„Fado. Alfama. Kvartet. Live.” S takvom sms porukom i detaljima nastupa, Bitef Art Café „cimne” pretplatnike, jednom do dva puta nedeljno, zavisno od repertoara. Oko dve petine primalaca poruke pojavi se isto veče na njihovim vratima. Na sms marketing ovaj noćni klub mesečno potroši oko 300 evra i smatra to dobro uloženim novcem. I nije jedini.
Takav model oglašavanja biraju vežbaonice, igraonice, klubovi, kafei i prodavnice – mali korisnici koji nemaju mnogo novca za elaborirane marketinške kampanje. Potencijalnih primalaca ima mnogo iz najmanje dva razloga: kako je to nedavno primetio prvi čovek Telenora Ćel-Morten Jonsen, Srbi u krizi na svemu štede osim na mobilnim telefonima. I drugo, oko 70 odsto stanovništva koristi mobilne telefone, a zemlja ima više aktivnih SIM kartica nego stanovnika. Zato i ne čudi ekspanzija SMS marketinga.
Mobi thinking, sajt specijalizovan za tehnike prodaje putem mobilnih telefona, objavio je da je prošle godine u svetu poslato osam biliona poruka-reklama, a predviđa se da će za četiri godine broj poruka-obaveštenja koje nam šalju banke, prodavnice i slično prevazići broj poruka koje razmenjuju pojedinci među sobom. Iako je prošle godine „samo“ 3.3 milijarde dolara potrošeno na SMS marketing, rast je toliki da će se već 2015. trošiti 20.6 milijardi dolara širom sveta na obaveštavanje klijenata o novim uslugama i proizvodima. Najviše se troši u Aziji, odnosno u Japanu. Što se tiče Srbije, naša Republička agencija za elektronske komunikacije (RATEL) ne barata ovakvim procenama a specijalizovane firme koje se ovim bave, ne obelodanjuju podatke.
„Ima preduzeća koja generišu sopstvene platforme i zaključuju ugovore sa operatorima mobilne telefonije, a ima ih i koja koriste usluge za to specijalizovanih firmi (operatora usluga sa dodatom vrednošću)”, kažu u RATEL-u.
Adria Host, jedna je od niza firmi koja se bavi pružanjem mobilnih marketinških usluga. Aplikaciju je razvila sama a poruke uzima od domaćih mobilnih provajdera. „Između nas i korisnika usluga nema ugovorne obaveze već je dovoljno kupiti kredite i koristiti servis”, kaže direktor firme Miloš Stanić. Njihov servis ima kapacitet od 36.000 poruka na sat uz mogućnost slanja na sve tri mreže u Srbiji. Slanje poruka se može zakazivati i unapred, uz precizno određivanje dana i sata kada će poruke biti poslate. Cene zavise od broja poruka koje se šalju: za 1.000 do 5.000 poruka cena po sms-u je 1,80 dinara, a za 50.000 do 100.000, 1,20 dinara. Iako ovo deluje kao veliki izdatak Stanić kaže da, ako korisnik ima listu od 5.000 brojeva telefona, usluga slanja sms poruke svima odjednom košta 9.000 din + pdv. Ako na takvu kampanju odgovori pozitivno samo 3-5% ljudi (150 – 250), ulaganje se već isplati”.
Sportski park Arena koji organizuje pejntbol, fri klajmbing i ostale sportske aktivnosti redovnim mušterijama šalje poruke najčešće jednom mesečno, a ostalima tromesečno. Uglavnom o uslugama, ali i da bi klijenteli čestitala rođendane i praznike. Koristi usluge Stariona, još jedne firme koja se bavi SMS marketingom.
Iskustvo je zaposlene u ovom parku naučilo da se najviše isplati kontaktiranje redovnih članova. Odziv među nepoznatim kupcima usluga je veoma slab. U Adria Host-u potvrđuju ovu tezu: statistike kažu da se novac investiran u unakrsnu ili dodatnu prodaju (upsell) već postojećim klijentima 20-30 puta brže vraća, nego kada se taj novac uloži u reklamu sa idejom da se pridobiju novi klijenti. Arena već godinama koristi isti paket, jer je cena sms-a jedan dinar. Mesečno pošalju 10.000 poruka, i smatraju da im se ovaj vid reklamiranja isplati.
Reč je pre o osećanju nego o računu. Kod nas nismo pronašli procene o povratnim reakcijama na sms marketing, ali je u inostranstvu Lightspeed Research istraživao ovu oblast i došao do podataka da u Francuskoj, Velikoj Britaniji i Nemačkoj 45 odsto ljudi obrati pažnju na poruke koje im stignu od firmi, a da njih 29 odsto i reaguje, odnosno kupi određeni proizvod, najčešće kada firma sms marketingom reklamira popuste. I u Adria Hostu često preporučuju svojim klijentima da na oglasne table i pomoću flajera kače obaveštenja o sms bulk servisu pomoću koga zainteresovani mogu da dobiju informacije o akcijama i popustima.
Najveće ulaganje i veština potrebni su kod pravljenja baze klijenata. Bitef Art Café i Arena, kontakte uglavnom pribavljaju od ljudi koji dolaze u njihove objekte. „Ono što najviše vredi i što iziskuje veće troškove jeste prikupljanje i održavanje baze telefona određene ciljne grupe“, kaže Željka Andrić iz Cicibana, prodavnice dečje obuće. Oni svoju bazu telefonskih kontakata šire preko kluba kupaca.
Sledeća finesa: kako odrediti koliko su kupci spremni da budu uznemiravani na ovakav način? Andrić kaže da ova firma svojim kupcima šalje poruke nekoliko puta godišnje da bi im saopštila informacije koje su u obostranom interesu – o novim kolekcijama, sniženjima ali i pozivima na događaje koje organizuju za članove. „Osim podsećanja na brend i naše proizvode, SMS marketing osetno povećava promet ukoliko su u pitanju akcije sa popustima ili neki događaji na mestu prodaje“, kaže ona i dodaje da je odnos cene poruka i efikasnosti više nego pozitivan. Ciciban svoje poruke šalje preko Massvision-a.
Prosečno vreme isporuke poruke je šest sekundi, a vreme koje je potrebno da bi ciljana populacija videla sms je od četiri do 15 minuta. Neki targetirani primaoci poruka nisu nimalo srećni što im telefon zvoni prečesto. Neki ih jednostavno obrišu sms, a neke firme kao „Affinity“ i „Adria Host“ nude i opciju da primalac bude obrisan sa njihove liste. Građani se na formumima ponekad žale da im poruke šalju firme kojima nisu ostavljali kontakte, i pitaju se kako neko može da dođe do njihovih brojeva telefona. Ovo nikako nije dobra reklama, a osim toga je protivzakonito.
Marija Dukić
broj 85, mart 2012.