Home VestiEkonomija Da li će Srbija morati da uvozi cement?

Da li će Srbija morati da uvozi cement?

by bifadmin

Srbija bi mogla da postane zavisna od uvoznog cementa, jer trendovi proizvodnje i potrošnje tog građevinskog materijala ukazuju da će kapaciteti domaćih cementara neće moći da podmire domaću tražnju, piše u analizi Komisije za zaštitu konkurencije.

Iako Srbija povećava svoju proizvodnju, proizvodni kapaciteti ostaju nepromenjeni, pa je prosečan stepen iskorišćenosti induistrijskog kapaciteta povećan sa 60 odsto u 2018. godini na 75 odsto u 2021. godini.

Ulazak „novih igrača“ u industriju proizvodnje cementa je otežana, proširenje postojećih kapaciteta je „nemoguće u kratkom roku i bez većih investicija“, što bi moglo da dođe do uvozne zavisnosti i do (daljeg) rasta cene cementa, ističe Komisija.

Proizvodnja sivog (portland) cementa u Srbiji je od 2018. do 2021. rasla po godišnjoj stopi od osam odsto. Tako je proizvodnja u 2021. godini bila za 26 odsto veća od ostvarene priozvodnje 2018. godine, prenosi Nova ekonomija.

Domaći proizvođači najveći deo cementa (95 odsto ukupno proizvedenih količina) plasiraju na tržište u Srbiji, dok se preostalih pet odsto izvozi.

Ukupna prodaja cementa iz domaće proizvodnje u 2021. godini bila je za 33 odsto veća od ostvarene prodaje 2018. godine i za 67 odsto veća od prodaje realizovane 2014. godine.

Istovremeno, domaća potrošnja cementa je rasla po prosečnoj godišnjoj stopi od oko deset odsto.

Rast potrošnje

Rast proizvodnje i prodaje od 2018. do 2021. godine pratio je i rast proizvođačke cene sivog cementa za do 13 odsto. Razlog za poskupljenja je nagli rast troškova goriva i energiji koji u proizvođačkoj ceni cementra učestvuju sa oko 50 odsto.

Zaključak Komisije nakon sprovedene analize je da je tržište proizvodnje cementa veoma visoko koncentrisani tržište, kako u pogledu raspoloževih instaliranih kapaciteta za proizvodnju cemneta, tako i u pogledu ostvarenog obima proizvodnje.

“Tržište poseduje karakretristike klasične oligopolske tržišne srtrukture – mali broj učesnika relativno stabilnih tržišnih udela koji poseduju profitabilno, na strani ponude, i veliki broj kupaca, na strani tražnje, homogeni proizvod i visoke barijere za ulazak u industriju“, piše u analizi Komisije.

Na tržištu prodaje cementa izdvajaju se četiri učesnika, tri proizvođača i jedan uvoznik, koji zajedno čine preko 90 odsto ukupne prodaje cementa između 2018. i 2021. godine.

Najveći proizvođač cementa, Lafarge, ima stabilni tržišni udeo (30-40 odsto) u posmatranom periodu, dok tržišni udeo najvećeg izvoznika, Nexe, ne prelazi pet do deset odsto.

Izvor: Nova ekonomija

Foto: Bing

Pročitajte i ovo...

Ostavite komentar