Uprkos tome što se svest kupaca o pametnoj potrošnji zadnjih godina poprilično poboljšala, imajte na umu da ni trgovci nisu za to vreme sedeli skrštenih ruku.
Nije nikakva tajna da je sve što se nalazi u prodavnicama – od dizajna enterijera, preko načina na koji su artikli složeni na policama do rasporeda proizvoda i odabira boja – namenjeno isključivo jednom cilju: da tamo potrošimo što je više moguće novca. Uprkos tome što se svest kupaca o pametnoj potrošnji zadnjih godina poprilično poboljšala, imajte na umu da se u toj „igri“ nadmećete s kompanijama koje u taj deo svog poslovanja ulažu ogroman novac i nemaju nikakvu nameru da vam kupovinu učine jeftinijom. Ipak, većina tih trgovačkih trikova i „caka“ može se lako svesti u pet osnovnih tačaka:
1. Dva za jedan
Bili mi toga svesni ili ne, većina nas prosto ne može da odoli besplatnim stvarima, a to trgovci itekako dobro znaju. Upravo su iz tog razloga radnje prepune kojekakvih „akcija“, 1+1, dva za jedan, kupona koje na kasi dobijate pošto potrošite ne manje od nekoliko hiljada dinara, gratis artikala koji na nas „vrište“ sa svake police. U najboljem slučaju radi se o samo nekoliko dinara uštede, a u najgorem o tome da smo upravo kupili 10 proizvoda po višoj ceni nego da smo ih kupili pojedinačno.
2. Misteriozno smanjivanje pakovanja
Jedna od glavnih trgovačkih „fora“ zadnjih godina je javno izdavanje kojekakvih nebuloznih garancija da neće dizati cene uprkos povećanju PDV-a. Trgovci se često služe sličnim trikovima, tvrdeći da neki proizvod već godinama drži istu cenu, „zaboravljajući“ pritom da spomene da je pakovanje nekim čudom „izgubilo“ 10, 20, 50 ili više grama. Najčešće se to može primetiti na proizvodima poput sirnog namaza, koji redovno imaju velike kutije, ali unutra su tek dopola puni. isti je slučaj i sa čokoladama, pa sada postoji još jedan trik: u periodu „tranzicije“ sa 100gr na manje pakovanje od 80gr ili 90gr a po istoj ceni po kojoj je dosad bila stogramska čokolada – kako bi ova delikatna faza prošla što „bezbolnije“po kupca – proizvođači su se opsetili da naknadno na omot stogramske čokolade doštampaju obaveštenje tipa: „Akcija – gratis 10 (20) grama!!!“…. a u svrhu „pripremanja“ kupca na manje pakovanje – koje će se prodavati, naravno po istoj onoj ceni po kojoj je dotad prodavana ona od sto grama.
3. Psihologija polica
Dugo se smatralo kako trgovci sve bolje proizvode grupišu po sredini polica, a one manje važne na početku i na kraju, budući da ih kupci redovno preskaču. Nova istraživanja pokazala su da to baš i nije tako, pa su krajevi polica idealna mesta za proizvode na tzv. „akcijama“, koji su, po običaju, propraćeni oznakama drečavih i fluorescentnih boja.
4. Prodaja po komadu ili po kilogramu
Jeste li ikada primetili kako se neki proizvodi vagaju i prodaju po kilogramu, dok se drugi prodaju isključivo na komad? Štaviše, neretko se može dogoditi da se isti proizvod može kupiti i zapakovan, ali i u „rinfuzi“. Sve je to osmišljeno da vas zbuni i natera da donesete pogrešnu procenu, stoga je vrlo važno da dobro obratite pažnju na istaknutu cenu za kilogram, a ne za samo pakovanje.
5. Manje za više
S godinama smo navikli da određeni proizvod uglavnom dolazi u manjim i većim pakovanjima, gde je, po pravilu, onaj u većem pakovanju u ceni po kilogramu bio srazmerno jeftiniji nego onaj manji. Ipak, i ovo je nešto s čim su se trgovci poslednjih godina odlučili da poigraju, pa ni ovo navedeno više nije pravilo. Ukoliko je veliko pakovanje srazmerno jeftinije tek za nekoliko dinara, oduprite se potrebi da „uštedite“ i kupite manje pakovanje.
MetroPortal