Bosanski inat

by bifadmin

Ja obožavam Apple proizvode – volim kada firma posveti izuzetnu pažnju svojim proizvodima, kada je kvalitet očigledan i u najsitnijim detaljima. Svaki put kada kupim novi iPhone ili iPad, pre nego što otvorim kutiju ja se setim da Apple zapošljava radnika čiji je posao testiranje otvaranja kutija pakovanja. To razrađivanje sitnih detalja ide dotle da se i sam čin otvaranja kutije testira i poboljšava do savršenstva. Drugim rečima – Apple je firma koja se izuzetno dobro brine za svoje klijente.

Ali Apple ima i drugo lice, koje nije nimalo prijatno. Princip poslovanja je traženje partnerstava – vođenje posla po principu ravnopravnosti. Nažalost, Steve Jobs je u DNK Apple-a nepovratno ugradio njegovu specifičnu dozu manijakalnosti i despotizma sa kojom se na isporučioce njihovih proizvoda gleda kao na mazohiste koje treba izrabljivati i zloupotrebljavati. Ali tu se priča ne završava. Zašto loše tretirati samo svoje isporučioce – kad mozes biti bezobrazna, bahata i prepotentna firma prema svim biznis partnerima?

dartvejder

Zato se isplati naučiti sljedeću biznis lekciju: Budi Apple klijent ali nipošto njihov biznis partner. To je lekcija koju sam ja naučio pre nekih 8 godina kada sam jednog sunčanog jesenjeg popodneva, na 15-om spratu blistajuće poslovne zgrade pio čaj i ćaskao sa Anom (direktoricom marketinga u jednoj od najvećih holandskih banaka) i kada mi je pala na pamet ideja da koristimo iTunes kodove kao promocioni materijal za njihove studentske klijente. Moja ideja je bila jednostavna: svaki put kada student koji je klijent te banke podigne 50 eura sa bankomata – na računu mu se odštampa kod kojim može besplatno downloadovati jednu pjesmu sa iTunes-a! Komplikovano je bilo to što niko od odgovornih direktora u toj banci nikada u životu nije koristio iPod a pogotovo nikada nije čuo za iTunes. Elem u sljedećih 2 mjeseca ja sam kupio 10 iPod-ova, instalirao iTunes na 10 laptopova raznih direktora te banke i dao svakome od njih po 20 kodova za pjesme na iTunes-u i onda proveo mnogo sati objašnjavajući kako sistem radi i zašto njihovi mladi klijenti baš ovo vole da rade. Svima se sistem jako dopao i onda je došlo vreme da se nazove Apple i dogovori sastanak.

Bahatost Apple-a je bila evidentna od samog početka. Iako sam ja smislio promo-akciju, doveo klijenta, uložio pare da objasnim banci da je ovo dobra ideja – prisutni Apple menadžer je mene ignorisao sve vreme tokom prvog sastanka. Drugi sastanak je zakazan ali je Apple insistirao da ja ne budem pozvan. Ana je očigledno gledala dovoljno vestern filmova da zna da nikada ne ide sama protiv grupe kauboja i ja sam se na njeno insistiranje našao na tom drugom sastanku. Već sam počeo da bivam iziritiran i tražio sam odgovor na pitanje koliko je komplikovano kupiti listu od 50 hiljada kodova? Kod Microsoft-a se ovakav posao završava za 30 minuta – i ostatak vremena mozemo igrati HALO 2 na jednom od izloženih Xbox-ova prekoputa recepcije.

Malo po malo postalo mi je jasno da u ovom cijelom poslu neće biti mjesta za mene i da Apple dive neće biti zadovoljne dok me ne izbace iz igre.

E sad ja sam razuman čovjek koji voli holandski način rada – inteligentan pristup i međusobno poštovanje. Ali ja sam takođe i Bosanac koji ima inat u krvi.

I kad Apple neće da ja profitiram od ovog posla – onda ću se pobrinuti da ista sudbina snađe i njih! Tako sam odlučio da ovoga puta napravim svoj sastanak sa marketing direktorima banke i da ne pozovem Apple.

Postoji mnogo taktika da se sahrani neki business-deal. Ali FUD princip je moj favorit. Fear (Strah), Uncertainty (Nesigurnost), Doubt (Dvoumljenje). Sat i 10 minuta kasnije su se sa lica svih prisutnih direktora marketinga banke sve tri gorepomenute emocije mogle jasno pročitati. Naravno, meni nije bilo dovoljno da se pobrinem da ovaj projekat se nikada ne desi. Ne, moj cilj je bio da ova banka nikada više ne napravi bilo kakav drugi posao sa kaubojima iz Kupertina, i to mi je pošlo za rukom. Dakle, kada se iskombinuju bosanski inat sa holandskom efikansnošću rezultati nikada ne izostaju!

Mission accomplished!

Sve u svemu – ovo je bio veoma poučan događaj: Apple je mene naučio o svojoj ogromnoj aroganciji i bahatosti, a ja sam Apple naučio da bosanski inat može biti još veći.

 

 

Saša Svitlica, vlasnik i direktor holandske konsultantske firme GreenMonkerys

Pročitajte i ovo...