/ Ekonomija / B&F reč nedelje: Aerodrom Nikola Tesla
BiF Analize Čitajte B&F online

B&F reč nedelje: Aerodrom Nikola Tesla

This post has already been read 1564 times!

Prema mišljenju Aleksandra Vučića, aerodrom Nikola Tesla mora u koncesiju iz dva razloga: zato što stranci bolje znaju da upravljaju aerodromima od nas i zato što tako država neće morati da se zadužuje zbog infrastrukturnih radova na ovom objektu. To što nismo uspeli da unajmimo stranog menadžera ili da iškolujemo domaćeg dovoljno sposobnog da upravlja najvećom domaćom zračnom lukom je poseban neuspeh države, ali se maltene ni ne prepoznaje u moru neuspeha.

Posebno pitanje je pak šta ćemo mi dobiti ovom koncesijom, imajući u vidu hrvatska veoma loša iskustva sa strancima koji umeju da upravljaju aerodromima ali samo kada je u pitanju ispunjavanje njihovih interesa.

Kako prenosi portal Tango Six, Vučić je juče na RTS-u govorio i o tome kako nam nije potrebna druga pista (a prvobitni razlog za koncesiju je inače bilo širenje kapaciteta aerodroma), već će biti napravljena “umetnuta pista”.

Takođe je rekao i da je sa koncesionarom Vansijem ispregovarano da Niš, Ponikve i Morava mogu porasti do milion putnika u sledećih 12 godina. Nije bio jasan da li se ograničenje odnosi zbirno na sve aerodrome i da li će zapravo to ograničenje morati da traje samo prvih 12 godina. Njemu je zasmetalo i što se aerodrom „Konstanin Veliki“ u Nišu brzo razvijao dok menadžment tog preduzeća „nije shvatao da tako smanjuje brojke rasta Nikole Tesle“. Tako kaže jedan od najvećih zagovornika tržišne ekonomije u Srbiji.

 

Aerodrom Nikola Tesla 2 (1)

 

Da podsetimo, naša zemlja će dati aerodrom na upravljanje francuskoj kompaniji Vansi na 25 godina, a ova će zauzvrat na osnovu koncesione naknade uplatiti 501 milion evra, od čega 417 miliona ide državi, a 84 građanima, malim koncesionarima.

Mnogi stručnjaci iz civilne avijacije su upozoravali vlast da nijedan koncesionar ne brine o opštem interesu već o svom profitu, naglašavajući da ugovor između Srbije i Vansija mora biti veoma dobro i detaljno napisan. Vučić pak otpužuje stručnjake da se ne razumeju u brojke, dodajući da će Srbija više prihodovati od koncesionih naknada nego što bi aerodrom stvorio profita za tih četvrt veka.

Izgleda da naš predsednik nije primetio da beogradski aerodrom iz godine u godinu beleži konstantan rast broja putnika i profita. Samo prošle godine je imao za devet odsto više putnika nego u 2016.

Uprkos predsednikovoj kreativnoj računici, javnost je i dalje podeljena oko pitanja opravdanosti ove koncesije. Činjenica je da aerodrom nije bio gubitaš i da je beležio rast poslovanja. Da li je zbog toga ovo bio najbolji trenutak za koncesiju, ili pak najgori?

Vladimir Todorić, pravnik i član predsedništva Narodne stranke, smatra da je sklapanje ovog posla nezakonito jer je postupak koncesije uređen Zakonom o javno-privatnom partnerstvu i koncesijama i predviđa obaveznost Studije opravdanosti i Koncesionog akta.

Međutim, ovde uopšte nisu postojale Studija opravdanosti i Koncesioni akt, odnosno barem nikada nisu objavljene. Štaviše, Poverenik za informacije od javnog značaja je naložio Komisiji za javno-privatno partnerstvo da objavi navedena dokumenta, ali se ovaj državni organ naprosto oglušio o rešenje Poverenika, odnosno odbio je isto pod izgovorom da bi objavljivanje ovih podataka “ugrozilo vitalne interese Republike Srbije”, piše Todorić za Danas i dodaje da dosadašnja iskustva oko tajnih ugovora pokazuju da su tu u pitanju ili nezakonite povlastice investitoru ili drugi ekonomski štetni podaci koji bi naneli političku štetu vlastima koje žarko žele da se slikaju sa investitorom koji donosi “nova radna mesta”.

S druge strane, novinar Dimitrije Boarov smatra da je koncesija ono što je potrebno aerodromu u ovom trenutku, jer su obezbeđeni dobri koncesioni uslovi.

No, postoje strahovi da će naš koncesionar oštro smanjivati troškove kao što je kompanija u kojoj i on ima udeo vlasništva činila u Hrvatskoj, ali još uvek ne znamo da li su opravdani jer javnost nema uvid u njegovu celokupnu ponudu. Znamo samo da su saopštili da im je cilj da omoguće „Er Srbiji” da ponudi nove letove na dužim rutama, ali i da uspostave partnerstvo sa više od 200 aviokompanija da bi se dodatno povećao saobraćaj i povezanost aerodroma.

 

realtime_logo (1)

 

Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close