put od malog porodičnog preduzeća koje se bavilo industrijskom svojinom i patentima do proizvođača hrane, predsmeša i dodataka za ishranu goveda, svinja i živine, koji svoje proizvode izvozi na više od trideset tržišta na pet kontinenata. Tajna njenog uspeha je u pronalaženju prave motivacije, ali i u prepoznavanju važnosti ulaganja u istraživanje i razvoj. „Dok su velike međunarodne kompanije zauzete optimizacijom svojih troškova, manji proizvođači postaju pokretači inovativnog razvoja, što smo i mi prepoznali kao svoju šansu za internacionalizaciju našeg poslovanja“, objašnjava Radivoje Perović, direktor Patent Co.

Preduzetnicima u Srbiji tokom devedesetih godina nije bilo nimalo lako, a to potvrđuje i priča o prvim poslovnim koracima kompanije Patent Co – obzirom da je u pitanju porodična firma, njeni vlasnici nisu hteli lako da dignu ruke od preduzetništva, već su se snalazili kako su znali i umeli, poput mnogih kolega na tada problematičnom tržištu. Međutim, igrom slučaja, jedan proizvod koji je u to vreme bio tek u fazi patenta, odredio je pravac koji će u narednim decenijama transformisati Patent Co u lidera na regionalnom tržištu u oblasti stočne ishrane.

„Odjednom smo dobili priliku da prodajemo proizvod ’Minazel’, namenjen ishrani životinja, koji nas je uveo u ovo specifično tržište, a od 2002. smo u potpunosti počeli samo time da se bavimo, i odvojili se od prethodne osnovne delatnosti – usluga u oblasti plasmana industrijske svojine i autorskih prava. U međuvremenu smo započeli sa uvozom dodatnih proizvoda za ishranu životinja, i na taj način se još bolje upoznali sa željama kupaca u regionu, da bismo sa sopstvenom proizvodnjom premiksa započeli 2006. godine“, objašnjava za Biznis & Finansije Radivoje Perović, direktor kompanije Patent Co.

U potrazi za stručnjacima

Kada priča o poslovnim uspesima i strategiji svog preduzeća, naš sagovornik naglašava važnost stalnog ulaganja u razvoj inovativnih proizvoda, jer je to činilac koji donosi neophodan kvalitet i doprinosi izdvajanju iznad konkurencije. U te svrhe, sredinom prošle decenije Patent Co je angažovao jednu francusku firmu za uvođenje svih potrebnih standarda u proizvodnim procesima, uspostavljen je i poseban sistem s ciljem da prati proces mešanja u proizvodnji premiksa, kako ne bi dolazilo do bilo kakvih grešaka i odstupanja u kvalitetu. Nakon toga, prvi ozbiljniji sistematični ogledi započeti su 2009. godine, kada je razvijen proizvod protiv dizenterije kod svinja, dakle namenski kreiran za specifičnu tržišnu nišu.

„Najviše smo sarađivali sa veterinarskim fakultetima iz Beograda i Novog Sada, sa beogradskim Poljoprivrednim fakultetom, a u toku razvoja adsorbensa mikotoksina i sa prestoničkim Institutom za tehnologiju nuklearnih i drugih mineralnih sirovina. Pre četiri godine smo investirali u sopstvene laboratorijske kapacitete, kao i u oglednu farmu. Na taj način možemo da razvijamo nove proizvode kroz niz ponavljanja i potvrđivanja rezultata iz laboratorije u praksi“, ističe Perović.

Takav pristup zahtevao je i ulaganje u stručne kadrove, pa je sada u istraživački rad uključeno petoro zaposlenih, među kojima je i jedan istraživač iz Engleske. U pitanju je molekularni biolog koji se bavi biotransformacijom mikrotoksina, angažovan zbog toga što je na srpskom tržištu bilo jako teško pronaći nekoga sa takvim uskostručnim profilom. Ali kad nema u našem dvorištu, ima u tuđem, pa tako Patent Co može da se pohvali „međunarodnim timom istraživača“, a domaćim obrazovnim ustanovama ostaje za zadatak da bolje osluškuju potrebe tržišta.

