Više cene za pizzu? Optužite sir! Postoji razlog što lanac picerija Pizza Hut (YUM) dodatno naplaćuje svoje filovanje kore za pizzu. Sir je obično najskuplji sastojak u svakoj piceriji – što je, u slučaju lanca Papa John’s (PZZA), 35- 40% troškova izrade pizze – a postaće još i skuplja.
Po podacima sa Bloomberga, cena mocarele porasla je oko 16% od početka decembra, dok je cena čedara skočila za oko 25%,.
Loše vreme u Evropi i Novom Zelandu i visoki troškovi hrane pogađali su globalnu proizvodnju mleka tokom 2013, naročito u prvoj polovini godine, kaže se na sajtu za informacije iz poljoprivrede, Capitalpress.com (pdf). Kao rezultat toga, američke mlekare izvozile su više svog sira u inostranstvo: prema podacima američkog ministarstva poljoprivrede (pdf), u prvih 10 meseci prošle godine izvoz sira bio je do 17% viši u odnosu na pretprošlu 2012, ostavljajući ga u manjim količinama na raspolaganju Amerikancima koji ga vole. Veliki deo izvezenog sira otišao je u Južnu Koreju, Meksiko i Kinu. Očekuje se da će se američka potrošnja ove godine povećati za oko dva odsto, a do kraja 2014, po procenama, projektovana količina proizvedenog sira doživeće svoj minimum, koji se ne pamti deceniju unatrag.
Pizza Hut: procena uspešnosti prodaje pizza – kriški
Ovo ne bi trebalo da mnogo utiče na lance picerija. Cene ostalih sastojaka, mesa i brašna, su pale – iako ni ovi faktori ne doprinose njenom pojeftinjenju – krivci su takođe i dugačka, oštra zima, kao i strah od širenja svinjskog virusa. Finansijski direktor lanca picerija Domino’s (DPZ), Majkl Loton, rekao je na jednom skorašnjem skupu investitora kako je „U poslednjih nekoliko dana dobio mnogo pitanja o velikom skoku cena sira, a sir je (naš) najzastupljeniji artikal. Čak i kada u obzir uzmemo da, pri pogledu na celu potrošačku korpu – a u odnosu na naše ovogodišnje projekcije i očekivanja vezanih za skok cene sira (u odnosu na naš profit) – naš pad biće u rasponu od nule do dva odsto.“
I dok troškovi robe ne utiču direktno na maloprodajnu cenu pizze, oni se mogu preliti. Franšize, na primer – a to važi za one picerije koje kupuju sastojke iz ulančanih kompanija – mogle bi da nude manje popuste ili promocije, u slučaju da sastojci koštaju više.
Vanesa Vong, Bloomberg