Home VestiEkonomija B&F reč nedelje: Aerodrom Nikola Tesla

B&F reč nedelje: Aerodrom Nikola Tesla

by bifadmin

Za koncesiju od 25 godina za beogradski Aerodrom Nikola Tesla stigle su četiri ponude, a jedan od kvalifikovanih ponuđača, kineski konzorcijum, je odustao. Ponude za koncesiono upravljanje beogradskim aerodromom dostavili su švajcarsko-francuski konzorcijum Zurich Airport sa kompanijama Eiffage i Meridiam Eastern Europe Investments, indijsko-grčki konzorcijum GMR Infrastructure ltd i Terna, francuska kompanija Vinci Airports i južnokorejsko-tursko-kiparski konzorcijum Incheon international Airport corporation, Yatirimlari ve Islatme, VTB capital infrastructure.

Premijerka Srbije Ana Brnabić izjavila je da bi izabrani koncesionar mogao da u državni budžet odmah uplati između 350 i 450 miliona evra.

No, pojedini mediji poslednjih dana postavljali su pitanja zašto se uopšte daje u koncesiju preduzeće koje dobro posluje i beleži konstantan rast prometa, kao i ko će osigurati korektno ponašanje budućeg koncesionara, imajući u vidu iskustva aerodroma iz okruženja. Koncesionar zagrebačkog aerodroma je naime tajnim aneksima izmenio ugovor o upravljanju ovim preduzećem, što je rezultovalo podizanjem cene aerodromskih usluga za 117 odsto, povećanjem kašnjenja aviona za 200 odsto, dužim čekanjem na prtljag, izgradnjom manjeg ali duplo skupljeg terminala od dogovorenog, ali i odlukom da aerodrom ne radi noću, jer se koncesionaru ne isplati da plaća noćne smene.

 

Aerodrom Nikola Tesla 2

 

Analitičar Alen Šćurić napisao je niz tekstova u kojima iznosi tvrdnje da mnoštvo koncesionara na Balkanu prvo pristaje na ponuđene uslove da bi kasnije uspevali da ucene vlasti i izmene uslove konkursa kako bi oni što više prihodovali, ne mareći mnogo za opšti interes.

Aleksandar de Žunijak direktor je IATA-e (International Air Transport Association), jedne od najbitnijih institucija u civilnom vazdušnom saobraćaju, takođe upozorava da nijedna država za koju oni znaju a koja je privatizovala svoj aerodrom, nije u potpunosti zadovoljna tim rešenjem. On smatra da bi svaka zemlja koja razmišlja o tome trebalo da zaštiti nacionalnu imovinu čvrstom regulacijom čiji je prioritet nacionalni interes. “Postići sve ove parametre je teško. Da budem iskren, nismo videli privatizaciju aerodroma koja je u potpunosti ispunila očekivanja. Naši članovi, avio-kompanije, su zbog toga prilično frustirane. Privatizacija aerodroma je tema kojoj je potrebna oprezna pažnja i hitno promišljanje. Ovo će biti fokus IATA-e u godinama koje su pred nama”, rekao je de Žunijak.

Srpska premijerka pak obećava da aerodrom Nikola Tesla neće doživeti ovu sudbinu jer će koncesioni ugovor biti u potpunosti javan, kao i svi njegovi aneksi. Podsetimo još jednom – vrlo je važno da to tako zaista i bude, jer osim štete za avio saobraćaj, ovom koncesijom u narednih četvrt veka šteta može biti naneta i poreskim obveznicima na koje uvek padne teret loših političkih i ekonomskih odluka.

 

realtime_logo (1)

 

Reč nedelje je naša stalna rubrika – svake nedelje uredništvo „Biznisa i Finansija“ bira reč za koju veruje da će obeležiti narednih sedam dana. Od petka do petka agencija Real Time Clipping prati pojavljivanje ove reči u ekonomskom i političkom kontekstu.

Pročitajte i ovo...