/ Vesti / Nova loša vest za Fijatovu fabriku u Kragujevcu i njene radnike
BiF Analize Čitajte B&F online

Nova loša vest za Fijatovu fabriku u Kragujevcu i njene radnike

Redakcija BIF on 07/06/2019 - 08:49 in Vesti, Slajder

This post has already been read 221 times!

Svetski i domaći mediji objavili su da je grupacija Fijat Krajsler automobili (FCA) povukla ponudu za integraciju sa francuskim Renoom, nakon čega su usledile međusobne optužbe nesuđenih partnera za neuspešno stvaranje trećeg, odnosno, sa Renoovim dugogodišnjim partnerom, japanskim Nisanom, najvećeg proizvođača automobila na svetu.Fijat je kao razlog povlačenja ponude, preneli su mediji, naveo „političke uslove u Francuskoj“.

– Uslovi francuske vlade za konačni sporazum bili su da se spajanje završi kao deo postojećeg saveza između Renoa i Nisana, da se sačuvaju francuski poslovi i fabrike, da se stvori uprava koja će poštovati ravnotežu između Renoa i Fiat Krajslera i da se osigura učešće u inicijativi Nemačke za električne baterije, navedeno je u saopštenju Fijat Krajslera, koji bi, prema saznanjima našeg lista iz krugova bliskih upravi FCA u Torinu, sutra (petak) mogao ovim povodom da izađe sa novim kominikeom.

Francuski ministar finansija Bruno Le Mer je istim povodom izjavio da su ispunjena tri uslova, ali da je Nisanov pristanak za spajanje ostao nerešeno pitanje. Kompanija Fijat Krajsler ostaje, kako je saopšteno, uverena u kvalitet predloga koji je dobro prihvaćen na tržištima i u industriji i koji bi doneo dobrobit svim stranama.

– Međutim, postalo je jasno da trenutno ne postoje politički uslovi u Francuskoj da bi se ovakva saradnja produžila. FCA će nastaviti da ispunjava svoje obaveze kroz implementaciju svoje nezavisne strategije, navodi se u izjavi italijansko-američke kompanije. Francuski ministar finansija je uzvratio  da je Fijat Krajsler kriv za propadanje spajanja, stavljajući „veliki pritisak“ na Reno da brzo prihvati ponudu ili da je napusti. Fijat Krajsler nije odgovorio nije odgovarao na optužbe francuske vlade, dok je Nisan odbio da komentariše trenutnu situaciju.

Do odustajanja Fiat Krajslera, navode mediji, došlo je nakon saopštenja Renoa da je uprava te firme odložila glasanje o spajanju na zahtev francuske vlade , koja je, kao najveći deoničar Renoa (sa oko 15 odsto udela u toj kompaniji), zatražila još pet dana da razmotri dogovor i dobije podršku od Nisana, dugogodišnjeg japanskog partnera. Spajanjem bi se, inače, stvorila kompanija vredna skoro 40 milijardi dolara, a da se pridružio i Nisan bila bi stvorena najveća svetska automobilska kompanija.

Našim sagovornicima sa višedecenijskim poslovnim kontaktima u Fijatovoj centrali Torinu danas, nakon ovako intoniranih i nedorečenih  saopštenja, te međusobnih optužbi dveju strana, nikako nije bilo jasno  da li su pregovori Fijat Krajslera sa Renoom definitivno propali, ili privremeno prekinuti dok se ne regulišu trenutno, kako se špekuliše,  nerešeni problemi između Renoa i Nisana. U ovim krugovima smatraju da se Fijat Krajsler možda malo istrčao saopštenjem o potencijalnom spajanju sa Renoom  i time uveliko uplašio ostale krupne igrače u svetu autombilske industrije.

Da li se Fijat Krajsler istrčao i da li su pregovori italijansko-američke kompanije sa Renoom (i Nisanom, koji se takođe pita) definitivo propali ili privremeno prekinuti, saznaće se –  uskoro.

