Home Некатегоризовано Krajsler: Auto(dafe)

Krajsler: Auto(dafe)

by bifadmin

Američka autokompanija „Krajsler“, treći američki i deveti svetski proizvođač automobila, pokrenuće stečajni postupak pošto nije mogla da postigne dogovor sa kreditorima. Predsednik Obama objavio je da će korporacija biti obnovljena u saradnji sa italijanskim „Fijatom“, pod novim imenom „Nju krajsler“, odnosno „Novi Krajsler“.

„Krajsler“ je u buli jer je prošle godine sa 2,5 spao na 1,9 miliona proizvedenih vozila, uz prateći finasijski gubitak. Nije u pitanju „Zastava“, koja je godinama uspevala da opstane sa samo 14 hiljada proizvedenih vozila. Tržište je korisno i zato što je okrutno, a američka država do svetinje poštuje tu instituciju. Dakle, nema nacionalnog interesa u ime kojega se daju finansijske infuzije mrtvacima. Za „Otisak“, odnosno utisak meseca, ova tema se kvalifikovala zato što nije red da zaostajemo za svetskom štampom, koja o tome piše iz dana u dan, ali i zato što gorepomenuta „Zastava“ više ne postoji i fabrika u Kragujevcu danas čini jedan od „šrafova“ industrije koja se zove: Fabbrica Italiana Automobili Torino – FIAT. Uspe li posao „Fiata“ u Americi, proizvodnja tog konglomerata biće preko pet miliona vozila godišnje, što objašnjava zašto je fabrika u Kragujevcu, čak iako maksimalizuje proizvodnju, samo „šraf“ u sitemu.

Od kada sam u jednom tekstu napisao da se „usedelica Zastava“ dobro udala prihvatajući Fiatovu ponudu“ iznebuha sam postao „stručnjak“ za ta pitanja pa me vuku za rukav raspitujući se šta će dalje biti. Citirao bih, kao odgovor, Feliksa Rohatina, velikog berzanskog gurua, što je na slično pitanje odgovorio: „Kad bih znao precizno, sigurno je da to ne bih rekao ni vama ni bilo kome drugome, nego bih zgrnuo pare za sebe“. Dakle, u današnjem turbulentnom poslovnom svetu niko ozbiljan ne daje decidirane prognoze. Sigurno je samo da je i za Kragujevac, i za Srbiju, još više, jer je ona plaćala opstanak, dobro što je kragijevački vruć krompir svečano predat u ruke italijanskom partneru. Toliko o sporednom.

krajzler autodafeU prošloj godini i započetoj krizi, opštem padu proizvodnje automobila, jedini izuzetak među prvih 15 proizvođača u svetu čini „Honda“, koja je povećala proizvodnju, istina za samo 18.276 vozila i time se sasvim približila ukupnom iznosu od 4 milion godišnje. Postoji tvrdnja da čak ni to nije dovoljno, jer je po računicama stručnih institucija, donja granica za samostalan opstanak 5 miliona vozila i svi koji su ispod te crte moraće da potraže sebi partnera za „brak iz interesa“. „Mladoženja“ Fiat, upravo je objavio rezultate poslovanja u prvom kvartalu ove godine, a gubitak od 411 miliona evra označio kao manji nego što se očekivalo, te na osnovu njega zaključio da će godinu sigurno zavržiti sa pozitivnim bilansom. Evo i zašto: prvi razlog je rast vrednosti „Fiatovih“ akcija na berzi, što lako može da se pretvori u sunovrat, pogotovo ako propadne posao sa „Krajslerom“. Drugo, je mnogo validnija činjenica da je „Fiat“ skratio za nedelju dana prinudni odmor svojih radnika, jer tražnja za njegovim vozilima u Evropi naglo raste. U Nemačkoj je u martu prodato 40 odsto više „Fiatovih“ vozila, u Francuskoj za 8 odsto više. „Fiatov“ model Grande Punto prvi je u Evropi sa povećanjem prodaja za 60 odsto u martu, slede VW Polo sa 30 odsto, Ford Fiesta 15,5 odsto… Odlično idu Panda i „500“ . U ukupnim prodajama vozila u Evropi „Fiat“ je povećao učešće sa 7 na 9,1 odsto i to pre svega zahvaljujući maloj potrošnji goriva i modelima GPL – na plin. Mnoge se očekuje od novog ultraštedljivog motora „MultiAir“, koji je osnova za prodor na američko tržište.

Šta će se desiti ako se „Fiatu“ izjalovi posao sa „Krajslerom“? Tržište automobila danas liči na agenciju za sklapanje brakova, pa Finacial Times tvrdi da će „General Motors“ ponuditi „Opel“ (i „Saab“) po „nultoj ceni“ – samo da ih se otarasi, kako bi preživeo. Prema tome „Fiat“, kako kaže njegov glavni menadžer, Serđo Markione, ima i plan B, samo što GM ne predviđa prodor na američko tržište kao „Krajsler“. Svašta je još moguće sve dok svet ne ugleda nešto zaista novo što će definitivno istisnuti auto kakav mi vozimo danas.

Milutin Mitrović

broj 55, maj 2009.

Pročitajte i ovo...