Za razliku od pedagoga, koji i dalje iskreno veruju u efikasnost stroge učiteljice, pobornici ‘’učenja kroz igru’’ smatraju da edukativne igračke otkrivaju deci nove, zanimljivije načine komuniciranja i usvajanja znanja.
Ocenu da se kroz kreativnu igru najbolje uči potvrđuju moderne teorije, a praksa ide korak dalje – menja igračkama oblik. Tako, na primer, u Beogradu se svake godine održava konkurs pod nazivom Dobra igračka. To je nadmetanje proizvodjača igračaka, u kom pobednička dobija potvrdu najuspešnijeg edukativnog sredstva, a time i svojevrsni pečat kvaliteta. Ovaj konkurs organizuje Društvo prijatelja dece, o čemu psiholog i stalni član žirija Snažana Bojić detaljnije kaže: ‘’Svaka igračka može biti edukativna ako je, shodno uspostavljenim standardima, primerena uzrastu deteta. Međutim, za razliku od ostalih, takozvane didaktičke igračke moraju da zadovolje specifične kriterijume i to su uglavnom konstruktivne i društvene igre’’.
Kao najpoznatiji primer naša sagovornica navodi igru ‘’Ne ljuti se čoveče’’, u kojoj se dete, na kognitivnom nivou znanja, prvo upoznaje sa pravilima, da bi, kada nauči da ih poštuje, došlo do socijalnog nivoa, na kome uči i da kanališe ljutnju.To ne znači da će svako dete koje igra društvene igre biti tolerantno. ‘’Neki kada izgube partiju prevrnu sto na kome se nalaze tabla i figurice’’, opisuje Bojić i ocenjuje: ‘’Za takvo ponašanje su odgovorni roditelji koji od svog deteta očekuju previše. Zato svakom detetu treba objasniti da ono ne može i ne mora uvek da pobedi’’.
Univerzalni plastelin
Rok upotrebe jedne igračke nije datum trajanja, već godine zrelosti u kojima se gubi interesovanje za nju. Psihološka istraživanja pokazuju da kreativna ličnost počinje da se razvija nakon navršene prve godine života, kada dete počinje da se interesuje za različite predmete, uključujući i kocke koje će slagati sopstvenom logikom. Za razvoj deteta u predškolskom uzrastu su veoma podsticajne konstruktivne igre, a za školarca već postoji niz igračaka koje mu, pored druženja sa vršnjacima i knjiga, mogu pomoći u kvalitetnom odrastanju. ‘’Ljubav prema knjigama se gradi pre nego što škola uspe da je uništi, jer ako dete čita jedino školsku literaturu, lako se može desiti da čitanje shvati kao prinudnu radnju’’, predočava Bojić. U ranom detinjstvu pravi poklon su bojanice, knjige sa više krajeva (koji se biraju), ili slikovnice otkrivalice. Na ovaj način, deca se igraju dok čitaju. Naša sagovornica ističe da se žiri pomenutog konkursa veoma trudi da svojim kriterijumima nametne kvalitet, ali da su za situaciju na domaćem tržištu igračaka i dalje presudniji neki drugi faktori. Tako, uprkos tome što su u poslednjih deset godina najbolje ocenjivane uglavnom društvene, konstruktivne i imitativne igre, najprodavanije su igračke koje su prateći elementi nekih događaja ili trendova, poput fenomena Harija Potera. Ipak, postoje igračke koje su univerzalne, ocenjuje Bojić i ističe: ‘’Plastelin, bojice i glina su neprevaziđeni materijali, koji deci pomažu u razvijanju kreativnosti, i ne verujem da će se u skorije vreme naći dostojna zamena za njih.“
Epika na kompjuteru
No, da li su ih već potisnule nove tehnologije, mišljenja psihologa su podeljena, kao i oko sadržaja prevashodno vezanih za kompjuterske igrice. Kao i sve ostalo, i nove tehnologije mogu biti veoma korisne ali i zloupotrebljene, naročito od strane crnog tržišta, smatra menadžer za Disney proizvode Dejan Kravić, iz firme za distribuciju zabavnih softvera Extreme CC d.o.o. Prema njegovim rečima, trenutno su najpopularnije epske igrice World of Warcraft i GuildWars. ‘’Mnogi pogešno misle da je osnovni princip ovih igrica pucanje, kaže Kravić i pojašnjava: ‘’Cilj jeste eliminacija protivnika, ali način na koji se to postiže je edukativan iz više razloga. Kao prvo, ljudi širom sveta su umreženi i igraju ovu igricu, što zahteva sticanje osnovnih znanja o Internetu. Drugo, postoji mogućnost kreiranja junaka i građenja njihovih karaktera. Takođe, igra predviđa da igrači komuniciraju i razmenjuju ili prodaju za virtuelni novac ono što su uspeli da zarade. U poslednje vreme se koristi pravi novac, a postoji i studija o ekonomiji u igricama, kao i procene GDP-a svakog igrača’’.
