Home VestiEkonomija B&F reč nedelje: Čekovi

B&F reč nedelje: Čekovi

by bifadmin

Što se manje pominju u medijima, to se više koriste u stvarnom životu- čekovi su i dalje za mnoge nezamenljivo sredstvo plaćanja u Srbiji.

Čekovi 2

Sa napretkom tehnologije dobili smo mogućnost da usluge i proizvode, osim raznoraznim karticama i pomoću računara, plaćamo i malim spravama poput mobilnih telefona, no u Srbiji se paralelno sa ovim napretkom dešava i jedan suprotan proces. Naime, istraživanja pokazuju da se narod vraća životu na odloženo, odnosno papirnim čekovima.

Prema podacima Udruženja banaka Srbije prošle godine su građani Srbije čekovima plaćali robu i usluge vredne čak 38,5 milijardi dinara, a njihovo učešće u ukupnom prometu je dostiglo 20 odsto. Danas je u prometu oko devet miliona čekova.

Limit po jednom čeku je 5.000 dinara, i po svemu sudeći, neće se skoro menjati. Da bi se to dogodilo, potrebno je da su za to zainteresovane same banke koje čekove i izdaju. One su pak više zainteresovane da “proguraju” kartice ali teška ekonomska situacija im ne ide na ruku – ona tera građane da se vrate “starim dobrim čekovima” a trgovce da potrošače i dalje kreditiraju nudeći im robu na 12 mesečnih rata i čak 365 dana odloženog plaćanja za nabavku hrane.

Čekovi 1

Zato platnim karticama opada popularnost. Od šest miliona izdatih platnih kartica u Srbiji sada se koristi samo polovina. Najviše su u upotrebi takozvane debitne, za plaćanje svakodnevnih potrepština i podizanje novca sa bankomata. Omamljujuću plastiku, što omogućava kupovinu na kredit, Srbi od 2009. naovamo sve ređe vade iz novčanika.

Karticama se više ne veruje ni kada nude beskamatno kreditiranje, piše sajt Kamatica.

Upućeni tvrde da je smanjeno korićenje kreditnih kartica pre svega posledica povećane nezaposlenosti, rada na crno, niskih zarada, ali i visokih kamata. One se kreću od 23 do 33 odsto godišnje, a najčešće su 2,5 odsto mesečno.

realtime_logo (1)

Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.

Pročitajte i ovo...