Danas su u ambasadi Austrije u Beogradu kompanija Transfera, jedna od najvećih logističkih kompanija u regionu, i kompanija Rail Cargo Group, odeljenje železničkog tereta Austrijskih državnih železnica (ÖBB grupe), potpisale ugovor o osnivanju zajedničke kompanije u Beogradu. Ova poslovna saradnja predstavlja ključni korak ka inovativnim logističkim rešenjima na području Zapadnog Balkana.
Zajednička novoosnovana kompanija sa sedištem u Beogradu će se primarno fokusirati na razvoj intermodalnih logističkih rešenja, što će uz dodatnu vrednost za proizvodne i trgovinske kompanije iz Republike Srbije predstavljati i važan napredak u oblasti ekološki održive logistike.
Njegova ekselencija Kristijan Ebner, ambasador Austrije u Srbiji, istakao je da je unapređenje ovog modela transporta još jedan značajan korak ka razvoju transporta u regionu i Evropi i poboljšanju bilateralne saradnje dveju prijateljskih zemalja, Srbije i Austrije.
– Raduje me što se kroz saradnju kompanija ÖBB Rail Cargo Group i Transfera Transport & Loigistics dodatno širi prisustvo austrijskog preduzetništva u Srbiji. Sa investicijama od oko 3,6 milijardi evra, Austrija je jedan od najvećih stranih investitora u Republici Srbiji, koja predstavlja sve značajnije tržište sa mnogo potencijala, naročito u oblasti železničkog transporta robe – istakao je ambasador Austrije u Srbiji.
Duško Radović, generalni direktor kompanije Transfera, izjavio je: „Naša saradnja je simbol dugogodišnjeg prijateljstva i poverenja, koje je rezultiralo osnivanjem zajedničke kompanije. Intermodalni transport predstavlja budućnost logistike i čvrsto verujemo da, kombinujući zajedničke resurse, znanje i iskustvo, možemo pokrenuti pozitivne promene i postaviti nove standarde u industriji,“ i zahvalio se svim prisutnima što su podržali ovu viziju.
Intermodalni transport trenutno nije široko zastupljen na prostoru Srbije i Balkana, što ovu inicijativu čini još značajnijom, posebno zbog potencijala za prevazilaženje ograničenja koje sa sobom nosi konvencionalni drumski transport (deficit vozača, zagađenje, visoki troškovi). Zahvaljujući inicijativama Vlade Republike Srbije, u poslednjih nekoliko godina preduzeti su koraci ključni za rekonstrukciju pruga, modernizaciju i unapređenje železničke infrastrukture. Ulaganja u izgradnju intermodalnih terminala širom Srbije predstavljaju značajan faktor za integraciju srpske železnice u mrežu najrazvijenijih evropskih saobraćajnica.
Kristof Grasl, član Izvršnog odbora Rail Cargo Group, ističe: „Mi obezbeđujemo mrežu, Transfera pruža ekspertizu. Zajedničkim snagama, nastojimo da uspostavimo održiva rešenja za logistiku i špediciju za srpsko tržište, koje je godinama jedno od najbrže rastućih u Evropi. Ovo olakšava srpskoj industriji da pređe sa drumskog na železnički saobraćaj, što ne koristi samo ekonomiji, već na kraju i našoj klimi.“
Karl Acinger, generalni direktor Rail Cargo Logistics Austrija, dodaje: „Intermodal je budućnost i zajedno sa Transferom, mi želimo da razvijemo prilagođena end-to-end rešenja i da ih održivo uspostavimo u Srbiji i šire. Razvojem zajedničke kompanije, nastavljamo naše dugogodišnje uspešno prisustvo na Balkanu. Radujemo se našem zajedničkom radu i postizanju uspeha u budućnosti koja zaista obećava.”
Razvoj intermodalnog transporta u Srbiji
Ovim povodom, Anita Dimoski, v.d. pomoćnika ministra za železnički i intermodalni transport, istakla je da je razvoj intermodalnog saobraćaja prepoznat kao jedan od faktora koji mogu doprineti ubrzanom privrednom razvoju Republike Srbije, posebno ako se uzmu u obzir ekonomska, ekološka i energetska efikasnost ovog vida transporta.
– Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture prepoznalo je prednosti i značaj intermodalnog transporta, tako da je 2015. godine doneta prva Uredba o stimulativnim merama u cilju unapređenja kombinovanog transporta, a njena primena počela je 2018. godine. Zakonom o budžetu za 2024. godinu, opredeljena su sredstva za ovu namenu u iznosu od 100 miliona dinara. Trenutno je u Srbiji operativno 11 intermodalnih terminala i luka koje se bave intermodalnim transportom, od kojih su dva terminala u državnom vlasništvu. Važno je imati u vidu da je u poslednje tri do četiri godine otvoren značajan broj novih privatnih terminala što ukazuje na to da je potreba za ovim vidom transporta u stalnom porastu u Srbiji – istakla je Dimoski.