Neki kažu da se vidi kraj svetske ekonomske krize. Neki kažu da se ne vidi kraj krize. Međutim, neki kažu da za njih nema krize, jer za razliku od pre koje godine, tržište web browser-a definitivno postoji.
Postoji tržište, samo je pitanje da li postoji novac na istom. Komercijalni web browseri su stvar devedesetih godina prošlog veka, a svi „pregledači“ danas su potpuno besplatni. Međutim, sfere uticaja su u pitanju, više nego novac. Do pre samo koji mesec pisali smo o ratu browser-a. Takođe, pisali smo i o cloud computing-u. Izgleda da su neke stvari bliže nego što nam se prvo činilo.
Prethodnih meseci svi proizvođači web browser-a su izneli nove verzije na tržište. Microsoft Internet Explorer 8, Google Chrome V3, Apple Safari V4, Mozilla Firefox V3.5, čeka se još samo Opera. Međutim, ono što je otvorilo nove polemike, a preti i ratom je rat oko HTML standarda. Tačnije HTML pete verzije.
Nova verzija HTML-a će, pored ostalog, u sebi imati elemente jednostavnog ubacivanja audio i video sadržaja u kod, kao što je sada slučaj sa nekom slikom. Dakle samo jedan element, a ne čitav niz linija koda kakav je to sada slučaj. Tu nastaje problem. Prvobitno je bilo preporučeno da se za audio i video koriste besplatani i slobodani kodeci, OggVorbis i Theora. Međutim, na insistiranje Apple-a i Nokia-e ta preporuka je izbačena. Svaka od ovih kompanija ima svoj format koji želi pa poturi široj javnosti, što je pogotovu slučaj sa Apple-om i njegovim QuickTime-om. Mozilla i Opera već imaju podršku za ove formate, a Google ju je najavio za sledeću verziju svog Chrome-a. Ovo praktično znači da će Adobe izgubiti primat sa svojim Flash videom koji je trenutno najrasprostranjeniji, a i Microsoftova kopija Flash-a, SilverLight, koja nije ni pošteno zaživela, pitanje je da li će imati šta da traži na tržištu, bar što se videa tiče.
To nije sve. Nova verzija HTML-a će imati i raznih drugih noviteta, npr. širi izbor manipulacije sa fontovima. Uz postojeće JavaScript biblioteke poput JQuery-a i MooTools-a, koje se veoma lako imprelemtiraju na sajt, a daju odličan rezultat i vizuelni ugođaj, Adobe ima razloga da strepi, doduše ne odmah, jer novu verziju HTML-a još nisu implementirali svi browseri.
Ova tema je veoma zanimljiva i pokazuje koliko je samo tržište napredovalo i da se isto se ne može prepoznati iz godine u godinu. Korišćenje web browser-a najnovije generacije je jednostavno moranje. Ako čitate ovaj tekst, a pri tom koristite Internet Explorer 6, molimo vas da ne radite to sebi. Postoji mnogo humanijih načina da ostanete web duduci.
Da jedna stvar povlači drugu je i vest da je prodat sajt The Pirate Bay. Mnogi su se razočarali, ali nisu obratili pažnju na vest koja je objavljena malo pre toga. Reč je o sajtu The Video Bay istih autora. Sajt je još u izradi i praktično ne radi, ali ideja je da ćete moći uživo, dakle streaming-om da gledate filmove i serije kao što ste do sada mogli da ih skinete sa The Pirate Bay-a. Naravno, reč je o HTML5 tehnologiji i otvorenim kodecima. Autori kažu da će sajt biti gotov „kad bude gotov“ i da nema razloga žurbi.
Za kraj, nešto iz domaće kuhinje. Nema veze ni sa ekonomskom krizom ni sa HTML standardima, već sa automobilima, ali i time da duh definitivno nije u krizi. Dakle, ako na svom automobilu nađete nalepnicu sa adresom „bahatoparkiram.com“ to znači da ste pomogli: „sporiji protok i zaustavljanje saobraćaja, ugrožavanje bezbednosti vozača i pešaka, višu individualnu i javnu potrošnju goriva, višu emisiju gasova štetnih za životnu sredinu, lošije psihičko stanje učesnika u saobraćaju, viši nivo buke u ekosferi, narušavanje izgleda saobraćajnica i okoline, a osim toga ilustrujete dubok i višeslojan nedostatak kulture i tolerancije.“ Ovo su sve navodi sa sajta sa napomenom tvoraca da možete da ih ili tužite zbog uništavanja imovine ili podržite. Iza sajta stoji NVO Krio.
Uroš Nedeljković
broj 57/58 jul/avgust 2009.