/ Vesti / “Reforma srednjeg stručnog obrazovanja” skup povodom završetka tekuće faze projekta
BiF Analize Čitajte B&F online

“Reforma srednjeg stručnog obrazovanja” skup povodom završetka tekuće faze projekta

This post has already been read 160 times!

U hotelu M u Beogradu, 26. novembra 2019. godine, održan je skup povodom završetka tekuće faze projekta Nemačke razvojne saradnje „Reforma srednjeg stručnog obrazovanja“. Skupu je prisustvovalo oko 80 učesnika iz preko 40 škola koje su učestvovale u projektu. Prisutnima su se obratili predstavnici projekta, kao i predstavnice Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Privredne komore Srbije kao glavnih partnera projekta.

Cilj okupljanja bio je da se da pregled glavnih aktivnosti i rezultata postignutih u prethodnih sedam godina, kao i da se čuju primeri uspešnih priča u realizaciji dualnog obrazovanja.

Kroz projekat „Reforma srednjeg stručnog obrazovanja“ koji realizuje GIZ, nemačka Vlada od 2013. godine pruža podršku Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i ostalim relevantnim institucijama u uvođenju dualnog obrazovanja u Srbiji. U periodu realizacije projekta razvijen je i zaživeo obrazovni model čija je glavna karakteristika bliska saradnja između škola i kompanija u oblasti obrazovanja mladih.

Na početku implementacije, 2014. godine, kroz projekat su modernizovana 3 obrazovna profila, a podršku za školovanje učenika u ovim profilima dobilo je 8 škola. Od tada do danas pređen je dug put. Trenutno čak 63 srednje stručne škole imaju bar jedan od 6 profila koji su modernizovani uz podršku projekta – bravar-zavarivač, električar, industrijski mehaničar, modni krojač, mehaničar motornih vozila i elektromonter mreže i postrojenja. Ovi profili imaju veliki potencijal za zapošljavanje, a realizuju se po modelu dualnog obrazovanja koje je postalo jedan od modela realizacije nastave u okviru formalnog sistema srednjeg stručnog obrazovanja. Zakon o dualnom obrazovanju stupio je na snagu u septembru 2019. godine, a doneti su i odgovarajući pravilnici koji zajedno sa Zakonom bliže određuju ovaj vid realizacije nastave.

U prvoj generaciji koja se školovala po modelu sa elementima dualnog obrazovanja upisano je oko 150 učenika, dok se danas u obrazovnim profilima čiju je modernizaciju podržao projekat trenutno školuje oko 3600 učenika. Učenje kroz rad trenutno se realizuje u preko 200 kompanija koje sarađuju sa projektnim školama u realizaciji dualnog obrazovanja. Oko 80 procenata kadrova odgovornih za kreiranje i implementaciju dualnog modela prošlo je obuke kako bi mogli da realizuju modernizovane sadržaje nastave i učenja (direktori škola, nastavnici, instruktori u kompanijama).

Po istraživanju koje je GIZ sproveo, oko 70% mladih koji su položili završni ispit u jednom od profila podržanih od strane projekta zaposlilo se već u prvih šest meseci po završetku školovanja. Isto istraživanje pokazalo je i da se mladi koji su završili ove profile češće zapošljavaju u kompaniji u kojoj su bili na praksi tokom školovanja, i generalno češće nalaze posao u svojoj struci, obavljaju kvalitetnije poslove i imaju veću zaradu nego oni koji su se školovali na tzv. tradicionalan način.

U okviru svečanog skupa povodom završetka projektne faze, učenici Srednje mašinske škole iz Novog Sada, članovi „pozoržične trupe“, izveli su lutkarsku predstavu „Pop Ćira i pop Spira“. Ova predstava nastala je iz potrebe da se usavrše motoričke sposobnosti učenika u profilu bravar-zavarivač koji su izradili lutke i koji rukuju lutkama. Pored toga, na skupu je prikazana izložba oko tridesetak radova učenika u profilima bravar-zavarivač i modni krojač iz 11 projektnih škola. Takođe, u okviru zvaničnog programa učesnici su bili u prilici da pogledaju film o realizaciji dualnog obrazovanja u Mašinsko-saobraćajnoj školi u Čačku čiji su autori učenici ove škole.

Send Us A Message Here

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close