Home VestiEkonomija Srpski preduzetnici bi posao najradije ostavili svojoj deci

Srpski preduzetnici bi posao najradije ostavili svojoj deci

by bifadmin

U Evropskoj uniji udeo preduzeća koja se prodaju nakon povlačenja vlasnika iz poslovanja je gotovo 40%, a u Srbiji samo 6% vlasnika misli da će preduzeće biti prodato. Čak 77% njih živi u nadi da će porodica da nastavi poslovanje i održi vlasništvo nad preduzećem.

U to spada zaista veliki broj preduzetnika – čak 92% njih starijih od 55 godina ujedno su i vlasnici i osnivači preduzeća – bez ličnog iskustva u biznis transfer procesu i preuzimanju preduzeća od prethodne generacije. Oni, pored vlasničke, imaju i menadžersku funkciju u preduzeću u 80% slučajeva, a kompanije koje imaju iskustva u transferu poslovanja u Srbiji broje se u promilima. Ovo su pokazali rezultati istraživanja koje je sproveo Adizes SEE.

Istraživanje je sprovedeno od 12. januara do 6. marta 2017. godine na teritoriji Republike Srbije, a na više od 30 pitanja odgovorilo je 205 vlasnika kompanija, starijih od 55 godina, a koji zapošljavaju više od 20 radnika.

Istraživanje je deo projekta BIZNIS TRANSFER koji podrazumeva prenošenje poslovanja preduzeća na drugu osobu (deca, menadžeri, zaposleni, drugi preduzetnici ili menadžeri…) ili preduzeće čime se osigurava kontinuitet postojanja i poslovnih aktivnosti poduzeća.

Upravo nedostatak iskustva u transferu poslovanja predstavlja otežavajuću okolnost u sprovođenju tog procesa u Srbiji, s obzirom da je većina preduzeća u Srbiji osnovana 90-ih godina 20. veka i u njima se očekuju transferi na upravljačkim pozicijama.

No, iako najveći broj poslodavaca želi da ostavi biznis svom detetu, istraživanje sprovedeno u EU pokazalo je da se rukovođenje prenosi na članove porodice u samo 15-35 odsto preduzeća. Visoka očekivanja vlasnika preduzeća u Srbiji o prenošenju poslovanja na članove porodice odraz su, u velikoj meri, njihovih želja i vizije koja tek treba da se suoče sa realnim mogućnostima – spremnosti i sposobnosti članova porodice.

Na prvi pogled značajan procenat vlasnika, njih 57%, intenzivno razgovara sa svojim naslednicima o budućnosti preduzeća. Ali s obzirom da je anketa rađena sa vlasnicima koji imaju više od 55 godina, nije zanemarljiv podatak da njih čak 34 odsto o ovome uopšte ne razgovara sa svojojm decom koja su u 80% slučajeva starija od 20 godina. Jedan od rizika odlaganja razgovora je gubitak kompetentnih članova porodice, ali demotivisanih zbog činjenice da vlasnici nisu spremni za razgovore na temu promene uloga u budućnosti.

Biznis transfer je složen proces koji, pored emocija, uključuje i mnoga druga pitanja – organizaciona, pravna… Ovaj proces odražava se, kako na vlasnika preduzeća, tako i na
članove njegove porodice ali i na zaposlene i njihove porodice i to čak u većoj meri, jer većina vlasnika i njihovih porodica su egzistencijalno obezbeđeni.

Istraživanje je pokazalo da samo 19% vlasnika gleda na biznis transfer proces kao svoje potpuno povlačenje iz vođenja preduzeća. Ostali svoju povezanost sa preduzećem planiraju i dalje u vidu uloge savetnika (45%), zaposlenja na puno radno vreme na nekoj drugoj poziciji (20%) ili nepunog radnog vremena (12%).

Ukazivanje poverenja osnivača važan je temelj za izgradnju ugleda nove generacije među zaposlenima, dobavljačima, kupcima… I zato je presudno da „ostanak“ osnivača u preduzeću ne ograničava novi menadžment u preuzimanju odgovornosti u upravljanju preduzećem.

Pročitajte i ovo...