Majkrosoft je do samo pre dve godine bio neprikosnoven – najvrednija IT kompanija na svetu, a sada gleda u leđa kompanijama Epl i Gugl. Nokija je celu deceniju za nama suvereno vladala tržištem mobilnih telefona, a danas su je praktično svi otpisali u korist Epla i Samsunga. Šta su ove dve, donedavno vodeće tehnološke kompanije propustile da uoče? Naznake da se iza brda valja nova tehnološka revolucija.
Besposleni ekonomisti su izračunali da Epl trenutno vredi više nego sve javno izlistane akcionarske kompanije u Italiji, Portugalu, Turskoj, Čileu, Peruu, Austriji, Egiptu, Češkoj, Filipinima, Finskoj i Norveškoj. Eplova tržišna kapitalizacija predstavlja 2,3% globalne tržišne kapitalizacije svih javno izlistanih deoničarskih kompanija. Kvartalni prihodi su mu veći od prihoda Majkrosofta, Gugla, RIM-a i Netfliksa zajedno, a sa prihodom od 117 milijardi dolara u drugom kvartalu ove godine mogao je da kupi Fejsbuk, Tviter, portal Pinterest – i da mu ostane više desetina milijardi dolara. U istom kvartalu je samo od prodaje „ajfona“ uspeo da zaradi 16,2 milijardi dolara, što je 4 milijarde više nego Guglovi ukupni prihodi u istom razdoblju. U trećem kvartalu, Eplova gomila keša povećala se za neverovatnih 7,045 milijardi dolara, što je više od trenutne vrednosti Nokijine tržišne kapitalizacije koja iznosi 6,8 milijardi dolara. Tada je vrednost proizvođača „ajfona“ i „ajpeda“ procenjena na 661 milijardu dolara, dok je, na primer, vrednost Majkrosofta oko 260 milijardi dolara.
Ako ste mislili da je kraj – nije. Prodaja Eplovog MAC-a nadmašuje prodaju Majkrosoftovog PC-a već 25 uzastopnih kvartala. Prodavnice ove kompanije u proseku prihoduju 11,1 miliona dolara nedeljno, a programerima koji se bave razvojem mobilnih aplikacija za njihove uređaje Epl je platio 5,5 milijardi dolara za dobro odrađen posao. I samo još malo strpljenja. Prema godišnjem istraživanju agencije Milvord Braun o vodećim robnim markama, Epl je povećao vrednost svoga brenda u prošloj godini za 19% i ubedljivo se našao na poziciji najvrednije robne marke u svetu. Odmah iza njega je IBM, na trećem mestu je Gugl, a Majkrosoft je na petom.
Rat do poslednje pare
Da li je ova smena samo trenutni rezultat u bespoštednoj konkurenciji tehnoloških firmi? Ili je nagoveštaj dugoročnijeg tehnološkog preokreta koji „jede svoju decu“? Sudeći prema analitičarima, budućnost je već pripala onima koji su juče shvatili dve ključne stvari: da će mobilni internet potući računare, i da kinesko tržište pametnih telefona već sada čini četvrtinu ukupne svetske prodaje – u odnosu na 17,5%, koliko otpada na SAD. Koliko je Epl bio „vidovit“ potvrđuje i podatak da su mu kvartalni prihodi na kineskom tržištu dostigli 5,7 milijardi dolara, što je rast od čak 48% u odnosu na prošlu godinu. Ipak, među Kinezima je i dalje vodeći Android, a na svaki „ajfon“ u svetu se proda više od tri pametna telefona zasnovana na Androidu. Time postaje jasnije zašto je još Stiv Džobs pokrenuo pravi rat protiv Samsunga i Gugla, tvrdeći da je Android ukraden proizvod i da će potrošiti i zadnji novčić da to dokaže.
foto: Venturebeat.com
Uprkos činjenici da je Samsung izgubio spor sa Eplom oko patentnih prava uz kaznu koja premašuje milijardu dolara, ova tehnološka kompanija i dalje ostaje neprikosnovena po prihodima. U trećem kvartalu ove godine je zabeležila rekordnu operativnu dobit u visini od 7,3 milijarde dolara, zahvaljujući prodaji popularnog pametnog telefona Galaksi, a što je 95% više u odnosu na godinu ranije. U istom tromesečju, Samsung je uvećao prihode za 26%, a planira da uloži oko četiri milijarde dolara u svoju novu američku fabriku radi povećanja proizvodnje sistemskih čipova koji se koriste u pametnim telefonima, tablet računarima i drugim elektronskim uređajima. Investicija je namenjena fabrici u Teksasu, jedinoj izvan Koreje, i predstavlja najveću pojedinačnu stranu investiciju u Teksasu u njegovoj istoriji.
