Na Novogodišnjoj Božić-Batinoj listi za dobre biznismene naći će se 3G mobilni telefoni, digitalni fotoaparati, iPod-i, mp3 plejeri i mnoge druge korisne džidža-bidže. Tehnologija toliko brzo napreduje da su predmeti koji su prošle godine bili u trendu već uveliko zastareli, a umesto njih se pojavili novi, sa boljim performansama: brži, manji i – jeftiniji.
Moderan japi zaista sve više podseća na inspektora iz popularne crtane serije ili na tajnog agenta Džemsa Bonda, sa olovkama u koje su smeštene kamere, minijaturnim mikrofonima (diktafonima), mobilnim telefonima sa bluetooth-om, GPRS-om (General Packet Radio Service) i GPS-om (Global Positioning System).
Nekada su se sve poverljive stvari, podsetnici, notesi i razna dokumenta nosila u prepoznatljivim akten-tašnama. Danas, moderan biznismen „sve svoje sa sobom nosi“ u – nootebook računaru. Na internet forumima i specijalizovanim sajtovima za ocenu kvaliteta i cene notebook-ova svih proizvođača trenutno je najpopularnija serija HP Pavilion ze2000, čija cena iznosi između 650 i 800 evra, u zavisnosti od veličine memorije, brzine procesora i performansi ostalih komponenti, isto kao i prilikom odabira klasičnih PC konfiguracija. Pa, ko voli (i ima soldi), nek izvoli.
„I kod nas su poslovni ljudi najviše zainteresovani za notebook-ove, čija cena varira od 600 do 2.000 evra“, kaže Dejan Petrović, menadžer prodaje u beogradskom BSProcesoru, ali dodaje da je problem naše sredine što kupci često dolaze sa unapred određenom cenom, ograničeni svojim finansijskim mogućnostima. „U Srbiji se formiralo tržište i postoji potreba za takvom opremom, pa se maksimalno prate svetski trendovi. Naravno, ne mogu svi istom brzinom da proprate novotarije, u vremenu kada sve tako brzo zastareva.“
Od zanimljivijih novih stvarčica, Petrović iz ponude izdvaja Epsonov PictureMate – minijaturnu prenosivu foto-laboratoriju za fotografije formata 10x15cm, koja omogućava štampu sa digitalnog fotoaparata, eksternog hard diska ili memorijske kartice bilo kog formata.
Slab start 3G
Mobilna telefonija je od starta bila unosan biznis – od velikih operatera do prodavaca plastičnih maski i prateće „kozmetike“ na buvljacima. Nastao kao potreba savremenog čoveka koji je stalno u žurbi i pod velikim stresom, danas je i statusni simbol, pa se često na „štrafti“ mogu videti pomodari kako napadno glasno pričaju sami sa sobom dok im iz ušiju vire bežične slušalice.
Prema procenama firme GartnerUK mobilni telefoni treće generacije (3G) neće se bog zna kako proslaviti oko božićnih kupovina, najviše zahvaljujući nedostatku kvalitetnog oglašavanja i nejasnoj poruci koju proizvođači šalju svojim potencijalnim mušterijama. Loša prodaja 3G aparata, uprkos bombastičnim najavama pre godinu dana, leži uglavnom u njihovoj previsokoj ceni, ali i činjenici da mušterije nisu oduševljene idejom da telefoniraju preko operativnog sistema poput windows-a. Gartnerovi stručnjaci objavili su i podatak da je zbirna prodaja mobilnih telefona u čitavom svetu porasla za čak 22 odsto u odnosu na prošlu godinu.
Jedino su ljudi iz britanske firme 3 odgovorili na „prozivku“ da ne postoji dobar razlog za kupovinu 3G telefona. Ova kompanija glavni je distributer 3G telefona za Englesku i ima 3,2 miliona kupaca samo u Britaniji, kojima je omogućila nekoliko korisničkih paketa sa ograničenim protokom informacija, količinom dozvoljenog download-a, brojem poruka i veličinom prostora za muzičke i video klipove, kao i dostupnost određenim internet servisima. Cene ovih paketa kreću se od 5 do 40 funti mesečno, a kupuju se na minimum godinu dana.
Ekološki altruizam? Najnovije istraživanje britanskog tržišta koje je obavio Fudžitsu Simens pokazalo je da je sve veća potražnja za „ekološki korektnim“ elektronskim spravicama, čije su glavne osobine povećana štednja energije, dugotrajnost ili mogućnost reciklaže materijala od kojih su sačinjene. Dosadašnju praksu zamene svojih mobilnih telefona na svakih godinu dana spremno je da promeni čak 61 odsto anketiranih Britanaca, koji radije traže tehnička dostignuća poput baterijskih lampi koje same sebe napajaju ili radio aparata na navijanje, koji se mogu naći na skoro svim buvljim pijacama. Rezultati istraživanja naterali su stručnjake u Simensu da ozbiljnije pristupe problemu, pogotovo što je većina ispitanika izjavila kako je raspoložena da odvoji i više novca za ekološke novotarije. |
Božićna groznica
Stanovnici SAD pate od rituala prednovogodišnjeg pražnjenja tržnih centara. Najtraženiji poklon prošle godine bili su digitalni fotoaparati, dok su prethodno, tri godine za redom, najpopularniji bili DVD plejeri. Što se „gedžeta“ tiče, ubedljivo najpopularniji bio je Apple Computer iPod mini koga je ponestalo još pre Nove godine, dok se za ovu sezonu predviđa lov na iPod video i nano iPod, po ceni od 199 do 299 dolara. Opsesivni ljubitelji kompjuterskih igrica baciće se u potragu za novim Microsoft Xbox 360 igračkom konzolom, koje već nema u radnjama, iako je prodaja počela za Dan zahvalnosti, četvrtog četvrtka u novembru.
Proizvođači ovih hit poklona i ranije su bili optuživani da namerno prave praznične nestašice ne dostavljajući potrebnu količinu robe. Iako iz Apple-a i Microsoft-a uveravaju da šalju svaki aparat koji proizvedu, prodavci u maloprodaji i kupci ostaju sumnjičavi. Nestašica izaziva potencijalne kupce samo da budu još odlučniji u svojoj nameri, a pri tom se oko traženog proizvoda diže (ne)potrebna galama. Apple-u odgovara i da što više primeraka proda preko sopstvenog sajta, bez ugrađivanja velikih trgovinski lanaca. Ovaj marketinški trik posebno se ne sviđa prodavcima, koji moraju da izađu na kraj sa ogromnim gužvama, ali i čestim tučama koje se dešavaju oko poslednjih primeraka.
Što se Xbox-a tiče, neki dovitljivi prodavci u Americi napravili su dobar pazar stavljajući kupce na listu čekanja, gde su prvenstvo imali oni koji su prethodno kupili najviše diskova sa igricama. Originalnih, naravno.
Marko Miladinović
broj 14/15, decembar 2005.