Home TekstoviB&F Plus Poslovne oaze na Balkanu: Ljudi nesvakidašnjih ideja

Poslovne oaze na Balkanu: Ljudi nesvakidašnjih ideja

by bifadmin

Ko su u ovo vreme balkanski „alhemičari“ koji su u stanju da uoče i realizuju poslovne mogućnosti čak i tamo gde svi ostali ne vide ništa drugo do poslednju ekonomsku zabit Evrope? Neobične priče o poslovnom uspehu čine skrivenu geografiju Balkana i za same Balkance. Ova anonimna teritorija, koju naseljavaju ljudi nesvakidašnjih ideja, proteže se kroz sve zemlje bivše Jugoslavije u kojima je Goran Milić, direktor vesti i programa Al Jazeera Balkans snimao serijal „Alhemija Balkana“.

Ideja serijala „Alhemija Balkana“ je da se Balkan prikaže kroz životne priče i stavove njegovih stanovnika, bez „umivanja“, ali i bez jednostranih kvalifikacija i stereotipa, koji su tako česti, ne samo u svetu, već i među samim Balkancima. „Sproveli smo anketu u svim državama sa pitanjem gde počinje, a gde prestaje Balkan. Zbog takve geografske odrednice imali smo problema oko početka snimanja jedino u Hrvatskoj, iako je najznačajniji hrvatski pisac, Miroslav Krleža, mnogo puta izjavio da Balkan počinje istočno od hotela „Esplanada“. Međutim, rezultati ankete su pokazali da više od od 70% Hrvata smatra da po mentalitetu pripadaju Balkanu. Bosanci i Srbi prihvataju da su Balkanci, Makedonci bi se svrstali u Balkance kada tu odrednicu ne bi delili sa Grčkom i Bugarskom, Crnogorci ne znaju šta bi voleli da budu, a videćemo šta će nas sačekati u Sloveniji gde tek treba da radimo serijal“, kaže njegov autor Goran Milić, , direktor vesti i programa Al Jazeera Balkans.

goran-milic3

Uprkos ovakvim podelama i među samim Balkancima, jasno je da su im zajednički emocija, solidarnost i strast, po kojima svoj boravak u ovom delu Evrope pamti i najveći broj stranaca.

„Delove emisija koji u sebi sadrže univerzalne vrednosti, koje mogu da razumeju i gledaoci iz drugačijih kultura, prikazujemo „kondenzovano“ i u drugim zemljama i regionima, sa željom da ukažemo da pored ljudi i prirodnih lepota, Balkan može imati svojih prednosti i za poslovanje.“

Što dalje od političara, to bolje za posao

One se često nalaze na neuobičajenim mestima. Na primer, u jednoj novobeogradskoj stambenoj zgradi prva tri sprata zauzima poslovni prostor u kojem se haotično smenjuju prodavnice mesa, auto-delova, optike, računara… Među njima je i IT kompanija „Prelovac Media“, čiji se vlasnik Vladimir Prelovac obreo u Beogradu kao petnaestogodišnjak, bežeći sa porodicom iz zaraćene Hrvatske. Danas njegova firma sa dvadesetak zaposlenih spada u jedne od najbrže rastućih u Srbiji, zahvaljujući softverskim rešenjima „ od kojih neka imaju i po dva miliona preuzimanja na internetu“, prepričava Milić. Prelovčev moto je da njihov proizvod ne mora biti mnogo bolji od drugih, ali da mora biti drugačiji. „Razgovarali smo i sa Radišom Pljakićem, inženjerom tehnologije iz Kragujevca, koji je prvi brendirao domaću rakiju, „Žutu osu“ i lincuru, još sredinom osamdesetih, i prvi na svetu izmislio riblju paštetu, a da nikada nije probao ribu. Za paštetu je dobio tadašnjih 100.000 maraka. Njegovo preduzeće „Flores“ je porodično jer sa njim radi i njegov sin, takođe inženjer tehnologije. Gledajući iz tog ugla, zanimljiva je Pljakićeva poslovna filozofija da mu nije cilj da postane bogat. Naprotiv, on smatra da milion evra u nekoj banci u Srbiji ne donosi sigurnost, već potencijalnu opasnost.“

Milić navodi i primer bračnog para inženjera koji su zajedno radili u propaloj firmi za plate jedva veće od 200 evra. Odlučili su da daju otkaz i preselili se u jedno selo kod Sjenice, gde su počeli da prave domaći sir. Zarađuju dovoljno da odškoluju dvoje dece u Beogradu, da razvijaju posao i da nešto i uštede, a najviše im prija što žive i rade u prirodi. U Bosni, pak, oaze poslovnog uspeha rastu još dalje od centara političke moći nego u Srbiji. Jedan od primera je preduzeće „Prevent“ u Visokom, čiji se vlasnik vratio iz Nemačke i sada izvozi kožne proizvode u vrednosti od 400 miliona evra. Fabrika upošljava oko 5.000 ljudi, „a malo je onih koji znaju da je 95% kožnih sedišta u automobilima marke „Golf“ proizvedeno u Bosni“. Možda još neverovatnije zvuči podatak da se sirovina za proizvodnju u „Preventu“ – 2.000 kravljih koža dnevno – uvozi, jer u Bosni nema dovoljno krava!

