Menadžment za neupućene (Managing for Dummies), Bob Nelson, Peter Economy, Mikro knjiga, Beograd.
Prema jednoj definiciji, menadžment je obavljanje posla preko drugih. Drugom definicijom menadžment je preciznije određen kao ostvarivanje planiranog unutar određene oblasti uz korišćenje raspoloživih sredstava.
U knjizi Menadžment za neupućene nema mnogo izlaganja teorije menadžmenta. Autori daju prednost informacijama i korisnim tehnikama koje se mogu primeniti u poslu. Ova knjiga je priručnik o menadžmentu, pojednostavljen tako da predstavi samo osnovne elemente i to u dinamičnom, zabavnom i praktičnom obliku. Pristup autora odražava njihovo uverenje da i upravljanje može i treba da bude zabavno. Oni preporučuju menadžerima da sačuvaju smisao za humor i kad se nađu pred naizgled nepremostivim preprekama s kojima se svi povremeno bore.
Bob Nelson je osnivač i predsednik kompanije Nelson Motivation, Inc., koja se bavi obukom menadžera. Sedište kompanije je u San Dijegu. Nelson je menadžer, istraživač i međunarodno priznat stručnjak u oblastima motivacije i nagrađivanja zaposlenih, poboljšanja proizvodnje i radnog učinka, i vođstva. Objavio je preko dvadeset knjiga koje su prevedene na isto toliko jezika. Peter Economy je autor brojnih knjiga i jedan od urednika nagrađivanog časopisa Leader to Leader, koji je pokrenula fondacija za neprofitno vođstvo Peter F. Drucker.
Drugo izdanje ove knjige sadrži informacije o tome kako menadžeri na najbolji način da upravljaju sobom, zaposlenima i svojom organizacijom da bi postigli dobar učinak. Obrađene su raznovrsne teme: od razgovora s kandidatima za posao, preko određivanja budžeta, pravljenja radnih timova, primene tehnologije, obuke nagrađivanja zaposlenih. U svakom od sedam delova knjige govori se o nekoj od oblasti menadžerske prakse.
Prvi deo knjige počinje razmatranjem onoga što čini menadžere i upoznavanjem sa različitim stilovima menadžmenta. Opisane su i osnovne menadžerske veštine: organizovanje, raspodela zadataka i vođstvo. Suština menadžerskog posla je angažovanje drugih na izvršavanju zadataka i to je tema drugog dela knjige. U nekoliko poglavlja su obrađene teme: kako zaposliti najbolje radnike, kako ih motivisati i usmeravati. U trećem delu knjige autori se bave postavljanjem ciljeva, merenjem radnog učinka i pravilnim sprovođenjem procene radnog učinka.
Tehnike koje se mogu primeniti za uspešnu komunikaciju, upravljanje virtuelnim zaposlenima, sastavljanje timova sposobnih radnika i radu u skladu s načelima kompanije, teme su četvrtog dela knjige. U narednom delu se govori o nekim od najtežih zadataka menadžera: upravljanju promenama na poslu, primeni disciplinskih mera i otpuštanju radnika, ali i upravljanju samim sobom. Menadžerske alatke i tehnike upravljanja, razmatraju se u šestom delu knjige. Opisane su osnove računovodstva i planiranja budžeta, kao i rad sa savremenim tehnologijama. Govori se i o tome kako unaprediti veštine zaposlenih i o najnovijim pravcima u menadžmentu. U završnom delu knjige autori razmatraju deset najčešćih grešaka u upravljanju i deset najboljih načina da se nagrade zaposleni.
Gordana Milojković
B&F, broj 50/51, decembar 2008./januar 2009.