Te potrebe se vrlo brzo menjaju, ističe direktor Patent Co, ukazujući na aktuelni trend u svetu da najveće kompanije više ne razvijaju nove proizvode, već se okreću optimizaciji poslovanja kroz akvizicije manjih a inovativnih preduzeća, koja mogu da im ponude novu vrednost. „Tajna je u tome što su pojedinci, koji se u manjim kompanijama bave istraživanjem i razvojem, dodatno motivisani da ostvare uspeh, jer učestvuju u razvojnom procesu od početka do kraja – od početne ideje, preko ogleda i objavljivanja rezultata u naučnim časopisima, pa do finalizacije i izlaska na tržište. Oni se ne osećaju ’kao šrafovi’, kao što je neretko slučaj u velikim firmama“, naglašava Perović.

Od Perua do Tajlanda

U kompaniji Patent Co poslovanje se razvija kroz dva segmenta proizvodnje: za regionalno tržište, na koje se plasira širok spektar proizvoda, i međunarodno, za koje se prave specifični proizvodi, namenjeni određenim tržišnim nišama. Za uspešan „boravak“ na stranim tržištima potrebno je puno temeljnog istraživanja lokalnih običaja i papirologije, ali i pronaći ljude koji pored stručnih i komercijalnih sposobnosti poseduju dobro znanje engleskog jezika, i žele da budu izvan zemlje gotovo polovinu svog radnog angažmana. U ovoj oblasti je velika potražnja u svetu i stalno je aktuelan veliki broj otvorenih oglasa za zaposlenje, zbog malog broja ljudi koji mogu i žele da ispune sve tražene uslove.

Izvoz izvan zemalja regiona čini 35-40% godišnjeg profita kompanije Patent Co, i to u oko 30 država na pet kontinenata. Peru je bio prvo tržište na kome je probijen led, a za njim su usledili Meksiko, Tajland, Sudan, Rusija, Kazahstan, zemlje EU… Zahvaljujući ekspanziji na mnogobrojna strana tržišta, kompanija je 2011. dobila i nagradu „Izvoznik godine“.

Što se tiče izvoznih procedura, njihov obim se razlikuje od zemlje do zemlje. „Neke države imaju izrazito protekcionističku politiku, i morate da prođete ’golgotu’ u vidu mnogih dodatnih uslova, pa tek onda polako da ih osvajate. Sve to zahteva puno vremena i novca, ali jednom kad uđete u njih, onda ste ’na konju’, jer na samim tržištima nemate orgraničenja, osim da ispunite standardne norme“, kaže Perović.

Prema njegovim rečima, papiroloških zamki u našoj zemlji ima u mnogo manjoj meri nego pre desetak godina, kada se često dešavalo da veterinarski sertifikati budu neusklađeni sa onima iz inostranstva, pa carina nije znala kako da postupa prilikom uvoza ili izvoza proizvoda namenjenih ishrani životinja. Izvoz u susedne zemlje dobro funkcioniše sve dok nema političkih tenzija, ističe naš sagovornik i napominje da, pod sadašnjim uslovima, u srednjem roku očekuje dalji rast prodaje na međunarodnom tržištu i očuvanje liderske pozicije njegove kompanije u zemljama bivše Jugoslavije.

„Ključno je da postignemo pravi balans između kvaliteta i cene krajnjeg proizvoda, pošto su poljoprivrednici u našem regionu danas ravnopravan deo poslovnog sveta i veoma dobro umeju da vode računa o svojim troškovima. Imajući u vidu da imamo sopstvene istraživačke kapacitete, možemo da ponudimo nižu cenu od sličnih inostranih proizvoda, ali uz vrhunski kvalitet, što pogotovo prepoznaju kupci u regionu“, kaže Radivoje Perović.

 

 

mart 2018, broj 147. 

Pročitajte i ovo...