Home Promo Najveći šoping centar u Srbiji otvara vrata novitetima

Najveći šoping centar u Srbiji otvara vrata novitetima

by bifadmin

Iako tržni centri predstavljaju tržišne institucije novijeg datuma, neosporno je da je još od davnina postoji ideja i potreba da se na jednom uređenom prostoru stvore svi potrebni uslovi za protok i razmenu robe. Tako su još u Antici trgovi bili mesto okupljanja građana, ali i ponuđača i kupaca, dok su u Italiji srednjevekovne piazza-e imale gotovo identičnu ulogu. Razmatrajući istorijat kupovine na jednom određenom, vidljivim ili nevidljivim linijama ograđenom prostoru, razvoj modernih šoping centara predstavlja logičan sled okolnosti.

Premda su građani pod utiskom da svako malo „nikne“ novi tržni centar u Srbiji, rezultati brojnih istraživanja pokazuju da je srpsko tržište daleko od zasićenog kada je izgradnja šoping molova u pitanju. Prema statističkim podacima iz 2017. godine na hiljadu stanovnika, Beograd ima 186 kvadratnih metara trgovinskog prostora, dok Zagreb ima tri puta više – 580 kvadrata, a Varšava čak 850 metara kvadratnih. Naravno, ovakvom odnosu „snaga“ doprinose i drugi faktori, a svakako najvažniji od njih jeste razlika u kupovnoj moći. Naime, prosečna plata u Srbiji, u trenutku objave navedenih statističkih podataka, iznosila je 388 evra, za razliku od Hrvatske, u kojoj je bila skoro dva puta veća, dok je u Posljkoj iznosila 930 evra.

S tim u vezi, uskoro nam se bliži otvaranje najvećeg šoping centra u Srbiji – Promenada Novi Sad. Iako je do sada vladao trend da se veliki šoping centri grade isključivo u prestonici, dok su u ostalim gradovima otvarani manji tržni centri i retail parkovi, Promenada po mnogo čemu predstavlja izuzetak.

Ukupna površina ovog tržnog centra iznosiće 150.000 kvadratnih metara, čime će površina svih tržnih centara u Srbiji biti uvećana za 25 odsto. U okviru navedenog prostora čak 48.000 kvadratnih metara predstavljaće prostor za izdavanje. Pored toga, o veličini ove investicije govore i podaci da je u prvu fazu projekta uloženo 128 miliona evra, dok će, prema trenutno raspoloživim podacima, u drugu fazu projekta biti uloženo još 6 miliona evra. Iako ove brojke građanima naše zemlje možda deluju nerealno ili im pak ništa ne znače, one zaista govore mnogo o značaju ovog, po svim naznakama, grandioznog projekta.

Na početku projekta predstavnici kompanije NEPI Rockcastle, vodećeg investitora u komercijalne projekte kada je u pitanju region Centralne i Istočne Evrope, naznačili su važnost povezivanja ovog projekta sa lokalnom zajednicom. Iako se ovakve izjave često uzimaju zdravo za gotovo i u mnogim slučajevima su samo prazna obećanja, o profesionalnom i društvenom odgovornom poslovanju ove kompanije najbolje govori podatak da su na izgradnji šoping centra Promenada učestvovali domaći izvođači radova iz 51 različite domaće kompanije. Štaviše, otvaranje šoping centra Promenada doneće sa sobom 1.500 novih radnih mesta čime će se, prema podacima o nezaposlenosti u Novom Sadu sa početka 2018. godine, broj nezaposlenih smanjiti za gotovo 10%.

Kada je rad ove kompanije u pitanju, moramo se osvrnuti na njihovo višegodišnje poslovanje u Kragujevcu, gde je NEPI Rockcastle višegodišnji vlasnik šoping centra Kragujevac Plaza. Zahvaljujući konstantnom ulaganju, kako bi se ispunila očivanja posetilaca, Kragujevac Plaza je postala moderno šoping utočište čime su grad i okolina doživeli svojevrstan ekonomski i socijalni procvat.

