‘Gradi veliku imperiju kojom će pokoriti filmove, serije, muziku, igrice, novine…’ Bezosa najbliži prijatelji poznaju kao čudaka koji voli da rastavlja sve što mu dođe pod ruku, mada je ovaj genijalac upravo na pragu potpune svetske revolucije.
Želim da gradim hotele u svemiru, zabavne parkove i kolonije za dva ili tri miliona ljudi koji bi bili u Zemljinoj orbiti. Ideja iza toga je sačuvati planetu”, izjavio je to Jeff Bezos, osnivač, većinski vlasnik i generalni direktor najveće svetske virtuelne prodavnice, Amazona.
Ovaj ekscentrik je dosad imao više nego zanimljive izjave i inovativne ideje koje je izbacivao kao na pokretnoj traci, a njegov biznis model stalno je bio ispred svog vremena, pokazujući drugima put u budućnost. Kvaka je tome što je tu izjavu dao još 1982. godine, kao 18-godišnjak, listu Majami Herald koji ga je intervjuisao kao “valedictoriana”, najboljeg učenika svoje srednjoškolske generacije.
A da je reč o živoj legendi moglo je da bude jasno još davno, i to njegovim roditeljima jer je, prema priči, već kao beba pokušao da rastavi sopstvenu kolevku. U skučenom svetu Silicijumske doline, Bezos slovi za jednog od većih čudaka: sve što radi je neka vrsta jedinstvenog miksa poslovnog talenta, bezgranične mašte i filantropije.
Uglavnom ga, izvan svetala reflektora, upoređuju s Vilijem Vonkom iz priče “Čarli i fabrika čokolade”, jer niko zapravo ne zna šta se događa u Bezosovim beskrajnim pogonima, Amazonovim otpremnim skladištima punih stvari koje želimo.
Ta su skladišta izgraćena po čitavom svetu, a nama možda najbliže jeste ono u Bratislavi, koje zapošljava stotine ljudi koji primaju robu, skladište je, a kada je prodata, opet je pakuju i šalju kupcima. Naravno, Bezosova namera je automatizovati taj proces, zbog čega je 2012. kupio kompaniju Kiva Systems, specijalizovanu u tom polju.
Čovek težak 28 milijardi dolara mogao je da bude i nemerljivo bogatiji da već godinama, zapravo oduvek, svaki cent profita uporno ne reinvestira u nove projekte, da nabrojimo samo neke: Blue Origin, kompanija koja bi ljude trebalo da u (skorijoj?) budućnosti vodi u svemir i oko koje upravo dogovara strateško partnerstvo s Ričardom Brensonom i njegovim Virdžin Galaktikom, nastalom po istom principu; 250-milionska kupovina Vašington Posta u eri umirućih štampanih medija; deo Biznis Insajdera; superuspešna linija e-čitača Kindle i tableta Kindle Fire; novi smartfon koji bi svojim inovativnim modelom pretplate trebalo da „rasturi“ tržište; istodnevna dostava robe kupljene preko Amazona; 42 miliona dolara vredan milenijumski sat u vrletima Teksasa (ime mu je Clock of the Long Now, jedna kazaljka će se pomicati jednom godišnje, druga jednom u svakih 100 godina, “kukavica” će označavati svaki novi milenijum, a trebalo bi da meri vreme sledećih 10 hiljada godina)… o planiranoj dostavi robe bespilotnim letelicama da i ne govorimo…
Kada se 1994. odmetnuo od Volstrita i odlučio da pokrene Amazon, poslovni plan sastavljao je na putu, putujući autom od Njujorka u Sijetl. Zašto baš Sijetl? Zato što, prema tadašnjim američkim zakonima, onlajn trgovci nisu morali da naplaćuju porez u državama u kojima nemaju fizičkih ispostava. Savezna država Vašington, u kojoj se Sijetl nalazi, jedna je od najređe naseljenih u Americi, što je značilo da će manji broj Amazonovih kupaca morati da plati porez na robu koju kupe. Počelo je s prodajom knjiga, da bi se kasnije Amazon proširio na sve zamislivo: DVD-e, VHS-ove, CD-e, softver, videoigrice, elektroniku, odeću, nameštaj, hranu, igračke, nakit… Danas Amazon.com zapošljava 117.300 ljudi širom sveta. Njegovi saradnici opisuju ga kao detaljima opsednutog mikromenadžera, s blagom bipolarnom crtom.
