/ Posle 5 / Robert Rikel, upravnik Muzeja Istočne Nemačke:Komunizam koji obećava
BiF Analize Čitajte B&F online

Robert Rikel, upravnik Muzeja Istočne Nemačke:Komunizam koji obećava

This post has already been read 960 times!

Ko bi za poslovnu kombinaciju muzeja i komunizma dao kredit? Niko, rekli su bankari Robertu Rikelu kada se pojavio sa tom idejom. Danas se duboku kaju.

Danas Muzej Istočne Nemačke poseti oko 440 hiljada ljudi godišnje, ali njegovog idejnog tvorca i upravnika Roberta Rikela na početku gotovo niko nije ozbiljno shvatio. Naročito bankari, kada im je mladić koji je tek prešao dvadesetu izložio svoj plan o mogućem unosnom poslu, tražeći kredit u vrednosti od milion evra. Iako je imao jasnu sliku o troškovima i kako uloženi novac može da vrati, bankari su mu jasno rekli da je ideja sumanuta, pa mu je jedino preostao entuzijazam i kucanje na vrata rodbini i prijateljima, ne bi li prikupio početni kapital. Kada je nakon toga sazvao prvu konferenciju za novinare, “telefon više nije prestajao da zvoni”, kaže Rikel sa kojim smo razgovarali tokom njegovog gostovanja u Muzeju istorije Jugoslavije.

rikel3

Temelj uspeha bile su tri važne stvari: kvalitetan tim, zanimljiv sadržaj i dobra lokacija.    Istorija Istočne Nemačke predstavljena je kroz multimedijalni sadržaj i uz podršku najsavremenije tehnologije, što posetiocima obezbeđuje interaktivnost i “priliku da se odlično zabave”. Postavka sadrži i instalacije stambenih enterijera iz sedamdesetih godina, tipičnih za svakodnevni život jedne istočnonemačke porodice, a izložbeni prostori su istovremeno i radionice, pokazni prostori koji omogućavaju verodostojan uvid u privatni život nemačkih građana iz tog vremena. “Filmovi, multimedijska postavka, komode, vrata, časopisi, knjige, udžbenici, odeća, nameštaj, posuđe, sitnice… svaki komad je pažljivo odabran i ima svoju funkciju u muzejskom prostoru, svaki pojedinačno kazuje svoju priču o zemlji koje više nema”.

Oko 40 odsto posetilaca dolazi iz zapadne Nemačke, otprilike 25% iz bivše DDR a samo mali broj iz Berlina. “U poređenju s ostalim nemačkim muzejima naš prosečni posetilac je nešto mlađi i manje obrazovan, ali je većina visokoobrazovana. Turističke i školske posete su nam izuzetno važna ciljna grupa”, ističe Rikel.

Kiseli krastavac za uspomenu

Najnovija atrakcija je restoran “Domklause”, u čijem enterijeru pažnju pre svega pleni čuveni mural Roberta Parisa “U slavu komunizma”. U restoranu se pripremaju isključivo istočnonemački specijaliteti, za koje je zadužen Hans-Jirgen Lojht, nekadašnji zamenik šefa kuhinje znamenitog berlinskog “Palasthotela” iz perioda vladavine Eriha Honekera. “Najomiljenija jela su lovačke šnicle, piletina sa limunovom korom i kobasice na pasti u ljutom paradajz-sosu”.

Restoran je otvoren krajem prošle godine, pa je još rano govoriti o njegovom učešću u ukupnim prihodima Muzeja. Više od tri četvrtine prihoda obezbeđuje se od ulaznica, a oko 20% od prodaje suvenira i knjiga. Ostatak je od izdavanja prostora u večernjim terminima, prevashodno za  korporativne događaje – koktele, skupove, predavanja…

rikel2

“Najpopularniji suveniri su knjige o Istočnoj Nemačkoj – vodiči, tu su i magneti sa sloganima, razglednice, kao i kolekcije istočnonemačkih popularnih proizvoda: kiseli krastavci u tegli, Vita-kola i penušavo vino Rotkephen”, nabraja Rikel.

Još jedna specifičnost Muzeja je to što je otvoren svakog dana i to do osam uveče. Radno vreme nije samo pokazatelj interesovanja posetilaca, već i posvećenosti osoblja Muzeja potrebama publike. “Najvažnije su nam reakcije ljudi. Uglavnom se trudimo da razmišljamo i posmatramo eksponate kao i oni. Na osnovu njihovog reagovanja i utisaka trudimo se da poboljšamo stvari. Ono što me najviše motiviše je svakodnevni pogled na ozarena lica posetilaca. Prizor mnoštva mladih koji se tiskaju oko multi-tač stola i pretražuju informacije o našoj postavci, sve to čini me jako ponosnim na ono što smo moj prijatelj Peter Kencelman i ja napravili”.

 rikel1

Milan Lukic Biznis i Finansije br 75 mart 2011

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close