Home VestiEkonomija Virtuelni novac i promena vrednosti u društvu

Virtuelni novac i promena vrednosti u društvu

by bifadmin

Amazon planira da na virtuelno tržište izbaci sopstveni novac u vrednosti desetina miliona dolara kojim bi se mogle kupovati aplikacije, igrice i slična podrška uglavnom za vlasnike Amazonovog Kindle čitača. Amazon ovom inovacijom ne misli samo da poveća potrošnju svojih sadržaja, već i da zainteresuje ostale firme za razvoj istih, piše novinar Metju Iglesijas.


Razlog zbog kojeg ovo Amazon radi je isti zbog kojeg se vodi ekspanzivna monetarna politika u realnoj ekonomiji. Dobra koja bi se mogla kupiti Amazon novcem su ista ona koja se mogu kupiti dolarima, pa bi ovo imalo smisla jedino ako bi za kupovinu dolara Amazon novčanicama na popustu baš kao što se prodaju druge virtuelne novčanice koje se zarađuju u igricama. Ali da li će ova valuta biti shvaćena ozbiljno? Ovo se može objasniti delovima iz knjige „Marvellous Possessions“ o krizi vrednosti i ideologije koja je mučila evropske okupatore Latinske Amerike. Naime, kada su Španci osvajali Meksiko njima je bilo najbitnije da tamo uspostave mit o mučenom bogu čije meso i krv se simbolično jede i pije. Ovo je donekle slično sa uverenjima Maja i Asteka, koje su sa osvajačima mogle naći dodirne tačke u svojim kamenom asfaltiranim ulicama, nevenčanim sveštenicima koji su često bili homoseksualnog opredeljenja, kanibalizmu i sl. Špancima je sve ovo bilo veoma odbojno i oni su zahtevali od lokalaca da odbace svoje idole i toteme i da ih zamene raspećima. Oni nisu dozvoljavali da svako ima svoju religiju, već su svi morali imati njihovu, u čemu se vidi i strah od samospoznaje i uviđanja nekih sličnosti koje dele sa “paganima”.
U današnje vreme vrednosti se ogledaju u novcu – mi svoje vreme trošimo u nastojanju da ga zaradimo. Novac je naš totem. U neku ruku, i mi znamo da sve to nema mnogo smisla, ali poput Španaca, o bolnoj istini ne volimo da razmišljamo. Ista je stvar i sa virtuelnim novcem. Često merimo vrednost novca vrednošću objekata ali više ni to nije sigurno – tokom krize videli smo kako se vrednost ogromnih korporacija za nekoliko dana potpuno uruši. Zašto bi nam se onda činilo da Amazonova ideja nije dobra? To je kompanija kojoj je inicijalni biznis, od kog dolazi i trećina prihoda, prodaja intelektualne svojine, odnosno nematerijalnih dobara. Tržište na Amazon gleda kao na veoma vrednu kompaniju koja virtuelno zarađuje. Ona sada pak hoće da prodaje svoja dobra za neki virtuelni novac, a da li zaista možete biti sigurni da on već naredne nedelje neće biti u opštoj upotrebi? Navike se menjaju, na brzinu tih promena uticala je i recesija – dok je ona trajala lakoća stvaranja i primene kvantitativnog popuštanja i koncepta novčanice od milijardu dolara ispunili su nas strahom da će na isti način nestati i naše vrednosti.

Pročitajte i ovo...