Home VestiPolitika i društvo B&F reč nedelje: Gradski prevoz

B&F reč nedelje: Gradski prevoz

by bifadmin

Na jučerašnji dan Gradsko saobraćajno preduzeće „Beograd“ obeležilo je 122 godine od uspostavljanja prve linije. Za ovo vreme GSP je zabeležio velike uspone ali i padove – od debitanskog prvog „konjskog“ tramvaja 1892. godine koji je saobraćao na liniji Kalemegdan-Slavija, preko najveće ekspanzije u predratnoj 1990-toj godini, pa sve do teških devedesetih kada su nas prevozile prepune olupine, kao i današnjih dana u kojima Grad stalno mora da smišlja nove načine kako bi građane koji su u teškoj materijalnoj situaciji primorao da plaćaju isti.

Među novim metodama vaspitavanja putnika nije pomoglo ni preimenovanje „švercovanja u prevozu“ u prekršaj i pretnja da oni koji ne plate kazne neće moći da izvade neophodna dokumenta. Odnosno, prema Zakonu o prekršaju, dok ne plate kaznu, licima koja su se vozila bez karte „neće se dozvoliti izdavanje dozvola ili uverenja za čije su izdavanje nadležni organi uprave, osim onih koja se odnose na lični status“, što bi zapravo značilo da ova lica neće moći da registruju automobil, produže vozačku dozvolu i preregistruju firmu, ako je imaju.

prevoz gradski

Mediji pišu da razlog neplaćanja karata nije bahatost ili prkos vlasti, već loša finansijska situacija građana – markica za vožnju zaposlenih iznosi 13-ti deo prosečne avgustovske zarade, odnosno skoro šestinu prosečnog junskog minimalca.

Dodatni problem za naplatu karata je i činjenica da su u poslednje vreme primetne veće gužve u prevozu, posebno na pojedinim linijama na kojima se iz godine u godinu pogoršava situacija, kao na primer u autobusima broj 50, 95, 309 i 26, u kojima se zaista veoma teško dolazi do vazduha a kamoli do dovoljno prostora za održavanje tela u uspravnom položaju.

Gradski prevoz 2

Pa ipak, otkako je počela kampanja GSP-a za kupovinu karata, povećao se broj onih koji validiraju karte, kaže Ugljesa Mitrović, direktor direkcije za javni prevoz. To međutim nije bilo dovoljno da bi Grad smanjio dotacije GSP-u pa je morao uvesti nove mere za unapređenje naplate.

Zbog odluke gradskih vlasti da na 280 zaposle još 200 kontrolora, odnosno da radije upotrebe štap nego šargarepu (mada, budimo fer, šargarepom se mogu smatrati i čokoladice koje kontrolori dele putnicima koje zateknu sa kartom) satirični sajt Njuz.net je objavio da će GSP po ugledu na vojsku održati paradu kontrolora i „pokazati kolikom silom za razbijanje švercera i očuvanje stabilnosti sistema naplate karata raspolaže ovo javno preduzeće“.

Šalu na stranu, GSP bi danas definitivno imao ako ne čime, onda bar sa kime da paradira. Ovo preduzeće ima 5.831 zaposlenog i 1.361 vozilo, a ukupna dužina mreže mu je 1.870 kilometara.

Gradski prevoz 1

Izgleda pak da ovo nije dovoljno gradu koji se svakodnevno širi, pa Beograđani već godinama nedvosmisleno izražavaju potrebu za metroom. Što se tiče modernizacije ovog, postojećeg drumskog gradskog prevoza, prema poslednjim najavama gradskih vlasti uskoro bi u 848 vozila trebalo da bude uveden video nadzor. Takođe, naredne godine bi centar grada mogao dobiti i ekološka vozila – najavljena je eksperimentalna linija električnih minibuseva koja bi povezivala Savamalu i pristanište i Terazije. U početku bi četiri elektroautobusa išla ovom trasom, a ako se ovaj projekat pokaže kao uspešan i ako Grad odvoji novac ubuduće bi ih moglo biti i više.

Ne sme se međutim zaboraviti ni potreba za održavanjem vozila koja saobraćaju, kako ne bi dolazilo do prepolovljavanja autobusa u toku vožnje ili samozapaljivanja istih – u protekloj godini zapalilo se čak 17 autobusa a ni ove godine ta praksa nije izostala.

realtime_logo (1)

Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.

Pročitajte i ovo...