Preporuke psihologaIgračke koje psiholozi preporučuju su: Puzzle, Cluedo, Monopol, Zanimljiva matematika, Riziko, Čoveče ne ljuti se, i pobednik ovog konkursa proteklih godina – Lego kocke, Građevinski materijal, Matematička super pazla, Bezvezebal, Daska za peglanje, Alfa, Beta i Gama (na čijim pakovanjima piše za koji su uzrast). Proizvođači su uglavnom Pikom, Pertini, Fijomi, Gnjof, Kreativni centar, Ciciban, i druga preduzeća. |
Pazi da bude legalnoVelika prednost legalne kupovine igrice je što roditelj uvek zna kojem uzrastu je namenjena. Ako nema dovoljno informacija na samom pakovanju, one se mogu naći na Internetu. Na primer, na www.klanrur.co.yu. postoje i takozvane «budžet » igrice (599 dinara), a najpoznatije su Worms, Toca 2 i Proevolution Soccer. |
Međutim, ovo su igrice za stariju decu. Što se tiče predškolskog uzrasta, Extreme CC je potpisao ugovor sa kompanijom Disney, koji će omogućiti domaćoj publici pristup zanimljivim logičkim igicama koje nisu kompetitivne, kao i nekim koje se baziraju na poznatim animiranim junacima ove kuće. Potencijalni favoriti su Chicken Little i Chronicles of Narnia. Dobra vest za devojčice (koje po statistici zaostaju za muškim kolegama-igračima) je Disney Princeza, serija igara koja je posebno njima namenjena (Pepeljuga kraljevsko venčanje ili Pepeljugina kucica za lutke). U nadi da će se deca opredeliti za ove igre, a ne za crno tržište (koje im čini dostupnim diskutabilne saržaje) njihova cena će biti od 499dinara, do 2 499, u skladu sa našim standardom.
Ako dete nije zahtevno, najjednostavnije igrice su besplatne i one se „skidaju“ sa sajtova. Od našeg sagovornika dobili smo podatke i o igricama koje nisu preporučljive za decu. To su: Resident Evil 4, God of war, Narc, Killer7, The warriors, 50 cent:Bulletproof i još neke igrice nastale na ‘’postulatima’’ krvi i nasilja. Uprkos mnogim zabavnim sadržajima koje nudi računar, važno je upamtiti da on nema hipnotičku moć. Samo zapostavljena deca su opsednuta PC igricama, ostala se povremeno igraju ili traže načine da budu produktivni – počev od programiranja pa do profesionalnog igranja, koje je samo po sebi vrsta posla. To potvrđuje i činjenica da je nedavno jedan naš dečak u Singapuru osvojio 10 000 evra, učestvujući u turniru Need for speed.
Marija Dukuć
broj 14/15, decembar 2005.