Bilo da je reč o navedenim ili još neobičnijim primerima uspeha na Balkanu, poput preduzetnika koji proizvode osvetljenje za Meku i Medinu, ili ogradu od kovanog gvožđa oko rimskog Koloseuma, većini je zajedničko da su gotovo nepoznati široj javnosti i da takvi žele i da ostanu, strepeći od političkog pritiska i „reketiranja“. Zajedničko im je i dobro poznavanje domaćeg mentaliteta, „da radnici u regionu više pridaju značaja bonusima nego redovnoj plati“, ističe Milić. Zato im je domaćinsko ponašanje i prema zaposlenima važan deo poslovne filozofije, od primera upošljavanja seoskih žena da za radnike pripremaju domaću hranu, do stimulacija preko kupovine stanova za zaposlene pod povoljnim uslovima.

goran-milic5

Bosanci su najbolji radnici

Naravno, ekonomsku sliku upotpunjavaju i oni koji su veoma eksponirani u javnosti, poput srpskog biznismena Miodraga Kostića, koji ne krije svoju darvinističku poslovnu filozofiju, „primerenu u Americi, ali teško i u Srbiji, gde prema našoj anketi većina stanovništva priželjkuje skandinavski društveni sistem, a na drugom mestu je sistem kakav je imala bivša Jugoslavija u vreme socijalizma“. Na pitanje kako bi on, da je kojim slučajem ministar finansija, izbalansirao državni budžet, Kostić odgovara: „Štedeo bih na administraciji, a uzimao od mase po malo – jedan dinar od sedam miliona ljudi je sedam miliona dinara. Uzimati od uspešnih je pogrešno jer bi to dodatno zakočilo ekonomiju – uspešni stvaraju radna mesta i pokreću privredu“. Milić komentariše da je „veoma zanimljivo kako je Kostić sa takvim stavom, koji je jako nepopularan u Srbiji, uspeo da postane njen najbogatiji čovek“.

Svaki od sagovornika iz velikih regionalnih firmi zastupa isti stav, koji najdirektnije opisuje izjava jednog od njih, koji je bio i najotvoreniji: „Nas zovu tajkunima i profiterima, a mi smo primorani da se borimo za ovaj naš komadić prostora, jer čak i kad bismo se svi ujedinili, nisam siguran da možemo da ga sačuvamo“. Ta ideja o ujedinjenju će se verovatno ostvariti, smatra Milić, jer svi „veliki igrači“ u regionu zajedno nemaju ni 15% prihoda jednog „Lidla“, samo je pitanje ko će prvi to pokrenuti, a da se takva inicijativa ne protumači kao poslovna slabost.

Veliki regionalni igrači mogu biti i zanimljiv izvor informacija i o kvalitetu lokalne radne snage. Prema izjavi jednog viskog menadžera u regionalnom lancu „Agrokora“, Bosanci su najbolji prodavci, Hrvati najbolji menadžeri, a Srbi su bolji menadžeri od Bosanaca i bolji prodavci od Hrvata. „Generalno, poredeći radne navike u regionu, utvrdili smo da su ljudi u Bosni adaptabilniji, fleskibilniji, lojalniji i skromniji, a to je velika prednost. Kod Hrvata se, kao i kod Nemaca, posebno ceni visok kvalitet, dok je u Crnoj Gori situacija prilično različita u odnosu na sve ostale. Ova zemlja ima 15 puta veće investicije po glavi stanovnika od Srbije i 20 puta veće nego u Hrvatskoj, ali je njihov najveći problem što nisu prilagodili svoju radnu snagu investicijama od pet zvezdica. Zahvaljujući ulaganjima, nemaju problema sa prezaduženošču i sa budžetskim deficitom kao ostali, ali je broj nezaposlenih jednak broju stranih radnika.“

Ipak, „stara je istina da ljudi sa ovih područja mnogo bolje rade u stranoj zemlji nego kod kuće jer su tamo spremni da se ponize i da rade bilo šta, ali ne i u svom mestu“. Balkancima je zajedničko i da većina nije sklona skokovitom napretku, čak i kada bi to bilo moguće, već onom koji je stalan i stabilan, ocenjuje Milić, i dodaje: „Mi rad doživljavamo kao božju kaznu i zato svoj uspeh merimo time koliko smo obezbedili svoju decu. Na Zapadu se rad doživljava kao božji dar, i zato se tamo obaveza prema detetu završava onda kada ste mu obezbedili pristojno školovanje. Mi živimo za svoju decu, a na Zapadu je najveća odgovornost pojedinca da sebi obezbedi pristojnu starost“.

Marko Miladinović i Zorica Žarković
Biznis top 2013/14.

Pročitajte i ovo...