Poznavaoci ove problematike napominju, međutim, da Fijat najavom spajanja sa Renoom nastavlja strategiju i viziju razvoja kompanije koju je, još sredinom prethodne decenije ”patentirao” lane preminuli izvršni direktor Fijat Krajslera Serđo Markione.

Fijat je, u skladu sa Markioneovom vizijom razvoja kompanije 2008, najpre preuzeo kragujevačku Zastavu. Godinu dana docnije počeo je preuzimanje trećeg po veličini američkog proizvođača automobila – Krajslera, kojeg je konačno preuzeo sredinom 2011. Fijat je 20o9. bio najavio i preuzimanje OPELA i još dva brenda Dženeral Motorsa, ali taj poslovni aranžman, iz javnosti nepoznatih razloga, nije realizovan kao što nisu uspela ni nagoveštavana spajanja Fijat Krajslera sa Hjundaijem, Pežoom, te Folksvagenom.

Za poznavaoce (ne)prilika u domaćoj automobilskoj industriji, informacija o prekidu pregovora o spajanju Fijat Krajslera sa Renoom, druga je loša vest u roku od svega nekoliko dana za Fijatovu fabriku u Kragujevcu i njene radnike, koji su, podsetimo, upravo  obavešteni da menadžment njihove firme očekuje saglasnost Vlade Srbije da već od 17. juna, zbog sve slabijeg plasmana modela “500L” na evropskim i ostalim inostranim tržištima, počne da ih šalje na plaćena odsustva u trajanju od dodatnih 87 dana (više od četiri meseca), pri čemu će zarade da im budu umanjene za 35 do 40 odsto.

Kako je gotovo izvesno da Vlada, odnosno Ministarstvo za rad, zapošljavanje i socijalna pitanja neće negativno da odgovori na rečeni zahtev menadžmenta kompanije FCA Srbija, te da premijerka Ana Brnabić nije konkretno odgovorila na sindikalnu molbu da država, u konkretnoj situaciji, pomogne šumadijskim trudbenicima, to je maltene gotova stvar da će zaposleni u kragujevačkom Fijatu u mesecima do kraja godine mahom da budu bespsoleni i da primaju za 35 do 40 odsto manje plate.

Ali, zašto bi i prekid pregovora o spajanju Fijat Krajslera i Renoa bio loša vest za šumadijske “automobildžije”? Upućeni smatraju da je to stoga što bi integracijom Fijat Krajslera i Renoa (sa Nisanom) bila stvorena svetska mega kompanija, koja bi svojim fabrikama, pa i onoj kragujevačkoj, obezbeđivala mnogo brži i efikasniji i jeftiniji razvoj, time i brže dobijanje novih modela, te značajno veću upošljenost kapaciteta i zaposlenih, što je, inače, najteža “boljka” fabrike u Kragujevcu, koja sa postojećim modelom “500L” već nekoliko godina radi po principu “kreni stani”, s tim što su ti proizvodni zastoji sve duži.

Ove godine će proizvodni zastoji u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu, sa tronedeljnim kolektivnim godišnjim odmorom i zakonski dozvoljenih 45 radnih dana plaćenog odsutva, uz 87 dodatnih neradnih dana, da traju čak više od šest meseci. Najavljivano spajanje Fijat Krajslera i Renoa, najverovatnije, bi dugoročnije rešilo ovaj problem Fijatove fabrike u Kragujevcu, tim pre su proizvodni program Fijata i Renoa uveliko kompatibilni, posebno u segmentu manjih, gradskih automobila, kakvi su, s obzirom na instaliranu opremu, pogodni za kompaniju FCA Srbija. Zato u Kragujevcu žele da veruju da su pregovori Fijat Krajslera sa Renoom samo privremneno prekinuti. Koliko su ova očekivanja realna, pokazaće vreme.

Izvor Danas

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close