„2009. biće godina teža nego ijedna u našoj istoriji. Na njenom kraju ništa više neće biti kao što je bilo ranije“ – tako generalni direktor „Fiata“, Serđo Markione, ocenjuje nastale okolnosti. Torinska fabrika je jedan od najsolidnijih proizvođača automobila u svetu i, shodno tome, čini se da se usedelica “Zastava” nije ni tako loše udala.
Za samo mesec dana stanje u svetskoj autoindustriji se dramatično promenilo, do te mere da je američki treći po veličini autogigant „Chrysler“ ponudio italijanskom proizvođaču, bar kako tvrdi “Automotive News”, razmenu u kojoj bi italijanski proizvođač ustupio američkom svoju tehnologiju motora i platformi za mala i srednja vozila, a za uzvrat dobio učešće u kapitalu američke firme (oko 35 odsto) i olakšan industrijski i trgovinski nastup na američko tržište. Istovremeno teku pregovori o integraciji ili kakvoj trajnijoj čvrstoj vezi sa BMW, „Peugeot“ i indijskim „Tata“. Nedvosmisleno je da sa svojih 2.501.682 vozila proizvedenih u 2008. godini Fiat ne može da opstane na tržištu kao samostalni proizvođač. Računa se da je za opstanak potrebno preko 5 miliona vozila! Nije, međutim, izvesno ni hoće li biti sklopljen posao između „Chryslera“ i „Fiata“, jer kad je već ušao u ozbiljnu fazu grupa američkih senatora za pretila je da neće glasati državne pare za sanaciju „Chryslera“ ukoliko uđe u posao sa Italijanima.
Na pomolu su prosto neverovatne pretumbacije u kojima bi se moglo desiti da nastane jedan dominirajući konglomerat proizvođača terenskih, jedan malih i srednjih i jedan za luksuzna vozila. Svaka od tih grupa imala bi drugačiji sastav proizvođača, ali bi u svima njima bili BMW, PSA, „Renault“, „Fiat“ i „Chrysler“. Za tu kombinaciju sigurno je samo da se „Mercedes“ i „Vokswagen“ ne interesuju. Razloge za tako iznenađujuće konstrukcije možemo naći, na primer, u Fiatovoj berzanskoj situaciji, a koja je vrlo bliska drugima. Naime, samo pre godinu dana (početkom februara) jedna „Fiatova“ akcija vredela je na berzi 16,32 evra, a 23 januara 2009. pala je na samo 3,64 evra iako je prošlogodišnji bilans uprkos krizi pozitivan. Bruto prihod „Fiata“ u 2008. iznosi 59,3 milijarde evra što je za 1,5 odsto više nego godinu dana ranije. Međutim neto prihod je 1,72 milijarde, i manji je za 16,2 odsto. Sve zajedno, kompanija je poslovala dobro, nije pala u gubitke, a dešavalo se da je u drugačijim berzanskim psihološkim okolnostima, uprkos gubicima imala veću vrednost akcija. Markione, do sada verifikovan kao racionalni optimista, veruje da već sledeće godine „Fiat“ može da se vrati na scenu, ako…
Većina evropskih zemalja je već uveliko odvojila sredstva kojima će pomagati svoju autoindustriju tokom krize, samo Italija još kalkuliše. Francuska za direktnu pomoć autoindustriji izdvaja najviše 7,58 milijardi, Španija 2 milijarde, Nemačka 1,8 milijardi, Britanija 1,6 milijardi evra. Uz to ide i niz poreskih olakšica za kupce, ukidanje taksi za nova vozila… Italija se još premišlja i za sada se samo pretpostavlja da će najviše dati za “satro za novo”, ali ne više od 5 – 6 stotina evra. Nemačka, na primer, za tu svrhu daje 2.500 evra. To jeste povreda jednakih uslova na tržištu, ali se toleriše zbog katastrofalnih uslova. Ako se italijanska država brani povredom tržišta (reč je o zemlji koja je rekorder sa preko 2.000 plaćenih kazni za nepoštovanje pravila u EU!) i ne nalazi sredstva za spas svoje najveće i najuspešnije industrije, onda to lako može da znači da je ona bliže bankrotstvu.
Valjda je ovoliko podataka dovoljno za opis najnovijeg stanja. Preostaje još da vidimo gde je tu mesto “Zastave”. „Fiat“ poseduje 166 fabrika u kojima se proizvode delovi i vozila širom sveta. “Zastava” je samo jedna od njih i to ona koja još ne funkcioniše u sistemu. Od zemalja u kojima se proizvode „Fiatova“ vozila (Rusija, Meksiko, Brazil, Poljska, Argentina, Turska, Južna Afrika i Maroko) Srbija je najmanje i najsiromašnije tržište. U poslovima niko nikome ništa ne poklanja pa je jasno da je „Fiat“ našao neku računicu u kojoj protivrednost u lokalnom tržištu nije bitna. Međutim, u sadašnjim turbulentnim uslovima pitanje je važi li to još. Od kada je Markione generalni direktor ni jedna fabrika „Fiata“ nije zatvorena. Međutim, paralele radi navedimo da gotovo isti broj vozila „Chrysler“ proizvodi sa 58.000 radnika u 28 fabrika, a Fiat sa 185.000 radnika u pomenutih 166 fabrika. Okrutna konkurencija mora da dovede do žestokih rezova. U misi na latinskom postoji deo koji glasi: Fiat panis – neka bude hleba! U „crni“ ponedeljak 26. januara, kada je došlo do najvećeg otpuštanja radnika u SAD, Evropi i Kini, Serđo Markione je po prvi put počeo da paniči: „Ukoliko ne dobijemo pomoć od države, 60.000 radnika će ostati bez posla“. Zastava pada na pola koplja.
Milutin Mitrović,
broj 52, februar 2009.