Ali Epl se ne predaje. Nakon uzleta novog modela „ajfon 5”, u setu novih proizvoda je i „ajped mini tablet“. Nove 3D mape koje je trebalo da se pokažu nadmoćnijim od „Guglovih“ za sada se nisu pokazale kao najsrećnije rešenje jer su korisnici prijavili brojne greške, pa i smeštanje čitavih gradova na pogrešna mesta. Istovremeno, i Gugl najavljuje neke nove iOS na internetu; i, mada njegov rast na prvi pogled ne deluje kao senzacionalan, treba se prisetiti da su korisnici širom sveta pre samo par godina za gledanje filmova, slušanje muzike ili instaliranje kompjuterskih programa koristili DVD-ove i CD-ove. Danas, upravo zbog Gugla i sličnih internet kompanija, pomenuti računarski mediji su praktično na izdisaju, sa izuzetkom USB hard-diskova, a moglo bi se reći i da je klasična instalacija softvera postala retkost. Danas je sve u “oblaku”: gledamo mape (Google Maps), čitamo elektronsku poštu (Gmail), uređujemo dokumente (Google Docs)… Gugl je, nedavno, po prvi put u istoriji poslovanja premašio Majkrosoftovu tržišnu vrednost za oko 700 miliona dolara.
Prohujalo s vihorom
Iako je Majkrosoft nakon toga uspeo da izgura Gugl i vrati se na drugu poziciju najmoćnijih tehnoloških kompanija, ova godina će ostati upamćena po tome što je u drugom kvartalu zabeležio gubitak od 492 miliona dolara – po prvi put otkako je Majkrosoft 1986. postao akcionarsko društvo. Doduše, kompanija je već ranije najavila otpis 6,2 milijarde dolara vredne online jedinice, odnosno firme za internet oglašavanje koju je Majkrosoft pre pet godina kupio za 6,3 milijarde dolara, kako bi sustigao konkurenta Gugla i povećao prihode od reklama na internetu. Otpis je de facto izbrisao vrednost te akvizicije, inače najveće u istoriji Majkrosofta.
Izuzimajući taj otpis, zarada Majkrosofta po akciji u drugom tromesečju je iznosila 67 centi, dok su prihodi kompanije skočili 4%, na 18 milijardi dolara, uprkos usporavanju rasta prodaje personalnih računara u svetu. U trećem tromesečju Majkrosoft je ponovo obavestio da mu se neto dobit smanjila 22% zbog prebacivanja dela prihoda u naredno razdoblje s obzirom na predstojeće predstavljanje nove verzije operativnog sistema „vindouz“ koji za sada beleži dosta dobar prijem.
Ipak, analitičari procenjuju da stvar nije samo do knjigovodstva. Naprotiv, ističe se da je Majkrosoft pre samo dve godine bila najvrednija IT kompanija na svetu koja danas gleda u leđa Eplu i Guglu i da će se taj trend teško preokrenuti. Za takav ishod bi, prema proceni stručnjaka, Majkrosoftu trebalo nešto mnogo jače od sopstvene verzije pametnog telefona i Windows OS projekata na koje su toliko fokusirani. Sada Majkrosoft može samo da žali za “spaljenim” novcem i propuštenim prilikama. Milijarde dolara su potrošene na razvijanje propalih internet servisa, sve dok kompanija konačno nije shvatila da su iOS i Android zavladali tržištem, i tek se onda, naknadno, uključivši u razvoj kvalitetne smartfon platforme.
U celoj ovoj priči Nokiju su gotovo otpisali, naročito nakon neuspelog pokušaja da se u igru vrati najnovijim modelom pametnog telefona „limija“. Iako cenovno veoma konkurentan, telefon se loše prodaje. A ne tako davno, Nokija je dominirala svetskim tržištem mobilnih telefona i to više od jedne decenije. Uljuljkana, ignorisla je sve naznake šta se valja iza brda: pametni telefon, koji ju je oduvao sa tržišta, u korist Epla i Samsunga.
Vladimir Adonov
BIZNIS TOP 2011/12