Home TekstoviAnalizeBiznis Academica: Za nezavisne privredne komore kreativnog sektora

Academica: Za nezavisne privredne komore kreativnog sektora

by bifadmin

Pošto će početkom 2013. stupiti na snagu Zakon o privrednim komorama Centar za istraživanje kreativne ekonomije Academica se založioza formiranje komore kreativnog sektora koja bi obuhvatila svih 13 idustrija.

Kako oni pišu, u kreativnom sektoru postoji 13 glavnih industrija (advertajzing/reklamna industrija; izdavaštvo; tv i radio produkcija; filmska i video produkcija; dizajn i grafička industrija; muzička industrija/diskografija; modna industrija; arhitektura i likovne umetnosti; digitalni mediji i kompjuterske delatnosti; proizvodnja softvera i igrica; umetnički zanati i kulturni turizam; industrija antikviteta i juvelirstvo) i gotovo da svaka od njih može imati svoju komoru.

kreativne industrije

U komorama, Zakon takođe predviđa, ne moraju biti samo preduzeća, već i „drugi oblici organizovanja, koji obavljaju privrednu delatnost“, dakle, članice mogu biti i udruženja, neprofitne organizacije… Nije jasno (mada se može naslutiti, jer se komorski rad povezuje, pre svega sa pravnim licima) zašto i preduzetnici ne bi mogli formirati svoje komore unutar granske podele kreativnog sektora ili biti deo ovakvih komora (za preduzetnike je sadašnjim zakonom predviđeno osnivanje opštih udruženja preduzetnika, koja će delovati u okviru regionalnih komora i o kojima će odlučivati ta privredna komora, što je ekonomski i pravni nonsens), tim pre što već postoje advokatske, lekarske i druge komore određenih zvanja i zanimanja, tj. privrednih delatnosti. Time dolazimo i do druge nekonzistentnosti Zakona – osim teritorijalnog principa, uvodi se i princip organizacionog modela. Umesto da se afirmiše glavni princip – privredna delatnost i srodnost po tom osnovu. Tada bi Srbija imala osnovane privredne komore npr grafičke industrije i dizajna, IT sektora i softvera, tv i radio produkcije, modne industrije (od dizajna do proizvodnje odeće i obuće), što bi očekivano moglo dovesti do idealnog modela organizacije kreativnih industrija u kreativne klastere. To je barem ono što i teorija ekonomskog koncepta kreativnih industrija zagovara. U jednom kreativnom klasteru mogu se naći i istraživačke organizacije, univerziteti i instituti i trgovinske organizacije i čitava kooperativa koja je interesno vezana za određenu kreativnu industriju.

Postojeće privredne komore posebno treba razvlastiti od nadležnosti izdavanja potvrda, a u okviru međunarodnih propisa koje je ratifikovala država. Takav je slučaj i sa tzv. ATA carinskim potvrdama za privremeni izvoz ili ATA karnetom, koji kod nas izdaje Privredna komora Srbije (čija misija tek postaje upitna novim zakonom). S obzirom da kreativne industrije, naročito muzička, najviše koristi ovaj institut iz carinskih konvencija, neophodno je da ATA karnet ubuduće izdaju privredne komore kreativnog sektora, za čije se osnivanje zalažemo.

Preneto sa sajta Academice

Pročitajte i ovo...