Izložba Parisko iskustvo Save Šumanovića realizovana u saradnji Muzeja savremene umetnosti u Beogradu i Spomen-zbirke Pavla Beljanskog, biće otvorena u petak 13. septembra 2013. godine u 19.30 časova, u Spomen-zbirci Pavla Beljanskog u Novom Sadu.
Postavka će predstaviti 11 dela Save Šumanovića iz zbirke Muzeja savremene umetnosti u Beogradu i šest dela iz Spomen-zbirke Pavla Beljanskog, nastalih tokom perioda tri njegova boravka u Parizu, kada je važio za najdarovitijeg među jugoslovenskim umetnicima prisutnim na sceni francuske prestonice. Izabrana dela (15 slika i 2 crteža) predstaviće teme i motive kojima se Šumanović bavio kao predstavnik pariske škole: gradske predele, pejzaže, mrtve prirode i aktove. Centralni eksponati izložbe biće monumentalne slike Doručak na travi (1927) i Veliki akt (1929). Postavka će biti dopunjena retko izlaganim pismima koje je slikar slao iz francuske prestonice, kao i geografskim prikazom Monparnasa i najvažnijih mesta u Parizu na kojima je živeo i radio.
Umetnost Save Šumanovića (Vinkovci, 22. januar 1896 – Sremska Mitrovica, 30. avgust 1942), obeležile su godine školovanja i življenja u Zemunu, Zagrebu, Parizu i Šidu, u kojima se formirao njegov prepoznatljiv slikarski senzibilitet. Nakon boravka u ateljeu kod Andre Lota početkom dvadestih, mada naklonjen slikarstvu Pola Sezana i Vinsenta Van Goga, Šumanović gradi sopstveni izraz u pravcu sinteze kubističkih i konstruktivističkih načela, naglašenih ekspresivno raskošnim i gustim nanosima boje. Dominantne teme su pejzaži kao i ženski aktovi, smešteni u prirodu ili enterijer. Ciklus Šidjanke otkriva suštinu Šumanovićevog slikarskog izraza, priznatog u okviru antologije kolorističkog slikarstva nacionalne istorije umetnosti.
Izložba Parisko iskustvo Save Šumanovića je rezultat zajedničkog rada autorki, istoričarki umetnosti dr Jasne Jovanov i Gordane Krstić Faj. Kustos izložbe je Marta Đarmati. Tokom trajanja izložbe (13. septembar –6. oktobar), organizovan je raznovrstan prateći program u vidu projekcije dokumentarnog filma Putevi, Aleksandra Petrovića iz 1958. godine (19. septembar) i tumačenja postavke (3. oktobar).