“U jednom je trenutku bezbrižni, veseli internetski mogul, a u drugom nas kao morski pas opseda pitanjima o svemu, od najsitnijih detalja u ugovorima do toga kako je citiran u Amazonovim saopštenjima za javnost”, pisao je svojevremeno Portfolio.com.
(foto: Busines Insider)
Prema najavama koje cure u javnost, drugi najbolji CEO u istoriji po izboru Harvard Business Reviewa tek treba da zapanji svet svojim novim idejama. Prva od njih je nova vrsta mobilne pretplate koja će biti privezana uz pametni telefon Amazona. Na tržište bi trebalo da dođe na leto. Biće, navodno, „nešto sasvim posebno“, zverka sa šest kamera kojom će se upravljati tiltovanjem. Program nazvan Prime Data u početku će se pojaviti samo u Americi i u partnerstvu s AT&T-jem, a pretplatnicima će davati pregršt benefita: korišćenje aplikacija i servisa unutar tog programa neće ulaziti u trošak paketa pretplate, a besplatno će imati pravo i na nešto medijskog sadržaja.
Ipak, možda najvažniji potez Džefa Bezosa je tek uspostavljeno partnerstvo s HBO-om, koje dolazi upravo u trenutku promene paradigme u načinu konzumacije televizijskog sadržaja. Prema ugovoru, Amazonov Prime Instant Video biće onlajn servis s ekskluzivnim pravom na prikazivanje prošlih HBO-ovih superuspešnih serija poput “Sopranosa” ili “Žice”. Detalji ugovora, naravno, nisu otkriveni javnosti ali, prema onome što se zna, zasad pokriva samo teritoriju Sjedinjenih Američkih Država, kao i da je Amazon dobio ekskluzivno pravo na prikazivanje svih sezona serija kao što su “Sopranosi”, “Dva metra pod zemljom”, “Žica”, “Big Love”, “Deadwood”, i druge.
Ovo je prvi put da je HBO pustio svoj mukom stečeni originalni sadržaj na isključivo online streaming platformu baziranu na pretplati i označava veliku pobedu Amazona nad rivalom Netflixom (koji, doduše, vodi u jednoj drugoj kategoriji – proizvodnji sopstvenih serija). Sav program ostaće i na svim HBO-ovim platformama, uključujući i HBO Go (streaming servis dostupan pretplatnicima na kojem se može gledati više od 1700 naslova, uključujući i svaku epizodu HBO-ovih serija). HBO Go takođe će postati dostupan na Amazone Fire TV-u.
Nove serije koje se upravo prikazuju na HBO-u (“Girls”, “Mreža”, “Veep”) takođe će u nekom trenutku postati dostupne na Amazon Prime Instant Videu, ali tek tri godine nakon prikazivanja na matičnoj mreži. “HBO-ov originalni sadržaj je jedan od najpopularnijih na Amazon Instant Videu – naši korisnici obožavaju da gledaju te emisije. Sada će pretplatnici Primea moći da uživaju u kolekciji genijalnih HBO-ovih serija u neograničenim količinama, bez dodatnog troška osim članarine”, poručio je Bred Bidl, direktor za kupovinu sadržaja u Amazonu.
Bezos, na treba sumnjati, neće stati na ovome, jer će Amazon proizvoditi i sopstveni sadržaj putem svoje divizije Amazon Studios. HBO ovaj poslovni dil vidi kao način za osnaživanje svog osnovnog biznisa – širenje svog programa na Amazonov „mikrokomos“, a u nadi da će to dovesti do povećanja broja HBO-ovih pretplatnika. Prve HBO-ove emisije pojaviće se na Prime Instant Videu 21. maja. Zbog svega ovoga, Amazon je podigao cenu svog programa Amazon Prime sa 79 na 99 američkih dolara mesečno. Amazon Prime je servis koji pretplatnicima stavlja na raspolaganje čitavu biblioteku televizijskih serija, emisija i filmova, kao i pravo na dvodnevnu dostavu proizvoda. Prema prvim podacima, korisnici se nisu naročito bunili.