 

 

Svi ovi podaci govore o jednom velikom i veoma važnom projektu za Vojvodinu, ali i državu Srbiju. Prema navodima stručnjaka, otvaranjem najvećeg tržnog centra Novi Sad postaće nezaobilazna šoping destinacija kako za Vojvođane, tako i za ostatak građana naše zemlje, ali i za turiste. Povoljna strateška lokacija ovog tržnog centra, pruža i dodatne benefite za lokalnu ekonomiju, s obzirom na to da odlazak u šoping više ne mora biti planski i namenski.

O značaju ovog projekta za lokalnu zajednicu nabrojano puta je govorio, u intervjuima i izjavama, i gradonačelnik Novog Sada, Miloš Vučević. Prema njegovim navodima, od velike je važnosti to što je upravo Novi Sad odabran za ovako veliku grinfild investiciju. Sa ciljem da Novosađanima pruži što prijatnije mesto za druženje, relaksaciju i kupovinu, grad aktivno radi na tome da kompanija NEPI Rockcastle ima najbolje moguće uslove za poslovanje, kako bi se izgradnja Promenade završila u predviđenim rokovima. Prema rečima gradonačelnika, prostor oko šoping centra dobiće potpuno novu dimenziju i biće jedan od najlepših delova grada, o čemu svedoči i činjenica da grad trenutno radi na uređenju zemljišta u neposrednoj okolini u vidu ulepšavanja pejzaža, sađenja zelenila, kreiranja pešačkih staza i potrebne javne rasvete.

O važnosti investicija i otvaranja novih centara u našoj zemlji govori podatak da je tržište Republike Srbije umereno koncentrisano. Dolaskom novih investitora, raste konkurencija i odgovara se na potrebe savremenog potrošača. Prema podacima do kojih je došla novinarka Tatjana Veselinović, u trgovinskim lancima u Srbiji, netrgovinski deo zarade, od iznajmljivanja prostora i marketinga, čini čak 30 odsto od ukupnih prihoda, i veći je nego u Evropi, gde je ispod 20 odsto. To prihode od same trgovine u Srbiji čini manjim. Rastom konkurencije, mogući je pozitivan uticaj i na veću zaradu trgovaca, samim tih i zaposlenih u tom sektoru. Odlučujući uticaj, nesumnjivo ima i kupovna moć potrošača.

Nedvojbeno, tržni centri danas su postali destinacije za izlazak. Ovo će naročito biti vidljivo u slučaju Promenade koja se nalazi gotovo u samom centru grada i ne zahteva poseban napor da bi se stiglo do nje. Uzmimo kao primer različite generacije, prvenstveno mlade kojima je lokacija možda i najvažnija. Tržni centri postali su njihova okupljališta, kako zbog modernih bioskopa, kuglani i ostalih zabavnih sadržaja, tako i zbog razgledanja garderobe i gedžeta. Oni se osećaju sigurno i orijentisano u dobro poznatom prostoru. Studentima, mladim profesionalcima, roditeljima i zaposlenima šoping centar predstavlja oazu za sve potrepštine smeštene na jednom mestu – bez nepotrebnog lutanja i traženja na raznoraznim lokacijama. Za one najstarije predstavlja mesto za šetnju, razonodu sa porodicom i narodski rečeno izlazak među ljude.

Istorijski posmatrajući, tržni centri predstavljaju socijalni, potrošački i kulturološki napredak. Novi šoping centar koji će biti otvoren u Novom Sadu sredinom novembra, predstavljaće istinski novitet na našim prostorima svojom veličinom, sveobuhvatnošću sadržaja i povezivanja sa lokalnom zajednicom. Njegovi benefiti su već vidljivi, a godine koje dolaze umnogome će pokazati značaj ove investicije.

Pročitajte i ovo...